Kirjoittaja Aihe: Vilkkurele Cal EV  (Luettu 9243 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vilkkurele Cal EV
« : Toukokuu 06, 2015, 10:59:48 ap »
Eilen kesken ajon totesin että vilkut välillä toimi, välillä ei.
Korjaantui todella helposti releen vaihdolla.
Viehättävää Guzzin tekniikassa, että sama rele joka sopii mm Volvo Amatsoniin meni heittämällä tilalle.
Kuvassa kaksi marjaa, vanha ja uusi.
Biltemasta 4,49e.
Sopii moneen malliin jossa kumipannassa lieriö sulakkeiden alla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2015, 12:08:34 ip »
Tuommoset mullakin on ollut molemmissa jo vuosia. Taisi olla vaan kaksi napaa tuossa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2015, 12:40:58 ip »
Kaksi napaa ja yhtenäinen liittin pyörässä ettei voi asentaa edes väärin piuhoja, on tää joskus helppoa..

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2015, 08:57:19 ap »
Emännän Titaniumiin oli joskus vaihtunut rele, joka vilkutti aivan liian taajaan ja sen verran rauhallista miestä hermostutti katsella sitä, että korvasin sen alkuperäisellä ja helpotti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2015, 15:59:49 ip »
Tässä tapauksessa vilkutustaajus pysyi mielestäni samana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2015, 18:01:51 ip »
Oma kokemus GuzGuzia vastaava. Normaali, rennonletkeä vilkutus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2015, 00:13:05 ap »
Tuo rele on kai juuri se vanhan japanialaisauton oikeasti watiton rele, joka ei tajua mitään vastuksista ja sopii siten hyvin kun perinteinen 21 wattinen vilkku vaihdetaan vaikka vaan 10 wattiseen tai johonkin led-hässäkkään. Monessa ole käyttänyt.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #7 : Heinäkuu 20, 2015, 10:31:10 ap »
Vanhempaa topiikkia, mutta tuo kyseinen Bilteman rele sippasi aika tuoreeltaan Virossa.
Kuukauden pari toimi. Haapsalusta löytyi tilalle kantikas Kiinalainen jossa tekstit on ihan muuta, mutta sama 2-napainen liitin ja toimii, ainakin toistaiseksi.
En sitten tiedä onko pyörässä vikaa että polttaa relettä, aika näyttää.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2015, 11:25:58 ap »
Periaatteessa vilkkureleen tilalle voi pistää ihan minkä vilkkureleen tahansa. Sehän toimii siten, että rele räpsyttää virtaa, jonka vilkkukytkin kytkee oik. tai vas. Joissain relemalleissa on kolmas liitin merkkilamppua varten, mutta sitä ei Calistimissa ( ainakaan ) tarvitse. Tuo räpsyttäminen perustuu virran lämmittävään vaikutukseen: Virta lämmittää releen kieltä, joka käyristyy ja katkaisee. Kieli jäähtyy ja kytkee virran ja lämpiää ja käyristyy...
Tuo edellyttää riittävää virtaa, eli eipä toimi led-vilkuilla:
Jos korvaat polttimot ledeillä, on rele vaihdettava ao. elektroniseen tai piiriin on kytkettävä erillinen kuormitusvastus. Minä jättäisin tuo vastusvaihtoehdon käyttämättä. Hifisti tietenkin vaihtaa releeksi sellaisen, jossa on aikakatkaisu. Näin ei vilkku jää päälle. Noita saa ostettua täältä:

http://motogadget.com/en/electrics/brake-light-modulator-m-stop/m-stop-bremslichtsteuerung.html


   

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2015, 13:43:19 ip »
Kuten TimoEV mainitsi, niin nähtävästi on useita vaihtoehtoja vilkkureleeksi.
Tässä tapauksessa asiat oli taas yksinkertaisia kun sopi suoraan tuohon Calin:n kaksinapaiseen kulmaliitimeen.
Ja mahtui vaikka kulmikas pyöreään kumikannattimeen.
Positiivinen yllätys että auto/traktoritarvike pulju Virossa löysi hyllystä sopivan.
Vilkkuihin en keksi ledeille tarvetta, ehkä päävaloihin voisi harkita syksymmän ajan ajoihin.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #10 : Heinäkuu 20, 2015, 19:18:18 ip »
Ajovalon vaihtaminen H4 => Led ei muuten ole mikään Kalervon pala ( Peace of Gace ). Katsos kun nuo "suurteholedit" toimivat ihan eri periaatteella, kuin merkkivalokokoiset. Ne eivät ole semmosia, joita pujotetaan samaan lampunkantaan, kuin H4. Ne vaativat erillisen virtalähteen ja - kuten uudessa Calissa - jopa jäähdytyselementin. Valoteho nykyään on jo riittävä, jos lehtien koeajoihin on uskomista.
Uskallan väittää, että "näpräänpäs tommoset valot iltapuhteena" -menetelmä ei toimi. Nopea oikotie tähän on ostaa ao. lyhty missä on kaikki tarpeelliset ja ruuvata se kiinni. Jos niitä jostain sellaisenaan löytyypi.

Mutta... edelläkävijähän kohtaa kaikki ( kalliit ) vaikeudet ja perässähiihtäjät osaavatkin ne sitten väistellä ( halvalla ).  ;)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #11 : Heinäkuu 20, 2015, 21:33:46 ip »
Stelvioon laitoin H4-ledit ja oli se Kalervon pala ja mikä ettei olisi kun paketissa oli sovite H4-kantaan. Ainoa mikä teki tiukkaa oli suojakumin asennus kun piti sitä hieman sorvailla.

Tehon näke sitten syyspimeillä. Alkeperäisien vilkkujen tilalle tein led-huomiovalot ja vilkut ratkesi vilkkupeilein.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #12 : Heinäkuu 21, 2015, 11:10:44 ap »
Tarkoitin tietenkin sellaisia tehokkaita led-valoja, joita on mm. autoissa. Niitähän on kaukovaloinakin ja tehoa on riittävästi.
Noihin polttimo-tyyppisiin tutustuin joku vuosi sitten, eikä niiden valoteho juuri päätä huimannut. Toisaalta, eipä ne Calin orkkisvalotkaan nyt maailmaa valaise...


Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #13 : Heinäkuu 21, 2015, 23:19:41 ip »
 Ai että teki pahaa herkälle sielulle tuo Amazon -vertaus...  ;)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Vilkkurele Cal EV
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2015, 10:43:31 ap »
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99