Kirjoittaja Aihe: etustefat  (Luettu 5970 kertaa)

ToyBoy

  • Vieras
etustefat
« : Huhtikuu 27, 2015, 16:34:26 ip »
Hei,
huomasin pientä öljyvuotoa etuhaarukan stefasta. Kyseessä California 3. Liekö työläs homma vaihtaa? Mitä ilmeisimmin on askarreltavaa aika lailla. Ja tietysti molemmat kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun leikkiin ryhtyy...vai? Yritin hakusanalla etsiä aihetta, mutta ei onnistunna ninnan nunna.
Lazze

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: etustefat
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2015, 18:45:29 ip »
Kyllä ne saa vaihdettua aika pienellä purkamisella. Jarrusatulat irti - etupyörä pois - etulokasuoja pois- Lampunkannakkeet löysälle - ylä- ja alakolmiot löysälle - sitte jo tuleekin koko teleskooppi alaspäin pois. Sitte koukkii sopivalla koukulla vanhat stefat pois jonka jälkeen uudet stefat sopivalla putkimaisella työkalulla paikolleen ja päivastasessa järjestyksessä takasin kasaan. Eiköhän se koko lailla noin menny -- jos ei mitään vaihetta unohtunu. Ei tossa Cali kolmosen etupäässä kyllä pieni tihkuminen mitään haittaa paitti ulkonäöllisesti kun se pikku tippa öljyä on sielä vaan voitelemassa eikä sinne synny painetta mistään.

ToyBoy

  • Vieras
Vs: etustefat
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2015, 19:14:27 ip »
kiitoksia,
tihkuminen on hyvin pientä, joten taidan jättää asian sikseen toistaiseksi, ellei kerran mitään hälyttävää ole. Tuskinpa tuosta yöunet menee. Saattaisi tuo purkaamis-kokoamis-ruljanssi viedä päiväunetkin.
Lazze



Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: etustefat
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2015, 19:33:55 ip »
Koeta putsata putken ja stefan väli ohuella rakotulkin lehdellä. Auttoi ainakin mun T3 Calissa.

Kaijus

mika

  • Viestejä: 92
Vs: etustefat
« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2015, 20:05:45 ip »
Moi !!
itse olen veistänyt ohuesta muovista tuommoisen rakotulkin lehden näköisen lipareen, hioin reunoja vähän pyöreäksi ettei leikkaa stefaa. Muutaman kerran pyöräyttää ympäri Stefan ja liukuputken välissä, pumppaa vielä varmuuden vuoksi etupäätä ylös alas muutaman kerran. Stefa on alkanut yllättävän monta kertaa pitää...
Toimii ilmeisesti silloin, kun stefassa on jotain epäpuhtautta välissä. Cali 3 etupäässä öljyä on voiteluaineena. Putkien sisällä on erillinen vaimenninpatruuna joka hoitaa iskunvaimennuksen.
- Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: etustefat
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2015, 21:08:49 ip »
Tässä tarinaa California Kolmosen etuiskunvaimentajista: http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html

Tiivisteiden vaihto on helpompi tehdä avaamalla teleskooppien alapäistä pultit ja sen jälkeen vetämällä alaputket pois paikoiltaan. Yläpään mutterit on tietysti hyvä avata ensin. Alapään irrottamalla saa kaiken sakan ja muun ryönän pois. Yläpään kautta kaatamalla sieltä ei tule kaikki törky eikä kaikki öljykään. Teleskoopin alapäässä on öljylle tyjennysreiät. Rei'issä olevilla ruuveilla on kaksi tehtävää.

Kolmosessa ei ole erikseen liukuputken alapäässä laakeria vaan viiste. Sen vuoksi tiivisteen voi vaihtaa helpommin niin että alaputki on irtonaisena. Kootessa on oltava hyvin tarkkana että vaimentimen alapäässä olevan puslan lovi osuu oikeaan kohtaan eli tyhjennysruuvi toimii pidäkkeenä kun alapään pulttia asennetaan paikoilleen.

