Kirjoittaja Aihe: Guzzi 1000sp bensaletkut  (Luettu 12892 kertaa)

motomatti

Vs: Guzzi 1000sp bensaletkut
« Vastaus #15 : Tammikuu 02, 2015, 22:01:57 ip »
Tokmannissa en ole ikinä käynyt, pitäisikö?

TunturiTT

« Vastaus #16 : Tammikuu 02, 2015, 22:34:13 ip »
Halpoja työkaluja, materiaalia ja kemikaaleja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #17 : Tammikuu 03, 2015, 06:11:29 ap »
Olen käynyt yhden kerran Tuurin kyläkaupassa. Tavaraa oli ja jopa hyvin halvalla.
Sen kuitenkin huomasin, että ns. merkkituotteet olivat saman hintaisia, kuin muuallakin. Ts. halvan "krääsän" myynti-ilmoittelu ja hinnat antavat kuvan, että kaikki olisi halpaa.
Rauta-Otran ( Tampere ) kauppias sanoi joskus, että hänkin pystyisi myymään vasaroita 1€/kpl, mutta ei kehtaa.
Ostin joskus äkkiä-pian Hong Kongista 50mk kumisaappaat sienimetsään mennessä. Tiesin, ettei ne hyvät ole, mutta en ymmärtänyt, että ne olivat niin tyyni kelvottomat, ettei niitä voinut toistamiseen jalkaan vetää.
Tuossa naapuritalossa on kivijalkapyörähuolto. Oven pielessä seisoo suurin kirjaimin: "Emme koske Yosemite-merkkisiin pyöriin". Tätä sitten kysyin ja sain vastauksen:"Tiedätkös kuka sitä myy? No, Biltema. Se vekotin on...jääköön sanomatta..."
Eräs lehti testasi ns. halpamaastopyöriä. Ohjausputken laakeripesiä sitten oikoivat tavallisella puukolla, kun kuulat painuivat siihen metalliin. Siis LAAKERIPESIÄ!!!
Tällaisia esimerkkejä on vaikka kuinka.

En ymmärrä miksi ihmeessä ostetaan ihan oikeaan tarpeereen kelvottomia asioita. Kun hyvä on kuitenkin vain vähän hintavampi. Ja hankintavaiva on sama. Mutta vaikkapa huonolla työkalulla tekee jopa vahinkoa työkappaleeseen. Tai ei lopultakaan saa hommaa tehdyksi.

motomatti

« Vastaus #18 : Tammikuu 05, 2015, 20:53:32 ip »
TimoEV on ihan oikeassa huonojen työkalujen suhteen. Se että halpakaupassa on työkaluja useampaa kategoriaa laadun suhteen. Laatua ei välttämättä hintakaan kerro. Itse olen hapahallikalujen kuluttaja. Tietyllä arviointimallilla löydän kuhunkin työhön sopivan välineen. Halvalla. Mutta halvinta ei kannata aina ostaa.

Arviointiin käytän seuraavia muuttujia:

- kuinka usein tulee tarve ko työkalulle? (Sisältää kysymyksen että tarvitseeko kyseisen kapineen edes olla kestävä jos sitä käyttää vain kerran tai harvoin.)
- onko homman vaatimus työkalulle huippulaadun tuottaminen vai riittääkö välttävä laatu? (Työkalu saa siis olla hieman sinnepäin tai jos laatuvaatimus on korkea niin miksi se on korkea. Ylilaatu maksaa.)
- voiko halpakalun modifioida helposti laadukkaaksi?
- käytettävän materiaalin vaatimukset vs työkalun laatu.
- onko monimutkaisen työkalun käytön opettelu järkevää jos sitä tarvitsee harvoin? (Helpompi on ulkoistaa homma ammattilaiselle)
- onko tarpeellista hankkia kallista työkalua itselle jos sellainen on jo kaverilla tai läheisessä firmassa?
- onko työkalun hankinta kustannusvastaavaa? (Harrastellessa hieman epämääräinen tekijä.)
- käytettynä hankittavan välineen käyttöarvo?
- jne.

Esimerkkinä voi sanoa että Bilteman 20 euron 125mm kulmahiomakone on huono ostos jos niitä ostaa vain yhden. Mutta kun ostaa saman tien viisi niin on kulmahiomakoneita pitkäksi aikaa eikä tarvitse laikkatyypin vaihdon vuoksi vaihtaa kuin konetta. Jos kone hajoaa niin on aina uusi kone hyllyllä. Yleensä joku niistä hajoaa takuuaikana ja saa tilalle uuden. Olen jo aika kauan ketjuttanut kulmahiomakoneet tällä systeemillä ja kustannukset ovat huomattavasti alle yhden merkkikoneen hinnan. Joka sekin voi hajota. Toki sekin vaikuttaa että asun kyseisen halpakaupan naapurissa.

