Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74383 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #105 : Heinäkuu 03, 2015, 13:04:53 ip »
Tuo versio katsastajan käsikirjasta lienee vielä käytössä?
Sivu 61 eteenpäin.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
Sohc van Helmi.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #106 : Heinäkuu 03, 2015, 19:49:30 ip »
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä.

ANA Tpp 88 §, 150/83
Sivuvaunulla varustetussa moottoripyörässä tulee olla
- sivuvaunussa oikealla puolella, enintään 40 cm etäisyydellä reunasta punainen takavalo,
jonka valaisevan pinnan pinta-ala vähintään 10 cm2.
- sivuvaunussa oikealla puolella suuntavalot. Tällöin moottoripyörän oikeanpuolimaiset
suuntavalot peitettävä tai poistettava.
- sivuvaunun oikealla puolella enintään 40 cm etäisyydellä reunasta valkoinen seisontavalo,
pinta-ala 10 cm2. Saa olla takavalon kanssa samassa valaisimessa.
Huom! sivuvaunun jarruvalosta ei ole annettu määräyksiä

... jännäätä. Jos siis tuossa on tuorein viisaus. Olin tuon jo läpi tankannut aiemmin.

Vaunussa nyt olevat valot ovat olleet siinä siitä lähtien, kun vaunu valmistui Tshcheckkgoslovakiassa vuonna 1985. Ovat ihan tolkulliset ja selkeät, vaikka "E"-merkinnät ovatkin hieman vähissä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2015, 22:21:52 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #107 : Heinäkuu 06, 2015, 22:39:04 ip »
Taisin oivaltaa että

kun vaunu on tarkoitus laittaa kiinni neljällä tangolla,

on ehkä paras tehdä karkeat säädöt siten, että

ottaa "lukitsevan" tangon pois, ja säätää kolmella tangolla kuntoon. Pitää vaikka manuaalisesti hommat paikallaan,

kun sitten ruuvaa neljännen tangon oikeaan pituuteen ja lukitsee nipun sillä.

Vaikea selittää, mutta on helpompi "säätää kolme ja niiden mukaan laittaa neljäs" kuin "säätää neljä".

Ei mulla muuta. Häkkyrän ajo-ominaisuudet on sillä tasolla nyt, että mulle ehkä jo kelpaa. Olisi kiva saada joku asioista paremmin perillä oleva taho kokeilemaan ja suosittelemaan muutoksia parempaan, jos sellaisia tulee mieleen. Häkkyrä kulkee suoraan 80-90-100 ilman että tarvii kahvoista vetää tai työntää. 50/60 nopeudella ei passaa laskea irti ohjaustangosta, tekee isot slapperit. Jos taas pitää ohjaustangosta kiinni, edes vähän, ei vikuroi.


Sähköt vielä kesken. Jos laittaa vaunun vilkut vilkkumaan, vilkkuu myös guzzin takavalo, negatiivina oikean vilkun kanssa. Tätä arpoessa olen vaihtanut guzzin takavilkut, rakentanut takapään maadoitukset kerttaalleen uusiksi ja akun vaihto on paraikaa käynnissä.  Saa nähdä johdotanko vaunun vielä uusiksi ....

Hyvä tästä tulee. Ihan varmasti. Tulee tulee.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2015, 09:10:25 ap kirjoittanut MotoJussi »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #108 : Heinäkuu 07, 2015, 12:58:38 ip »
Tuohon slapperiin on lääkkeenä kun käyt kuplavolkkarikaupassa hakemassa edullisen hydraulisen ohjausvaimentimen. http://www.aircooled.fi/kategoria/32/ohjaus

Toissapäivänä viimeksi ihastelin erään hra Kokkosen sivuvaunuajokissa kyseistä mustankiiltävää komponenttiä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #109 : Heinäkuu 08, 2015, 20:01:55 ip »
Tuohon slapperiin on lääkkeenä kun käyt kuplavolkkarikaupassa hakemassa edullisen hydraulisen ohjausvaimentimen. http://www.aircooled.fi/kategoria/32/ohjaus

Toissapäivänä viimeksi ihastelin erään hra Kokkosen sivuvaunuajokissa kyseistä mustankiiltävää komponenttiä.

