Kirjoittaja Aihe: Ohjausiskunvaimennin  (Luettu 9991 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Ohjausiskunvaimennin
« : Maaliskuu 28, 2015, 11:52:21 ap »
Kahteen pyörään on hankinnassa ohjausiskunvaimentimet alkuperisen korvaajaksi.
Onko suurella yleisöllä kokemusta LSL-merkkisistä Oval-mallisista iskunvaimentimista?

Tässä linkki kyseiseen malliin: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/iskunvaimennus/lsl-ohjausiskunvaimentimet/lsl-oval-ohjausiskari-150mm-iskunpituus/

Tähän asti pyörissäni on ollut Bitubo-merkkisiä vaimentimia mutta niitä on pitänyt aika-ajoin kunnostaa eli eivät ole vakuuttaneet käyttäjäänsä kestoltaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2015, 15:21:00 ip »
Mielestäni tunnettu saksalainen merkki, johon siellä luotetaan. Saa kaikenlaisia TÜV hyväksyttyjä sarjoja (ohjaustankoja) yms. jotka paikallinen katsastaja hyväksyy mukisematta. Itse en epäröisi ostaa LSL -tuotteita noin yleisellä tasolla ajateltuna. Omassa taisi olla aikanaan pappatanko LSL -kiinnikkeillä kiinni (jotka olivat tarkasti rekisteriotteeseen merkitty...) ja länsinaapurissa valmistettu alkuperäisvaruste ohjausiskarina jonka olen kerran huollattanut 30 tkm kohdalla, huoltovälisuositus on juuri tuo 30 tkm normiajossa. Hienoja pelejä nuo hydrauliset vaimentimet.

http://www.lsl.eu/php/index.php?l=en#kategorieinhalt.php?ID=6  https://www.louis.de/en/katalog/marken/lsl/92?sort=rubric_asc&page=1&article_view=grid#article_list
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 01:40:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2015, 15:33:47 ip »
oval malli meni  lm IV viime kesänä , -ainakin pyörä paljon parempi ajoltaan (16" etupyörä) Tänä talvena laitoin pyöreä runkoisen LSL iskarin 100mm iskulla V11 le mansiin ,  sama halkaisija -voi käyttää bitubon kiinnikkeitä hyväksi.

80mm isku oli/on hiukan liian vähän V11 malliin

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2015, 16:05:10 ip »
California Kolmosella alkuperäisen vaimentimen iskunpituus 125 mm. Arvelin että ei kannata tinkiä tässä asiassa ja kaiken lisäksi LSL:llä menee jako: 120 => 150mm. Pitempi isku merkitsee myös laajempaa liikealuetta. Kuten varmaan monet ovat S.Trikestä blogistani lukeneet niin polttoainetankkia on siirretty 30mm alemmaksi ja hiukan taaemmaksi juurikin kääntösäteen pienentämiseksi. Keula siis kääntyy huomattavasti enemmän kuin vakiona. Alakolmio on omavalmistetta jossa pidäkkeet kauempana stopparista.

LSL ei ole ennestään tuttu merkki minulle. Bitubo, jota Storm myy kovemmalla hinnalla, sen sijaan on. Molempiin on saatavana korjaussarjoja. Valintani siis suuntautuu LSL:llään mikäli ei kielteisiä mielipiteitä tule kovasti....

Alkoholipyörään (California T3) hankin alkuperäisen ohjausiskunvaimentimen. Tosin en sitä ole tarvinnut. Kuluneella eturenkaalla se voi olla tarpeellinen. Alkuperäisessä hydraulisessa iskarissa ei ole kuin yksi vakiovaimennus ja liikerata lyhyt.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2015, 17:59:16 ip »
Tuo ohjausiskujen vaimentaminen on minulle aina ollut outoa, mutta näyttääpä tosiaan Stormilla olevan siihen sopiva laite.  ;D

Öhlinsin laite näyttää olevan 'steering damper', ei mikään iskunvaimennin eli 'shock absorber' - mutta melkolailla saman näköinen kuin Stormin kapistus.

