Kirjoittaja Aihe: Ilmailutekniikan ja maa-ajoneuvotekniikan risteytystä maltillisesti  (Luettu 2527 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Mietin pitkin syksyä miten teen Sääksjärvi Trikeen peittävän ja kevyen takakatteen.
Kompromisseja piti tehdä. Alumiiniputki olisi ollut parasta mutta ohutseinäinen teräs on helpompaa liittää ja halvempaa. En raaskinut ostaa tätä varten tig-hitsausvarusteita hitsatakseni sähkömiehen alumiiniputkea ristikoksi.
Ehkä joskus toiste.
Enkä tehnyt kuorirakennetta hiilikuidusta alipainemenetelmällä. Vehkeet ja aineet olisivat kyllä olleet. Lasikuidusta kylläkin mutta normaalissa ilmanpaineessa. Siltikään laitos ei paina edes kymmentä kiloa ilman äänenvaimentimia. Ne perkuleet painaa yhdessä enemmän kuin kate. http://www.motomatti.fi/2015/03/saaksjarvi-trike-takakatteen-valmistus.html

Homma jatkuu viimeistelyllä ja maalauksella kunha kelit kuivavat ja lämpenevät. Suunnittelin jauhemaalausta kehikolle mutta kuultuani maalaria niin muutin mieleni. Ei hintasyista vaan siksi että jauhemaalaus on paksua ja painaa melkoisesti. Paukkupullo-osastolla mennään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ilmailutekniikan ja maa-ajoneuvotekniikan risteytystä maltillisesti
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2015, 20:30:05 ip »
Eikös tuo olisi lähempänä lentokoneen rakennetta, jos pintamateriaali olisi pingotettu ja maalattu kangas  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ilmailutekniikan ja maa-ajoneuvotekniikan risteytystä maltillisesti
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2015, 00:20:51 ap »
Lainaus
jos pintamateriaali olisi pingotettu ja maalattu kangas
Juu, vanhanaikaisen lentokoneen kangasrakenne jossa puukehikko. Olen ollut sellaisenkin siipiin kangasta pingoittamassa vuonna 1978. Sen jälkeen on ollut modernimpaa.
Voi kangasta tietysti pingoittaa metalliputkienkin päälle.

Plan B on tehdä kate purjevenetekniikalla siten että on kangas joka on purjerenkaita reunat väärällään ja nyörillä punottuna kiinni kehikossa. Saatanpa sen tehdä kuten tuossa blogitekstissäni taisin jo uhkailla. Välineet on jo.

Isoin ongelma jälkimmäisessä on se että katteen alle pitäisi saada useita kymmeniä litroja säilytystilaa helposti tavoitettavasti. Tuohon kuorirakenteeseen on helppo tehdä luukku ja sille salpa. Siksi lasikuitua ensiksi. Kankaaseen voisi laittaa kyllä vetoketjuja pakaasien kohdalle mutta sitten niissä pitää olla erilliset kannet. Vesitiivistä olisi tarkoitus tehdä. Nyt saa katehomma hetkeksi olla tauolla ja hartsit kovettua pari viikkoa ennen maalausta.