Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74387 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #135 : Heinäkuu 21, 2015, 22:39:12 ip »
Ohjausvaimentimen täysi teho saadaan tietysti vaimentimen maksimiliikerata hyödyntämällä kokonaan. Mutta aina voi soveltaa. Toinen pää tulee kiinni vaunun kiinnitykseen ja toinen keulan alakolmioon. Suosittelen silti laittamaan vaimentimen melkolailla pyörän pituussuuntaan niin ohjauksen molemmat suunnat ovat silloin vaimennukseltaan samanlaiset. Jäykkyyden voit säätää siten että otat sopivan etäisyyden ohjausakselista oikealle. Etäisyys ohjausakselista määrittelee sekä liikeradan että jäykkyyden. Uskoisin sopivan mitan olevan oikean teleskooppiputken tietämillä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #136 : Heinäkuu 24, 2015, 14:58:16 ip »
Sovitin. Seitsemän olutkeissiä sopi ilman sen suurempia sovitteluja kyytiin ja tilaa jäi vielä työkalupussukalle, sadekamapussukalle, penkille ja parille pakaasille.

Enpä tiedä .... ehkä 14 keissiä sopinee kyytiin jos ottaa penkin veks eikä laita vaunukyytiin muuta.

7.6 litraa satasella oli "normaalissa" matka-ajossa kulutus, noin 90 km/h nopeudella hötkyilemättä. Tämä siis tuuliklasin kanssa.

Ilman tuuliklasia taisi olla jotain kuuden litran huitteilla. Taidan ottaa lasin irti ja kehitellä jonkun vahvan tekstiilisen suojan aukon peitteeksi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #137 : Heinäkuu 24, 2015, 16:08:11 ip »
Laitahan nyt Jussi vähän kuvia siitä yhdistelmästä. Ja niistä kiinnikkeistä. Mua ainakin kiinnostaisi. Jos joskus pulkkaa laittaa...

Ei tuo 7,6/100 kulutus kuulosta mitenkään pahalta. Kyllähän se pulkka lisää vastuksia. Pitää silti elvistellä että mun Pannonia vie noin 3,5 litraa 2-tahtia talvella kaupunkiajossa vaunun kanssa ;D Toki pitää muistaa että käytössä on maksimissaan 14 hv... nekin semmosia poneja.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #138 : Heinäkuu 25, 2015, 12:28:19 ip »
Laitahan nyt Jussi vähän kuvia siitä yhdistelmästä. Ja niistä kiinnikkeistä. Mua ainakin kiinnostaisi. Jos joskus pulkkaa laittaa...

Pitää käydä räpsimässä kunhan kerkeää. Sitten on syytä muistaa että eihän tuo ole koskaan "valmis", eli vaikka hommat on nyt jotenkin, ne todennäköisesti muuttuvat vielä :)

Tässä nyt kuitenkin yksi maistiainen:

http://koti.kapsi.fi/~jsavola/velorex562/2015-07-18-312.jpg

Kulmat on nyt "sinnepäin", mutta pitää ne vielä katsoa läpi. Harmi vaan että osa nykyisistä säädöistä on tapissa, eikä pelkästään säätämällä saa hommaa tehtyä. Pitää tehdä jotain, ehkä pientäkin, rakenteellista muutosta.

Tuleeko kelleen mieleen ajatusta siitä, kuinka perää saisi "laillisesti" nostettua neljä senttiä? Hankkimani jäykät iskarit ovat sen verran lyhyemmät kuin ne mitkä aiemmin oli käytössä. Nyt perä on melko alhaalla.

Lainaus
Ei tuo 7,6/100 kulutus kuulosta mitenkään pahalta. Kyllähän se pulkka lisää vastuksia. Pitää silti elvistellä että mun Pannonia vie noin 3,5 litraa 2-tahtia talvella kaupunkiajossa vaunun kanssa ;D Toki pitää muistaa että käytössä on maksimissaan 14 hv... nekin semmosia poneja.