Uudemmissa malleissa huulitiivisteen vaihtaminen yläkautta voi tulla kysymykseen mutta vaihtoehtojakin on: http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-ohjauslaakerien-ja.html

Samalla kun keula on purettu kannattaa katsoa ohjauslaakereiden kunto. Kts. edellinen linkki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: etustefat
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2015, 21:50:08 ip »
Tuo Stefan putsaus kyllä auttaa todella usein. Itse käytän (kun ei enää ole filminegoja tallessa) yhteen paistettua laminointitaskua. Just sopivan paksu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: etustefat
« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2015, 09:05:35 ap »
Tuo puhdistaminen on hyvä ja nopea tehdä. Ja sillä saa ainakin sen varmuuden, että vuotaako stefa ihan oikeasti, eli vaatiiko vaihdon. Vaihto itsessään sujuu ihan kohtalaisella omalla ajattelulla. Minäkin sen olen osannut...  ;)
Stefat saattavat olla putkessa kohtuu tiukassa. Siinä paketissa on ( minulla oli ) teräksinen välirengas, jota ei saisi sitäKÄÄN kovin murjoa. Tosin sen saa oiottua vasara&alasin -säädöllä.
Putki ei sitten kärsi juurikaan vääntöä. Yritin epätoivoisesti keksiä sopivaa työkalua ja tähän epäluuloinen tekninen mieleni teki löydön: Ostin halvat kaakelimiesten pihdit.

http://www.ikh.fi/images/tuotekuvat/kuva300/Tuotekuvat/KN9100200_S_1_web.jpg

Tuolla saa vanhan poikki ja väännettyä / revittyä / ährättyä / kiroiltua pois. Kokoonpanohan sujuukin sitten helposti.





Tommosella ähräten saa ne vanhat stefat pois. Kun se putki ei juuri kärsi vääntää...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: etustefat
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2015, 09:27:42 ap »
Hieman samaa aihepiiriä:
Säädettävissä etuiskareissa on ylhäällä kiinnikkeiden läpi ruuvit jotain lukitsemassa, liittynee säätömekanismiin vai mikä niillä on funktio?
Pitääkö säätö kiertää jompaan kumpaan suuntaan ennen ruuvin ja varsinaisen alupultin avaamista?
Ei oikein mistään tullut vastaan miten tuon kanssa pitäisi toimia, parempi kysyä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: etustefat
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2015, 00:16:37 ap »
Laattapihdit ovat aika kamalan näköinen työkalu etustefan vaihtoon ;D
Isosta normaalista ruuvimeisselistä saa tehtyä virkkuukoukun näköisen ulosvetimen.
Hiotaan-viilataan lattaosa kaarevaksi teleskoopin pintaa mukaillen. Viilataan siihen koukku koko
kaarevan terän leveydeltä, niin iso kuin vaan saa. Muoviseen kahvaosaan sahataan viiste sen
koukun selkäpuolelle. Kahvan täytyy olla kiinni niin tukevasti että siihen voi lyödä muovivasaralla lujaa.
Tukevaa liimallista kutistesukkaa heti koukusta ylöspäin ettei naarmuta teleskooppia.
Stefan irrotus teleskooppia purkamatta, jousijalka irrotettuna:
Kun kaikki suojukset ja lukkorenkaat on poistettu, työnnä koukku stefan ja sisäputken välistä, niin että koukku
menee stefan huulen taakse. Tue työkalua liukuputkeen kutistesukan kohdalta ettei tule naarmuja.
Purista kahvan viistottu osa vasten sisäputkea, näppivoimat riittää hyvin tässä. Lyö muovivasaralla työkalun kahvan alareunasta ylöspäin, puristaen samalla työkalua teleskooppia vasten.
Ja stefa irtosi.
Valitettavasti ei ole esittää tuosta kuvaa, kun juuri nyt en kyseistä työkalua ole tarvinnut. Romulaatikossa on kyllä
varattuna tätä varten joku aihio. Jos joskus satun tarvitsemaan.

