Kirjoittaja Aihe: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!  (Luettu 13064 kertaa)

7heaven

  • Viestejä: 11
Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« : Huhtikuu 23, 2015, 19:25:20 ip »
 MIKÄ AVUKSI!  ???

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2015, 19:36:36 ip »
Kierreinsertin asennus tai isomman kierteen teko ja sille kierteelle sopivan propun hankinta.

Aiheesta myös: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5438.0

Sitä vain aina ihmettelen millaisia teräsnäppejä on näiden proppujen kiristäjät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2015, 19:48:35 ip »
Eli lyhennettynä; perä kouraan ja kierteen tekoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2015, 19:56:26 ip »
Siinä paikalla vaan voi tehä sen jenkan ihan huoletta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2015, 20:06:55 ip »
Lainaus
Siinä paikalla vaan voi tehä sen jenkan ihan huoletta.
Kunhan tulee suoraan. Kierre ei pidä öljyä vaan se tasopinta tiivisteineen.
Alumiiniprikka on suositeltavin tiiviste mutta kertakäyttöinen. Uudelleen kiristäminen pitäväksi vaatii liian kovan kiristyksen. Usit-tiiviste on myös hyvä eikä vaadi kovaa kiristystä ja on monikertakäyttöinen.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2015, 20:42:23 ip »

[/quote]Kunhan tulee suoraan.[/quote]

Tuo varoitus ei ole turha. Minä rusikoin kerran vaihdelaatikon tyhjennyspropun kierteet ja porailin v-coilille tilat. Ja kieroon! Usittikaan ei enää toiminut siinä, sen verran kieroon osasin porata. Nyt siinä on tee-se-itse miehen "usit", kupari tai alumiiniprikka ja hiukan prikan reikää pienempi o-rengas, jotta se sopii kiristettäessä painumaan ja laajenemaan. Pitää erinomaisesti, mutta olishan tuo saanut jäädä sattumatta..Irrottasin minäkin kyllä perän tuossa tapauksessa..

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2015, 21:26:19 ip »
Siinä paikalla vaan voi tehä sen jenkan ihan huoletta.

Eihän siinä muuta kun on vaan aika nahkea paikka tehdä. Perämurikka on kuitenkin helppo ottaa pöydälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2015, 21:38:07 ip »
Muutenkin perä kannattaa irrottaa: öljynvaihto käy kätevästi kun perä on irti ja kardaanin takapään sekä kardaanitunnnelin puhtaus ja osien kunto tulee katsottua ja puhdistuksen jälkeen rasvaus ja kokoonpano.

Samalla voi tarkistaa pienen vetopyörän akselin laakerivälyksen ja säätää jos ilmenee tarvetta.
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2015, 22:13:17 ip »
Lainaus
millaisia teräsnäppejä on näiden proppujen kiristäjät
Tässä taitaakin olla sudenkuoppa meikäläisen tapaisille harrastehuoltajille. Suurimman rauhantunteen tuo aina se jos on selkeä arvo annettu kiristysmomentille. Sitten ei jää kun työkalun oikea käyttö...

Selvittääkseni asiaa itselleni tarkistin V11 Workshop Manualista (käyttöohjeessa ei kerrota momentteja):

Moottoriöljy, tyhjennysroppu öljypohjassa: “tighten it to the torque prescribed in the table, section B chapter 4 of this manual".

Vaihteistoöljy, tyhjennysroppu vaihteiston pohjassa: “tighten it to the torque prescribed in the table, section B, chapter 4”.

Vaihteistoöljy, täyttötulppa vaihteiston päällä: “refit and tighten the oil filler cap”.

Peräöljy, tyhjennysroppu takavaihteen pohjassa: “tighten the oil-draining plug to the torque prescribed in the table in section B, chapter 4".

Peräöljy, täyttötulppa takavaihteen päällä: “refit and tighten the oil filler cap”.

Peräöljy, öljynkorkeustulppa takavaihteen keskellä: ”screw oil level plug once again”.

Ainut tieto joka löytyy mainitusta momenttitaulukosta: ”Oil filler cap in the gearbox and transmission housing 30 Nm”.


Siis ristiriitaista.  Vain tyhjennysroput neuvotaan kiristämään momenttiin mutta ohje on vain vaihteiston ja perän täyttöropulle (30 Nm).

=> Täytyy siis paneutua tähän asiaan ensi kerralla ja mitata koko ja katsoa yleistaulukosta (alumiini) ?

Lainaus
Alumiiniprikka on suositeltavin tiiviste / Usit-tiiviste on myös hyvä eikä vaadi kovaa kiristystä
Kumpi on pehmeämpi alumiini vai kupari? Miksi alumiini on parempi kuin kupari ?  En muista nähneeni "alkuperäisasennuksena" koskaan usit -tiivisteitä. Se lienee turvallisin kierteiden kannalta, pelottaa vaan että pito on "kumin" varassa, tuntuisi turvallisemmalta jos tiivistävänä pintana olisi pehmeä metalli (allumiini/kupari).