Jooh. Varsinkin kun klasi alhaalla kulutus tippuu ainakin litralla.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #139 : Elokuu 31, 2015, 12:53:07 ip »
Enää "ihan pari pikku juttua" niin Jackalorex on "valmis".

Kertokaas viisaammat, miten voisi vaihtaa Jackaliin 18" mieluusti kevytmetallivanteen.

Jackalissa on nyt vakiona 17" pinnavanne. 17" on vähän hankala koko, ei oikein löydy fiksuja renkaita. Lisäksi, 18" renkaalla kokonaisvälitys olisi pidempi (jos profiilit sun muut, tiedättehän).

Toisaalta taas voisi olla hauskaa mennä autonrenkaiden suuntaan ...  Tämä sen sijaan saattaisi sopia eteen jo nyt: http://www.motorcycle-superstore.com/6146/i/metzeler-block-k-sidecar-tire

Luulisin että kevytmetallivanne soveltuu muutenkin paremmin vaunun vientiin. Muistelen kuulleeni ihmisillä olleen vaivoja pinnojen kanssa.

Jos ostan vaikka purku-spadasta, vaikkapa http://www.rebootguzzispares.com/spada.htm takarenkaan, niin sopiiko se heittämällä Jackaliin?

PS: Tämän viestin ensimmäinen rivi oli vitsi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #140 : Elokuu 31, 2015, 13:12:50 ip »
Kaksi tapaa: alkuperäiseen napaan voi pinnata isomman vanteen. Tarvitaan vain vanne ja uudet pidemmät pinnat.

Toinen tapa:
Jackalissa on vanhemman tyyppinen perävaihde jossa ei ole kurkotusta lautaspyörän akselissa vasemmalle eli kardaaniakseli on lyhytnivelistä mallia. Se taas tarkoittaa sitä että vanhemman mallinen takapyörän napakin sopii. Kapea takarengas myös. Se että millä kohtaa kardaanitunnelissa on väistö ja sopiiko se 18" renkaalle en ole varma.
En näe merkittävää estettä 18 tuuman takapyörälle siinä suhteessa. Vanhassa takanavassa voi olla kumivaimennin kovettunut tai murtunut mutta siihen osat sopinevat 17" navan keskiöstäkin. Uskoisin.

Rengaskokoa suurentamalla korjaat samalla kertaa kahta asiaa: liian lyhyeltä tuntuvaa välitystä että perän mataluutta. Renkaan profiilisuhde ratkaisee myös. Löytyyköhän korkeaprofiilisia 90 tai peräti 100% kumeja kaupoista? Uustutantoa on ainakin vanhempaa kalustoa varten on olemassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #141 : Elokuu 31, 2015, 13:35:57 ip »
Haarukan väistöä voinee tehdä vasaralla lisää. Mutta mun mielestä se on sen verran iso jos nyt, että jos laittaa kapeamman 18 tuumaisen, niin mahtuu. Block taitaa olla satanen/4,00" leveydeltään. Eli mennee joka tapauksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #142 : Elokuu 31, 2015, 13:43:12 ip »
Lainaus
Haarukan väistöä voinee tehdä vasaralla lisää.
Voi, kunhan huolehtii siitä että metallin taivuttaminen ei aiheuta kardaaniputken suunnanmuutosta tai muun suuntaista jännitystä. 18/4 tuuman rengas mahtunee hyvin todennäköiseti ilman muutoksia ja välityssuhde hieman pitenee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #143 : Elokuu 31, 2015, 18:30:26 ip »
Tässä nyt tuskin tarvii levennystä, mutta tuohan on helppo sitoa. Kardaaninpuolen pultinreikiin latta pulteilla ja siihen hitsaten sopiva akseli, mikä menee akselinpidikkeen läpi. Saa aika reilusti paiskoa sen jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #144 : Syyskuu 24, 2015, 07:03:43 ap »
Tulipa mieleen, notta toimintasädettä saisi aika paljon lisää, jos ottaisi jerrykannun tai muun vastaavan ja laittaisi sen vaunun pohjan alle ja integroisi osaksi häkkyrän polttoainejärjestelmää.
Samalla saisi hieman painoa vaunun puolelle.
Tankkaaminen vaan kestäisi kauan, jos ei letkusto olisi avara.
Hmm.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #145 : Syyskuu 24, 2015, 11:43:02 ap »
Tee erillinen tankki eli tankilla on oma tankkauskorkkinsa. Polttoaineen siirtoon liitinhaara liki bensahanaa siitä letku "varatankin" suuntaan jonne sähköinen matalapaineinen siirtopumppu. Kun alkuperäinen tankki osoittaa tyhjentymistä naksautetaan katkaisimesta siirtopumppu käymään ja polttoainetta siirtyy hiljalleen varsinaiseen tankkiin. Katkaisimen voi myös korvata releellä jota alkuperäinen polttoaineanturi ohjaa. Aina kun bensavalo vilahtaa tulee liraus polttoainetta lisätankin suunnasta. Turvallisuussyistä lisätankin tilavuus ei saisi ylittää varsinaisen tankin tilavuutta.