Loistavaa. Selvitänpä ohjausiskunvaimentimien hintoja ja saatavuutta.

Tänään sain näppiini Continental CST - renkaan. Mitat on 17/80/125. Otin 125 eikä 135 kun ei sitä aina tiedä mikä sopii Guzzin kardaanitunnelin viereen. Kapealta näyttää, joten 135 sopisi varmaan sekin.

Vaan en varauksitta uskalla suositella. On pahuksen matalat kuviot tuossa! Jos kestää kuin tauti, niin sitten toki, mutta sen näyttää vasta aika.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #110 : Heinäkuu 08, 2015, 21:17:31 ip »
Miten sinä tuollaisen renkaan hankit? Eihän sitä ole tarkoitettu ajorenkaaksi vaan väliaikaiseksi avuksi eli vararenkaaksi pajalle pääsemiseksi.

 Like all Temporary/Compact Spare tires, the CST 17 tire is designed for temporary use only. It features a smaller physical size, narrower tread, shallower tread depth and lighter-weight construction than the tires with which the vehicle is normally equipped.

The smaller physical size requires CST 17 tires be maintained with 60 psi cold tire inflation pressures and driving speeds restricted to 50 mph.


Ihmettelee
Kaijus

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #111 : Heinäkuu 08, 2015, 22:00:13 ip »
Miten sinä tuollaisen renkaan hankit? Eihän sitä ole tarkoitettu ajorenkaaksi vaan väliaikaiseksi avuksi eli vararenkaaksi pajalle pääsemiseksi.

 Like all Temporary/Compact Spare tires, the CST 17 tire is designed for temporary use only. It features a smaller physical size, narrower tread, shallower tread depth and lighter-weight construction than the tires with which the vehicle is normally equipped.

The smaller physical size requires CST 17 tires be maintained with 60 psi cold tire inflation pressures and driving speeds restricted to 50 mph.


Ihmettelee
Kaijus

Ihan rengaskaupasta, netti- sellaisesta. Ei ne mitään kyselleet.

Mietin vaan notta jos autossa on 17-tuumaiset rillukat, se on iso ja painava auto, ja rengas sen mukaan.

Jossain muualla luki notta max 130 km/h, mutta mitäs näistä. Ei ole kovin kallis koe. Jos tuo sulaa alle alle aikayksikön, ollaan ehkä opittu jotain.

Mitä, kajk, suosittelisit alkuperäiselle 17" vanteelle takarenkaaksi?

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #112 : Heinäkuu 08, 2015, 22:27:55 ip »
Enpä oikein osaa suositella. Tuo 17 tuuman koko rajoittaa valikoimaa.. Oliskohan joku ns. dual sport rengas kuten
Heidenau K60 passeli?

Mulla on omassa sivariveturissani 15" vanteet ja Firestone F560 kummit.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #113 : Heinäkuu 08, 2015, 22:33:05 ip »
Enpä oikein osaa suositella. Tuo 17 tuuman koko rajoittaa valikoimaa..

tämäpä juuri ajoi kokeilemaan tuollaista kummastusta kuin CST, mutta tää nyt on tätä.

Kaikkihan me tiedämme että 1) mp-renkaat maksavat hunajaa 2) vaunuhäkkyrät syövät takarenkaita kuin nalle puh näkkäriä joten ongelma on todellinen.

Lisäksi 17-tuumaisia vaunukäyttöön erityisesti soveltuvia renkaita ei löydy jokaiselta huoltoasemalta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #114 : Heinäkuu 08, 2015, 23:16:55 ip »
Kyllä tuon vaunumopossa pitää kestää kulutuspinnan loppuun, kun kestää moninverroin kovempaa rasitusta auton nurkassa.
Jos sulaa pyörän alle, niin on sula ihme, että kestää autossa sataakaan kilsaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #115 : Heinäkuu 10, 2015, 20:01:40 ip »
Tänään viimeisteltiin TIG-liimalla parit kiinnikkeet, vaunun runkoon ja sitten pyörään. Pyörän runkoa ei siis hitsattu.

Keksin että takayläkiinnikkeen voimat saa jossain määrin jaettua pyörän toisellekin puolelle, kun laittaa 10mm pultin poikki pyörän: takaiskarin etupuolella on korvia rungossa: alempi niistä kantaa nyt läpi pyörän vetoa ja työntöä. Kuva selventäisi ajatusta muttei ole just sellaista.

