Onko se niin hauskaa... Ei aina, jos totta puhutaan. Välillä opetellessa tuntui, että on niitä helpompiakin asioita olemassa. Kaikkeen minäkin tulen ryhtyneeksi, oli tavallinen huokaus. Sitten kun harjoittelussa meni väärin niin taas korjattiin kallista rautaa. Mieli oli maassa vaikka oli superkasko. Puhumattakaan niistä kolhuista, joita kaltaiseni tunari saa nahkaansa. Vahingot pitää kyllä nöyränä.
Ilmat ei ole aina parhaat. Yksi kesä oli sellainen, että joka ajon jälkeen piti pestä pyörä. Noh... tulipa opittua sadekelin ajo, taito sekin.
Ja sitten se vaimoväki, huohh. Varovasti mainitsin pyörän ostamisesta. Olin säästänyt siihen rahat. Olin ansainnut sen. Tämä nosti muijamaisen äläkän. Minä otin auton avaimet naulasta ja sanoin: "Minä menen nyt kaupunkiin ja ostan moottoripyörän." Ja ostin myös.
Kerran aikaisemmin katselin yhden motoristin pyörää ja tulin sanoneeksi, että tekisi mieli ostaa tuommonen, mutta muija ei suostu. "Noh, ostaa sen pyörän ja katsoo sitten kumpi taloon jää, pyörä vai muija." Sanoi hän.
Niin se sitten tuli se Anni. Muija mökötti pari viikkoa. Kerran ajokamppeita pukiessa sanoin. "Kun opin ajamaan sinäkin saat tällaisen ajopuvun – ja punaisen kypärän." Seuraavalla viikolla käytiin ne ostamassa. Nyt Anni on jo meidän Anni.
Joitakin muijia saa tyrkkiä yhtenään pois, kun tahtoisivat kyytiin, ja sitten nekin mököttää.
Huoleton on hevoseton mies, sanotaan. Jos on lähellä merkkihuolto niin mikäs siinä sitten. Itse ei voi kaikkea tehdä, ainakaan takuuaikana. Harvinaisella merkillä ei ole tiheässä huoltopaikkoja. Nyrkkipajat eivät edes osaa. Renkaita korkeintaan voi vaihdattaa lähimmällä huollolla, mutta itse joutuu kyllä tekemään kaiken tarkkuustyön, tai ainakin tarkastamaan teetetyn työn. Itsehän laskuvarjotkin pakataan. Illat pitkät kuluu tietojen ja menetelmien etsimiseen. Vaikka ei mitään olisi edes rikki niin ajoasennon saaminen kohtuulliseksi vaatii sarvien ja satulan ym. jatkuvaa kehittämistä. Talvisäilytyksestäkin on omat huolensa.
Ja sitten ne ajokamppeet. Mukava ja hyvä ja hieno ja turvallinen on mahdoton yhdistelmä, enkä edes lisännyt sanaa halpa. Ja niitä saa jatkuvasti pestä ja korjata ja uusia.
Noh... vähän tässä on keksimisen makua, huonoja puolia etsiessä.