Tässä vähän laturiasiaa:
Akku ottaa virtaa laturista kunnes akku on täysi. Tähän täyteen lataukseen vaikuttaa muutama asia:
- akun kennoston kunto
- laturin tuottama virta
- laturin tuottama jännite
Laturiksi riittää periaatteessa mikä tahansa 12V tasavirtaa tuottava kapine. Riittää ns. puoliaaltotasasuuntaus. Eikä mitään suodatuksia ja vakavointeja tarvita. Tällaisia nämä olivatkin vuonna aisat ja rattaat. Silloin akun korkit avattiin ja latausta tarkkailtiin "koko ajan" ja varottiin kiehumista yms. reipasta...
Pieni verkkolaite ( mallia: ~Nokia) periaatteessa käy, MUTTA
- pieni virta ( esim. 500 mA) ei sitten riitä lataamaan akkua kunnolla
- akun ottama virta voi polttaa halvan rimpulan
- akun tarvitsema virta pistää rimpulan polvilleen ja jännite putoaakin voltteja.
Huomaa, että ulostulojännite ILMAN kuormaa voi olla vaikka 16V, mutta pienikin kuorma pudottaa sen 12V:iin.
"Oikea" ja hyvä laturi tekee seuraavaa:
- pitää latausvirran riittävän pienenä
- estää oikosulkuvirran, eli ei polta mitään eikä myöskään itse pala
- mittaa akun napajännitettä eli ei ylilataa
- vaihtaa ylläpitovaraukselle, kun akku on täysi
On tietenkin totta, että päästäkseen pois keskeltä-ei-mitään tjsp. on tuo Nokia ihan hyvä ratkaisu...
Katso myös Gruppon sivulta "Tekniikkaosiosta" ohje akun kanssa pelehtimiseen.
Ja sitten vähän eri juttuja:
- Ah on akun kapasiteetti. Siis 25Ah akusta saa 1A virran 25h ajan.
- W on teho. Siis jonkin kapineen ottama teho P. Lasketaan P=U*I eli jännite *virta. Siis 12V / 55W lamppu ottaa n. 4,5A. Huomaa, että jännitteen laskiessa virta kasvaa ja saattaa aiheuttaa sulakkeen palamisen.
- Jos vaikkapa mittarivalot vilkkuvat vilkun tahtiin, se voi johtua siitä, että sähkö vilkuille ja valoille kulkee jossain kohdassa samaa liian ohutta johtoa pitkin.
- Kannattaa mitata akun napajännite eri kierroksilla. Näin selviää lataako pyörä ja koska. Samalla tietää millä kierroksilla pitää ajaa, jotta akku latautuu täyteen.
- Jos ajovalo ei mielestäsi riitä, niin mittaapas jännite lampun kannalta. Jos jännite onkin vaikkapa 10V, joka on ihan eri asia, kuin 12V.