(sorry, en millään saanut pidäteltyä...)
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2015, 00:39:39 ap »
Steering damper näyttäisi olevan sanakirjan mukaan peränpitokostutin. Omassa Guzzissa sekä ohjausiskunvaimennin että öljynlauhdutin, näytöt analogisia ilman analogiaa P.Jarlan piirrokseen ;).
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2015, 11:45:12 ap »
Aika kuumana käy, kun lauhduttaa pitää.  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2015, 13:29:28 ip »
Steering damper näyttäisi olevan sanakirjan mukaan peränpitokostutin. Omassa Guzzissa sekä ohjausiskunvaimennin että öljynlauhdutin, näytöt analogisia ilman analogiaa <snip>

Kostutin on dampener. To steer on myös ohjata - esim. steering wheel.
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2015, 15:13:55 ip »
Damper on myös tumppaaja, eli vaimennin.
Kostuttimiahan ei pyörät kaipaa kuin voitelu, kuski ja polttoainepuolelle, hah.
Aika tyyriitä noi hydrauliset vaimentimet vaikka varmaan parempia.
Kuin esim Calin perusvaimennin 50e dinseltä:
http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/17530260-z.jpg
Itse painin vastaavan alkuperäisen kanssa pienen erän, osoittautui että itse vaimennin oli ok ja säätövaraa, mutta tankin puolen kiinnitys kulunut väljäksi ja lonksui siitä niin että oli täysin tehoton.
Sama naapurin kylän Jacalissa, ne on tehtaalta ilmeisesti hieman kulumaherkkiä kiinnikkeistään.
Pikku fiksaus ja taas pelaa. Tuli samalla kokeiltua mitä tekee liika kiristys, menihän kulmikkaaksi ajo, ei hyvä.
Ongelmaa oli pikku voblaamiseen omassani ohituksissa, kuitenkin katosi ei niinkään vaimentimella, vaan nostamalla rengaspaineet 2,6 edessä ja 2,9 takana nyt toimii hyvin raskaallakin laukkukuormalla EV.
Vähän epäselvää onko dumpperilla oikein mitään roolia ainakaan tuossa omassani.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2015, 17:17:27 ip »
Pari viikkoa sitten oli eräässä pyörässä erittäin vakava voimistuva voblausilmiö. Eturengas oli kulunut hieman pykälille kuten niiden tapana usein on. Renkaanvaihto ja korkeahko rengaspaine korjasi ongelman toistaiseksi.

Tyypillinen voblauksen aiheuttaja on pienenpieni väljä kohta ohjauksen keskiasennossa. Siihen ei auta laakerien säätö. Vain vaihto. Usein kuulee sanottavan että ohjauksessa ei tunnu mitään välystä eikä nykivää liikettä. Usein kyseinen vika paljastuu kuitenkin jo kun etupyörä ja etuteleskoopit on irrotettu. Silloin käännettäessä tuntuu pienetkin epätasaisuudet laakeroinnissa koska keulan muu massa ei ole tasaamassa liikettä. Harvinaisempi voblauksen aiheuttaja on teleskooppien kuluneet liukulaakerit. Niiden uusiminen aika-ajoin on varsin suositeltavaa. Samalla pysyy öljytkin paremmin huulitiivisteiden takana kun keula ei lonksu.

Yleinen mielipide on kuitenkin että hyvä katupyörän ohjaus ei ohjausvaimenninta tarvitse. Kun mennään raskaanpaan kalustoon tai urheilullisempaan suuntaan joudutaan ohjauksessa tekemään kompromissejä eri tilanteiden varalle.

On muitakin kuin kitka- ja hydraulivaimennintyyppejä. Paljon käytetty on massavaimennin. Mm. eräissä GoldWing-malleissa oli etuhaarukkaan katteen taakse tehty varsi jonka päässä oli painava möykky.
Massa sopivassa paikassa muuttaa värähtelytaajuutta niin että se jää pyörän luontaisen värähtelytaajuusalueen ulkopuolelle. Tuloksena vakaa pyörä. Sama ilmiö päinvastaisena tapahtuu kun vanteiden ja renkaiden paino on oikein alhainen. Ei ole enää riittävää vakauttavaa hyrrävoimaa pitämässä pyörää vakaana.

Moottoripyörän ajogeometriasta ja -dynamiikasta on paljon tehty tutkimuksia. Toisaalta aiheesta on paljon tarjolla mutuakin ja olettamuksia sekä "vakaita" uskomuksiakin. Autoteollisuudessa on myös ajodynamiikkaa tutkittu oikein olan takaa ja isolla rahalla. Mutta auton hallinta perustuu osittain eri ilmiöihin kun kaksipyöräisen.