Se teleskoopin yläpäässä oleva ruuvi taitaa olla paineen tasausta varten, voi siitä ehkä öljyäkin laittaa.

Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: etustefat
« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2015, 09:16:25 ap »
No onhan se työkalu krouvi tällaiseen. Van sillä saa kohtuu näppärästi vanhan roskiin menevän stefan pois. Vanhaahan ei tarvitse sääliä.
Uuden laittoon ei oikein raskasta kättä ja työkalua saisi käyttää, vaan eipä tarvitsekaan. Minä ainakin sain sen paikalle liki pudottamalla. Kunhan olin ensin puhdistanut sen stefapesän.

Tuo pikkuruuvi yläsäätimessä on jonkin vuoksi, mutta en tiedä minkä. Calissa etupää vikisi kun ajoi esim. rotvallin reunan yli. Yritin olla näppärä ja liruttaa sitä kautta lisää öljyä...Ei riittänyt kärsivällisyys.
Joten yläkolmion kiristykset auki ja isolla kiintoavaimella koko ylämutteri auki. Sieltä lisää öljyä. Myöhemmin otin koko teleskoopin irti ja avasin ylämutterin ja valutin ölyt pois. Kokoonpano ja uudet öljyt. Ei vikissyt enää. Öljyn tarkka määrä - no, pistin lähimpään seuraavaan tasalukemaan. En ymmärrä miksi tuo on noin älytön lukema ja mitä harmia voi olla, jos teelusikallisen puolikkaan neljäsosan liikaa...
En uskaltanut ihan itsekseni tuota mutterin avausta, vaan Piikkiön help-desk kertoi, ettei sieltä mitään lennä tai irtoa itsekseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: etustefat
« Vastaus #11 : Toukokuu 01, 2015, 11:11:20 ap »
Erinomaista että on neuvontaa miten homma tehdään.
Mutta kuten usein ennenkin homma hieman laajenee.
Ketjussa oli alunperin kuitenkin kyse California 3:n keulan huulitiivisteestä. Kyseinen keula poikkeaa melkoisesti rakenteeltaan ja toiminnaltaa myöhemmistä keuloista sekä myös aikaisemmista jossain määrin.

Se mikä sopii 90-luvun lopun keulalle päteväksi ohjeeksi ei välttämättä sovi 80-luvun keulalle.

Keulan stefat voi vaihtaa monella tapaa. Se että haluaako myös siivota keulan sisältä ja näin välttää myöhemmät ongelmat, sekä tehdä vaihdon turvallisesti keulaputkia murjomatta, on parasta purkaa keula alakautta. Monelle on ollut ongelmana saada sisäputket luistatettua pois ylä- ja alakolmioista niin alakautta purkaminen on "pelastus" tähän asiaan. Soveltuu erittäin hyvin juuri Cali 3:n keulan huoltoon.

Pelkkään keulaöljyn vaihtoonhan ei tarvitse kuin laskea öljyt alhaalta pois ja lisätä ylhäältä. Soveltuu ohjeeksi kaikille teleskooppikeuloille. Uudemmissa malleissa vain edellyttää etuakselin irrotusta. Quotaa lukuun ottamatta. Vanhemmissa malleissa on tyhjennysruuvit alaputkien alapäässä. Uudenpiinkin voi asentaa kyseiset ruuvit kun putket ovat irtaallaan niissä tapauksissa joissa alaputkien valussa on ruuvin kierteelle paikka.

Keulan räjäytyskuvasta voi usein päätellä millainen rakenne on ja miten se puretaan tai tarvitseeko ollenkaan purkaa.

