Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74352 kertaa)

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #45 : Helmikuu 26, 2015, 11:13:15 ap »
Näyttää enneminkin anti divelta.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #46 : Helmikuu 26, 2015, 16:28:34 ip »
Kun kuvaa surentaa niin siitä voi olla näkevinään, että jarrusatulat on kiinni noissa taaksepäin osoittavissa varsissa. Jarruvoima kallistaa silloin vipua myötäpäivään, eli toimii antidive-periaatteella. Pidetään ongelmaa ratkaistuna.   

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #47 : Helmikuu 26, 2015, 17:11:49 ip »
Nyt kun sanoit, niin siellähän se jarrusatula möllöttää.
En kuitenkaan usko, että on rakenneltu keinua keulaan pelkän anti-diven takia. Eiköhän tavoite ole kuitenkin teleskoopin elämän helpottaminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #48 : Helmikuu 26, 2015, 20:00:22 ip »
En itse keksi noille mainituille vipuvarsille muuta tointa kuin jarruvoiman siirtäminen jousitetun massan puolelle sopivalla vipusuhteella. Nuo vipuvarret ovat pakostakin joka päästään nivelellä varustettuja että joustoliike olisi mahdollinen. Jos ne siirtäisivät jotain muita voimia kun jarrutuksessa syntyviä niin mitähän ne olisivat?

Jarrutuksessa sivuvaunullisen pyörän etupään niiaminen kun ei ole aivan yksinkertainen asia: riippuen siitä millainen on sisäänjouston pituus vaikuttaa jarrutus siten että sekä etuhaarukan jättö, rungon kallistuminen vasemmalle että sivuvaunun massa kampeavat pyörää vasemmalle. Tällöin kuljettaja joutuu kompensoimaan ohjaamalla oikealle ja se taas vaatii voimaa koska runko on kallistunut vasemmalle. Tuolla jarruratkaisulla on saatu ainakin yksi asia sivuvaunupyörän ohjauksessa parannettua.  

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #49 : Helmikuu 26, 2015, 20:02:44 ip »
Tänään näin osia jotka kai jossain vaiheessa lähtevät Koillis-Pirkanmaalta MotoJussille Postin kyytillä tai Matkahuollon kautta. Ainakin yhtä osaa vielä viimeistellään....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #50 : Helmikuu 26, 2015, 20:21:27 ip »
Ehkäpä tuolla viulua on ohjattu etupään joustoa teleskoopin suuntaiseksi, ettei rasita etuputkia kiertämällä/vääntämällä. En tiedä, joku ideahan tuossa lie takana, kun on noin paljon nähty vaivaa. Ei ole ihan tavanomaisen näköiset nuo alaputkien alapäätkään. 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #51 : Helmikuu 27, 2015, 09:18:45 ap »
Tänään näin osia jotka kai jossain vaiheessa lähtevät Koillis-Pirkanmaalta MotoJussille Postin kyytillä tai Matkahuollon kautta. Ainakin yhtä osaa vielä viimeistellään....

Hyvät hommat.

Sitten pitää vielä jostain kehitellä tai askartaa ala-taka-kiinnike. Sille löytyi ehkä korvake pyörästä luonnostaan.

Vaan se vaunuun tuleva kiinnitys huutaa vielä poissaoloaan.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #52 : Helmikuu 27, 2015, 20:13:47 ip »
Sakemannin sivuvaunupyörässä on tosiaan aika muhkean näköiset alasilmukat etuteleskooppien päissä. Osasyy on todennäköisesti siinä, että noin päin rakennetussa keulassa ei ole hyvää mahdollisuutta kytkeä alaputkia tosiinsa poikittaisella sillalla. Tällöin sivuvaunun vedosta tuleva poikittainen kanitus aiheuttaa paineen niin päin, että oikean puolen teleskooppi pyrkii pitemälle ulos putkestaan ja koko etupyörä pyrkii samalla kallistumaan oikealle. Jäykistävänä elementtinä voi toimia silloin vain etuakseli ja jos se on tuhtia tekoa, pitää silmukatkin olla aika tomerat.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #53 : Helmikuu 27, 2015, 21:14:51 ip »
Ne silmukat ovat todennäköisesti antidiven reaktiotankojen laakerien pesät eikä niillä ole mitään tekemistä muun kuormituksen kanssa kuin jarrujen aiheuttamien voimien siirtäminen jousitetun massan puolelle. Jatkettu etuakseli toimii keskiönä. Olisi tietysti kiva nähdä miten se on kokonaisuutena on tehty. Etuakseli on muistaakseni kaksikymmentä milliä vahva umpinainen terästanko. Jos se taipuisi kovasti niin kohta tulisi väsymismurtuma kuvioihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #54 : Helmikuu 27, 2015, 21:53:27 ip »
Eikös nuo reaktiotangot ole nivelöity tuohon etuakselin yläpuolelle? Siltä ainakin tuon kuvan perusteella näyttää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #55 : Helmikuu 27, 2015, 22:47:03 ip »
Lainaus
nivelöity tuohon etuakselin yläpuolelle
Paljon mahdollista. Riittää kunhan ovat sopivassa paikassa jousittamattoman massan puolella.
Kuten mainitsin niin olisi kiva nähdä miten on toimittu tässä tapauksessa. Mekanismi on minulle tuttu jo aiempien sivuvaunuprojektieni yhteydessä. Silloin vain en pitänyt blogia (90-luvun alussa) enkä ymmärtänyt edes kuvata tekemisiäni ja ratkaisujani sivuvaunullisen pyörän ohjausongelmien suhteen. Täysin jousittamaton sivuvaunupyörä toimisi ohjausgeometrialtaan lähes täydellisesti. Jousitus tekee siitä epävakaan mutta antaa mukavuutta. Jonkinlaiseen kompromissiin on siis päädyttävä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #56 : Maaliskuu 01, 2015, 13:24:45 ip »
Kun laitaa kuuklen kuvahakuun: Sidecar front suspension" ...
Tai "sidecar mounting."
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #57 : Maaliskuu 01, 2015, 13:56:45 ip »
Ensimmäisen kuvan erinomaisuutta mitenkään moittimatta kiinnitti huomiota jälkimmäisen kuvan "viritys". Siinä noilla lisäiskunvaimentimillä ei ole lainkaan funktiota. Jäykkä putki ajaisi saman asian.

Jättöä sen sijaan on piennennetty useilla senttimetreillä siirtämällä etuakselia eteenpäin sekä maavaraa ilmeisesti piennennetty siirtämällä etuakselin kiinnityskohtaa myös ylemmäs. Teleskooppien väliset jäykistykset ovat enimmäkseen viitteellisiä. Alaputkien yläpäässä oleva "mummorauta" voi jotain sivuttaisjäykkyyteen vaikuttaa jos sen korvakkeet ovat kyllin tukevat alaputkissa.
Kuvan keulassa ei ole anti-dive-toimintoa.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #58 : Maaliskuu 01, 2015, 16:14:26 ip »
Tommonen yhen MZ-kirjan sivuilla...  Jos saksankieli taittuu nin siinä varmaan selvitetäänkin asiasta jotain.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #59 : Maaliskuu 01, 2015, 16:15:36 ip »
Lisää tarinaa...