Trikeä tehdessä näihin asioihin joutui paneutumaan sekä kaksi että nelipyöräisen kannalta ja ottamaan kantaa kaupallisten valmistajien osittain järjenvastaisiin ratkaisuihin kuten kallistelunvaimentimen asentamiseen kun muu ei enää auta.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2015, 19:20:28 ip »

Sama naapurin kylän Jacalissa, ne on tehtaalta ilmeisesti hieman kulumaherkkiä kiinnikkeistään.


Otin aikanaan irti enkä huomannut mitään muutosta Jackalin käytöksessä. Heitin roskiin.

Nyt voisin harkita ohjausiskarin laittoa kun on tuo vaunu tulossa.

Jos jollain on jäänyt ylimääräistä, saa tarjota.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2015, 19:44:48 ip »
<snip>
Yleinen mielipide on kuitenkin että hyvä katupyörän ohjaus ei ohjausvaimenninta tarvitse. Kun mennään raskaanpaan kalustoon tai urheilullisempaan suuntaan joudutaan ohjauksessa tekemään kompromissejä eri tilanteiden varalle.
<snip>

Näin varmaankin on, mutta myös pleksi & laukut saattavat muuttaa tilannetta. Aikoinaan Floridan kanssa huomasin, kun vaimennin hajosi. Nevada pleksin ja laukkujen kanssa olisi tarvinnut ohjausvaimenninta, noin 155 km/h nopeudessa alkoi vatkaamaan.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2015, 21:28:11 ip »
Oli aika jolloin eräät pyörävalmistajat selkeästi kielsivät laukkujen asentamisen vedoten ajo-ominaisuuksiin. Tarvikelaukkusarjoissa on edelleenkin merkinnät maksiminopeudesta niitä käytettäessä. Myös alkuperäissarjojen laukuissa on usein maininta maksimivauhdista tai muita viittauksia valmistajan vastuuseen. Tai siis vastuuttomuuteen siinä tapauksessa että laukkujen kanssa sattuu niistä johtuva onnettomuus. Yleensä laukkujen asentaminen rajoittaa pyörän nopeuden 120 - 130 km/h nopeuteen. Näin ainakin niissä Guzzeissa joita minulla on ollut onni omistaa laukkujen kera. Ducatiin (Paso 906) oli tyystin kielletty asentamasta laukkusarjaa. Takalaukku lienee se pahin ajo-ominaisuuksien pilaaja. (Ja ulkonäön.)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2015, 23:23:58 ip »
Mielenkiintoinen tieto - jota minulla tuolloin ei ollut. Jokseenkin kaikissa pyörissä tuo rajoitus nykyisin on, taitavat Bemarit olla ainoat poikkeukset?

Ei se Nevada sen takia vaihtoon mennyt vaan peurakolarin - toisaalta California III kulki kyllä ohjausvaimentimen kanssa niinkuin juna sen mitä kulki, ehkä 170 km/h.
Takalaukkuja ei Guzzeissa ollut.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohjausiskunvaimennin
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2015, 13:12:57 ip »

Sama naapurin kylän Jacalissa, ne on tehtaalta ilmeisesti hieman kulumaherkkiä kiinnikkeistään.


Otin aikanaan irti enkä huomannut mitään muutosta Jackalin käytöksessä. Heitin roskiin.

Nyt voisin harkita ohjausiskarin laittoa kun on tuo vaunu tulossa.

Jos jollain on jäänyt ylimääräistä, saa tarjota.

Tommosen Kuplan ohjauiskarin olen nähnyt muutaman sivarin etutelarin alaputken ja vaunun nokan
välissä. On varmaan riittävä eikä maksa juuri mitään.

http://www.aircooled.fi/tuote/810/ohjausvaimennin-t1-1601285

Lempparissa on LSL:n pyöreäkuorinen vaimennin. Mitä parempaa on ovaalissa?
Oli aikoinaan halvin löytämäni uskottava vaihtoehto minkä sain mahtumaan suunnilleen
alkuperäisen paikalle. Alkuperäisenkin kitkavaimentimen olin jo aiemmin korvannut hydraulisella
halpiksella. Se alkuperäinen ei mielestäni sietänyt pyörän liuotinpesua lainkaan, vaimennusteho
hävisi tyystin eikä kiristys auttanut. Tehot sai palautettua kun laittoi "männän" varteen vaseliinia :o.
Taisi se jo silloin kulunutkin olla.
LSL on toiminut luvatusti toistaiseksi, tosin onkohan valmistusmaakin vaihtunut sen hankinnan jälkeen?
Ei silti, kiinalaiset osaa tehdä ihan laatutavaraa(kin).



Sohc van Helmi.