Helpoin on kuitenkin laittaa vaunun rungon varaan teline jerrykannulle, tms ja siirtää polttoainetta kaatamalla sitä tankkiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #146 : Syyskuu 24, 2015, 11:50:31 ap »
Tai jättää jerryyn korkki paikkaansa ja yhdysletkuun hana. Kun tankkaa, hana kiinni ja tankkaa molemmat. Ei tästä liian vaikeata kannata tehdä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #147 : Syyskuu 24, 2015, 19:33:07 ip »
Tee erillinen tankki eli tankilla on oma tankkauskorkkinsa. Polttoaineen siirtoon liitinhaara liki bensahanaa siitä letku "varatankin" suuntaan jonne sähköinen matalapaineinen siirtopumppu. Kun alkuperäinen tankki osoittaa tyhjentymistä naksautetaan katkaisimesta siirtopumppu käymään ja polttoainetta siirtyy hiljalleen varsinaiseen tankkiin. Katkaisimen voi myös korvata releellä jota alkuperäinen polttoaineanturi ohjaa. Aina kun bensavalo vilahtaa tulee liraus polttoainetta lisätankin suunnasta. Turvallisuussyistä lisätankin tilavuus ei saisi ylittää varsinaisen tankin tilavuutta.

Helpoin on kuitenkin laittaa vaunun rungon varaan teline jerrykannulle, tms ja siirtää polttoainetta kaatamalla sitä tankkiin.

Loistavia ehdotuksia.

Pääajatus on että ratkaisu on helppokäyttöinen ja helposti purettavissa sooloksi. Tuo matalapaineinen siirtopunmppu linkattuna merkkivaloon on just kiva :)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #148 : Syyskuu 25, 2015, 22:04:52 ip »
Helpoin on kuitenkin laittaa vaunun rungon varaan teline jerrykannulle, tms ja siirtää polttoainetta kaatamalla sitä tankkiin.

Niin. Pitäisi lukita ettei kukaan vie mun kalliita bensoja ja heilutella käsiä kun täyttelee ja tyhjentelee. Not very fun.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #149 : Lokakuu 12, 2015, 07:03:40 ap »
Kurkkasinpa www.mobile.de ja sieltä guzzit ja niistä ne joissa on sivuvaunu.

Niinpä vaan oli vuotta 2004 tuoreempiakin tarjolla.

Eikö 2004 raja koske Saksaa, vai antaako tehdas lupia laittaa vaunu tuoreempaankin?

Jos raja ei päde Saksassa niin miksi hitossa sellainen on Suomessa?

Esimerkkinä tämä tällainen:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=214196352