Tässäkin siis toimii yleissääntö: "vie ammattilaiselle" jos ei kerran itse osaa oikein menetellä. Mutta kun niin usein kuulee ja tulee todettua "pitääkö tääkin tehä itte" (että tulisi sellainen mikä kelpaa)... kyllä ne helposti tihnuaa, roput joiden takana on kuumaa öljyä...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2015, 23:41:17 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2015, 22:21:30 ip »
Pora kouraan ja hurauttaa roppuihin varmistuslangan reiät. Pelko poistuu kokonaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2015, 22:25:27 ip »
Lainaus
varmistuslangan reiät
Olen ymmärtänyt että nämä ovat "racing" -osia joiden tarkoitus on estää ropun irtoaminen kokonaan. Oma ajatukseni on että pitäisi saada roput kerralla sellaiseen kireyteen että ne ovat 100% pitäviä / eivät löysty / jengat eivät kärsi.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2015, 22:42:56 ip »
Kupari- ja alumiinitiivisteissä on molemmissa samankaltainen ominaisuus: kupariprikka on uutena pehmeässä tilassa ja kun se asennetaan niin se muokkautuu ja käy kovaksi. Uudelleen kiristäminen ei siis välttämättä onnistu. Aluprikka ei niinkään kovetu vaan litistyy vain lisää ja kun prikan pinta-ala kasvaa niin sen tiivistysominaisuudet heikkenevät samassa suhteessa.

Usit tiiviistää kumin avulla. Tiiveys vain paranee kun paine nousee. Moottoripyörässä tätä ei juurikaan tapahdu eikä Usit-tiivisteet ole suositeltavia jarruihin niiden lievän joustavuuuden vuoksi.
Usit-tiiviste on käytössä konetekniikassa laajasti: lähes kaikki hydrauliikkaliitännät tehdään niitä käyttäen.

Usit tiiviteet ovat nykyisin (ainakin vuodesta 2005) Guzzin ensiasennustiivisteinä. Niitä on yleisesti saatavilla monia eri kokoja. Tiivistettä ei saa kiertää kierteen yli vaan se painetaan paikoilleen. Kiertäminen "viiltää" tiivisteen kumihuulet. Siksi oikea koko on tärkeä.

Itse en käytä juuri koskaan momenttiavainta. (Vain moottorin eräiden muttereiden osalta.) Enkä väännä proppuja kovin kireälle. Mikä muu voima ne avaisi kuin asentajan ranneliike?
Kiinni pitävä voima on kitka ja kiristyksen aiheuttama jännitys joka takaa kitkan säilymisen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2015, 05:17:08 ap »
Lainaus
varmistuslangan reiät
Olen ymmärtänyt että nämä ovat "racing" -osia joiden tarkoitus on estää ropun irtoaminen kokonaan. Oma ajatukseni on että pitäisi saada roput kerralla sellaiseen kireyteen että ne ovat 100% pitäviä / eivät löysty / jengat eivät kärsi.
Kun nuo langat surrataan oikein, ei pultit tai roput pääse kiertymään auki ollenkaan. Eli varmistuslankaan tehdään kevyt veto kiristyksen suuntaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #13 : Huhtikuu 24, 2015, 07:09:33 ap »
Proppuja on tiheällä ja harvemmalla kierteellä. Oma uskomukseni on se että tiheäkierteinen tuottaa samalla vääntömomentilla jossain määrin paremman tiivisteen puristusvoiman kuin harvakierteinen.

En oikein itse ole fanittanut noita alumiinitiivisteitä koska ne tuntuvat olevat helpompia vuotamaan kuin kuparitiivisteet ja tuntuvat vaativan kovemman kiristyksen. Lisäksi ne ovat ehdottaman kertakäyttöisiä. Tiheäkierteiseen liitokseen ovat kyllä hyviä.

Kuparitiivisteille olen ottanut tavaksi tehdä pehmennyksen ennen asennusta. Eli pienellä kaasupolttimella punahehkuun ja sitten pudotus kylmään veteen. Tämä tekee kuparista pehmeää ja tiiviste mukautuu hyvin kohteeseen pienemmälläkin kiristysmomentilla. Kiristyksessä muokkautuneen tiivisteen voi hätätilassa käyttää uudelleen kun uudelleen lämpökäsittelee sen ennen asennusta.

O-renkaat ovat hyviä mutta leikkautuminen kiinnikierrettäessä on ongelma. Rasva auttaa. Esim. jarrusylintereiden kumeihin tarkoitettu rasva on hyvää. Vissiin turvottaa tiivistettä tai jotain. Ja kestää lämpöjäkin.

Käsimomentti on aika toimiva. Momenttiavaimen kanssa pitää olla varovainen että säätö oli oikein ja että avain ei ole "lukittunut" jolloin naksua ei kuulu.
Omissa avaimissani jotka ovat IKH-laatua pitää varmuuden vuoksi ruuvipenkissä aina kokeilla että avain pelaa oikein. Samalla saa ranteeseen vähän tuntumaa miltä momentti tuntuu. Joskus ahtaissa paikoissa teen niin että otan tuntumat ruuvipenkistä miltä se voima tuntuu ja varsinaisen kiristyksen teen tavallisella kiinteällä avaimella suurin piirtein samaan tiukkuuteen.






TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #14 : Huhtikuu 24, 2015, 08:29:58 ap »
On muuten ällistyttävän vähän esimerkiksi M6 pultin vaatima momentti alumiiniin. Taitaa omassa autossa nokkapukkien momentti olla luokkaa <10Nm. Noita hommia varten mulla on sellainen kymmenen senttiä pitkä momenttiavain, joka mahtuu käytännössä kämmenelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.