Satasen vauhdissa kävi vaunun rengas nypyttämään. Liekö tasapainotettu mitenkään ... Tokkopa. Voisi etsiä jotain punnuksia ja katsoa vaikka mihin asentoon pyörä tykkää jäädä kun sitä pyöräyttää. Jos siitä saa jotain tolkkua ...

Muuten kulkee kivasti suoraan. Vähän on raskas kääntää vasemmalle ja jännittävä kääntää oikealle, mutta ei kai se yllätys ole. Hieman turhan herkästi nousee vaunu ilmaan ilman ihmistä kyydissä, parikyt kiloa keinokuormaa kyydissä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #116 : Heinäkuu 10, 2015, 23:17:29 ip »
Lainaus
Keksin että takayläkiinnikkeen voimat saa jossain määrin jaettua
Kun laitat pultin rungon poikki niin laita pultin ympärille jämptin mittainen holkki. Esim hydrauliputkea. Ei tule pultista johtuvia jännitteitä.

Sivupyörän tasapainotus johtuu kohdalleen parhaiten tasapainotuspukissa mutta voit yrittää paikallaankin. Tarvitset maalarinteippiä ja tasapainotuspaloja. Joka pyöräytys pitää uusia ja molempiin suuntiin niin saat kuvan siitä ovatko laakerit sen verran löysiä että tasapainottaminen siten on edes mahdollista vai onko pyöräytyksen tulos ihan randomia. Toisaalta, joka kerralla epämääräiseen asentoon pysähtyminen tarkoittaa että tasapainoitus on liki kohdillaan.

Opit kyllä sen oikealle kääntämisenkin kun ajelet. Aluksi tuntuu että kippaa vasemmalle. Sehän siinä on jännää että ohjaaminen muuttuu hetkessä päinvastaiseksi manööveriksi kun sivuvaunun pyörä irtoaa maankamarasta ja kulkee suuressa avaruudessa. Keinokuorma kyllä tasapainottaa menoa.

Vasemmalle kääntämisen raskaus johtuu Jackalin suuresta ohjausjätöstä. Sitä olisi tarve puolittaa niin menisi keveesti. Sama oikealle kunhan kuormaa on riittävästi.

Ehkäpä tarvitsisit tämmöiset kikkareet: http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html

Edellämainittu viritys ei ole täydellinen ratkaisu sivuvaunukäyttöön koska sivuvaunun ajaogeometria on kompleksisempi kuin triken. Täydellisyyttä hakiessa tarvittaisiin myös mekanismi joka estää keulan nyökkäämisen jarrutuksessa ja sivuvaunutapauksessa yhdistelmän ajautumisen vasemmalle. Mutta sekin on varsin yksinkertaisesti toteutettavissa. Kaunis se ei tule olemaan......

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #117 : Heinäkuu 11, 2015, 17:00:38 ip »
D.1 Merkki Moto Guzzi
D.3 Kauppanimi CALIFORNIA JACKAL-KD/1064
J Ajoneuvoluokka L4 / Moottoripyörä

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #118 : Heinäkuu 11, 2015, 17:20:06 ip »
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että mopo kilvitetty myös vaunulle?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #119 : Heinäkuu 11, 2015, 18:08:01 ip »
Kävit siis konttorilla.
Jos tuo merkintä pitää paikkansa eli L4 niin taas on mennyt väärin. Maassamme ei voi katsastaa enää kuin L4e-luokkaan sivuvaunuajoneuvoja.

Et ilmeisesti pyytänyt vaihtoehtoista ajoneuvoluokkaa?

Toisaalta jos tuo L4 merkintä pitää paikkansa ja joudut jonkin asian vuoksi tienvarsitarkastuksen uhriksi niin voit aina kysyä konstaapelilta tai katsastusmieheltä minkä ajoneuvoluokan sääntöjä parallaan sovelletaan. Jos vastaus on L4e niin voit vedota että rekisteröintitodistuksen mukaan ei voi noin uusia määräyksiä toimeenpanna koska ajoneuvoluokka on pre-EU-aikainen.