Harvoin on kuitenkin laakerissa vikaa. Enkä usko em tapauksissakaan olleen. Joko on päässyt ruoste raiskaamaan, muuta vierasta ainetta laakeriin tai sitten se tyypillinen vika: tahattomasti liian kireälle vedetty pyöränakselin mutteri. Joskus on helppo huomata että pyöränakseli on aiemmin vedetty jo liian tiukalle: kun mutteria kiristää niin laakerit alkavat jumia.
Olen myös törmännyt aivan kuivaan laakeriin: ei voiteluainetta lainkaan. Kohdalle on osunut myös päivastainen tapaus: laakeri työnsi sisästään pois rasvaa aivan kuin se olisi täytetty kantta myöden.
BMW:n ja Guzzin yksipuoleisissa tuennoissa kun ei varsinaista taka-akselia ole vaan rakenne on integroitu perävaihteeseen ja takapyörä on siinä kiinni automaisella pulttikiinnityksellä. (Vinkki: BMW:n takapyörän tasapainoituslisäosa sopii myös Guzziin)
Tarkoittaa että takapyörälle tulevat kaikki rasitukset menevät perän laakeroinnin kautta jousituksen läpi runkoon ja päivastoin.
Itsellä on n. 90.000 km takana 1100 Brevalla. Ei takapäävaivoja.
Liekö Ikkalalla tähän jotain kommentoitavaa. Hänellä on pidempään ajettu tehokkaampi malli.
Eikös noissa BMW:n perissä ollut takaisinkutsuja aiemmin? Lienee asia kuitenkin kunnossa kun ei ole enää:
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=Tuttavapariskunnalta meni kaksi Bemaria (GS) remonttiin liki yhtä aikaa. Vaihtoivat ketjuvetoisiin. Oli jo mones Bemari siinä taloudessa mutta loppui kiinnostus.
Tuo laakeri ei laakerikaupassa kauheita maksa ja huulitiivisteen vaihto myös samalla. Guzzissa ei ole kummoinenkaan homma. Jos klappi on ollut iso tai laakeri on hajonnut kesken ajon niin on syytä tsekata myös muut laakerit, hammaspyörät, puhtaus irtometallin varalta sekä akselin ulomman pään laakeri.
Guzzin perään ei ole erikseen eritelty varaosia vaan perä vaihdetaan kokonaisena varaosana. Hinta hieman auki kolme tonnia. Tässä kotiasentajalla hyvä sauma saada omatoimisesti kuluja vähemmäksi laittamlla osat perään uusiksi. Tiedä sitten hammaspyöräparin erikseen saamisesta.