Jos on kielitaitoa niin täältä löytyy kuvia ja ohjeita: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: etustefat
« Vastaus #12 : Toukokuu 01, 2015, 11:22:25 ap »
Keväällä ne stefat tuppaavat vähän vuotamaan, kun stefat ja lika ovat talven aikana päässeet kuivahtamaan.
Voi loppua itsestäänkin, kun ajelee ja seurailee tilannetta, jollei vuoto ole paha.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: etustefat
« Vastaus #13 : Toukokuu 02, 2015, 13:03:57 ip »
Hyvä kun historia on tiedossa ja huoltotarve siinä samalla.
Itse arvioin asiaa noin yleisesti kotihuoltajan näkökulmasta.

Teleskoopin yläputket jos ovat löysät ohjauskolmioihin niin seuraavanlainenkin ennaltaehkäisevä toimenpide on helposti tehtävissä: aika-ajoin pitää putkea kiertää noin neljänneskierros niin kovakromiin kohdistuva kulutus tulee uudelle alueelle. Taloutemme Cali Kolmosessa edeltävän omistajan aikana kiertäminen oli unohtunut ja rauta tullut näkyviin. Joutui vaihtamaan uudet putket. Pelkäsin myös että alaputkien yläpää olisi saattanut kulua soikeaksi. Niin olikin mutta vain hieman. Uudet putket olivat paksummat eivätkä mahtunee vanhoihin alaputkiin sinällään. Alaputket piti hoonata hieman väljemmiksi että sisäputket mahtuivat.

Kiertämällä putkia muutaman vuoden välein saa lisätoiminta-aikaa keulalle eikä alaputkikaan väljisty. Tosin uudet putket eivät ole kovin kalliit.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: etustefat
« Vastaus #14 : Toukokuu 02, 2015, 18:50:16 ip »
Guzzin oman keulan putket eivät kokemukseni mukaan ole välttämättä aivan suoria eikä pyöreitä, ainakaan
vanhemmissa pyörissä. Muotovirheitä saattaa olla ihan tehtaan jäljiltä.
Seurauksena voi olla lisää nihkeyttä keulan toiminnassa kun putkia pyörittelee eri asentoihin.
Voi siinä tietysti toisinpäinkin käydä jos uusi asento on parempi.
Asia selviää tarkastamalla toiminta ennen lopullista kokoamista. Kun alaputket ovat paikallaan,
yläpäiden korkit vielä auki ja öljyt laittamatta, osat tietysti koottu voideltuina, kiinnitä vähintään etupyörän
akseli teleskooppiin ja työnnä putket sisään aivan loppuun saakka. Akseliin voi vielä laittaa etupyörän laakerointia simuloimaan sopivan pitkän putkenpätkän. Jos putoaa takaisin alas itsestään omalla painollaan on kaikki ok. Takaisin kiskomiseen ei pitäisi tarvita ainakaan mitään suurempaa voimaa,
ei edes liikkeelle saamiseen.
Jos teleskooppi on muuten kunnossa ja akseli kiinnitetty oikein, kaksi asiaa saattaa ahdistaa.
Sisäputket eivät ole jostain syystä samansuuntaiset tai ulkoputken alapäässä olevaa kokoonpanopulttia
kiristettäessä iskunvaimenninpatruuna ei ole keskittynyt kunnolla. Varsinkin jos kyseisessä keulassa on
sisäkaluissa aivan alimpana osana hidastinholkki(kuva liitteenä). Californian keulassa sitä ei taida välttämättä
olla mutta LeMansin keulasta sellainen saattaa (pitäisi?) löytyä.
Keskitystä voi yrittää kiristämällä kokoonpanoruuvi silloin kun putket on puristettu täysin sisäkkäin. Yläpään tulppa auki. Sitten kun tämä kohta ei enää aiheuta takertelua, keula kasaan, pelkkä etuakseli paikalleen ja
uusi testaus. Jos vielä ahdistaa, sisäputkia pyörittelemällä etsii sellaisen kohdan missä toimii parhaiten.

edit, putkenpätkä lisätty.

Sohc van Helmi.