Halpa kone: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Hiomakoneet/Kulmahiomakone--17174/
Keskihintainen kone: http://www.tyokalukauppa.net/sahkotyokalut/sahkotyokalut/milwaukee-sahkotyokalut/kulmahiomakone-agv-12-125-x-p-1335.html
Kalliimpi kone: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/S%C3%A4hk%C3%B6ty%C3%B6kalut/Kulmahiomakoneet/125mm/29/Kulmahiomakone+125mm+Fein+WSS14-125/263

TunturiTT

« Vastaus #19 : Tammikuu 05, 2015, 21:01:34 ip »
Se on vaan hivenen tuhlausta, kun ostaa työkaluja aihioksi johonkin hommaan, jos aina ostaa sitä parempaa laatua. Itse ostan halpakaupan alennuslaarista puristimia ja lukkopihtejä, kun niihin pitää hitsata erikoisia leukoja jne. Siihen ei besseytä ja Facomia mun tilillä ostella.
Onpa itse asiassa halpa Einhell pikkurälläkkä kestänyt yli kymmenen vuotta "kolmannesammattimaista" väärinkäyttöä. Mun käteen tuo Feinin kahva-liipaisin ei sovellu. Huono hanskat kädessä. Oma ykkös pikkukone on Milwaukee. Siinä on myös muita pidempi johto.

millegt

« Vastaus #20 : Tammikuu 05, 2015, 22:11:16 ip »
tässä kohtaa jurppii kun ilta on pitkällä ranteella vedetty ei pultti koneella ostopaikka iso B

Pekka

« Vastaus #21 : Tammikuu 06, 2015, 01:19:38 ap »
Ei näin,1/2 in supistettu 3/8 tjsp? Noin siinä tuppaa käymään työkalun laadusta riippumatta ;D
Motomatin  ohjeeseen liittyen olisi tarve TIG-hitsauskoneelle, onko kenellä tiedossa harrstuskäyttöön sopivaa konetta?
Onko noista Everlastista kokemuksia?

http://www.everlastwelds.fi/everlast_esite_web.pdf
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #22 : Tammikuu 06, 2015, 10:02:30 ap »
Katselin mainoksen. 550€ Valovirta-TIG-puikkokone yhdistelmä olisi näppärä peli siirreltäväksi. Ei vain ole kokemusta kuin valovirta-puikkokoneesta jolla ohuita aineita (noin 5mm) pystyy hitsaamaan sujuvasti. Itsellä kokemusta vain 400V kolmevaiheTIGeistä joissa virta on vakaanpaa jo luonnostaan. Hinnan takia en ole itselle TIGiä ostanut enkä ole kokeilematta valovirtaTIGä ostamassa. Kokemukseni ovat Kempin ja Esabin laitteista. Mielenkiintoinen kapine tuo linkissäsi esitelty pikkuTIG. Riippuu tietysti mitä aineita on tarkoitus hitsata. TasavirtaTIGillä voi hitsata lähinnä vain rautaa, vaihtovirtaTIGillä alumiiniä ja muita ei-rautametalleja.
Jos on tarve hitsata kaikkia metalleja niin valinta olisi silloin 400V kolmivaihe AC/DC-kone. Hinta pompsahtaa halpiskoneillakin tuonne tonnin tietämille. Lisäksi varusteet ja pullo argonia. Eli lisää hintaa 300 -  500€ lisää jos ei ole ennestään.

Vakiopaineella olisi vielä halvempi TIG: http://www.vakiopaine.fi/telwin_tighitsauskoneet.cat

Itse olen tyytynyt pyörien rakenteluhommissa valovirta-MAG-hitsaukseen. Hyvin silläkin runkoputket ja vastaavat rakenteet tarttuvat toisiinsa. Varauksin myös alumiinin hitsaus sujuu. Täytetankaversiona (FLUX-hitsaus) mm mökillä kätevä. Tallilla käytän Misonia eli homma sujuu MAG-hitsuksena. Alumiinille kertakäyttöpullossa suojakaasu jolloin hitsaus on MIG-hitsausta. Jos on jotain vaativampaa niin lankakoneella hepaten osat kiinni ja käynti ammattihitsarilla hoitaa homman.

millegt

« Vastaus #23 : Tammikuu 06, 2015, 17:11:49 ip »
Ei näin,1/2 in supistettu 3/8 tjsp? Noin siinä tuppaa käymään työkalun laadusta riippumatta ;D

eipäs kun 3/4 --> 1/2 ei viittisi kaikkia hylsyjä 19 - 4x ostaa kaksia jos mun ranteella mene 1/2 poikki niin pidän sitä huonona ositn sitten mustan pulttikone mallin kunnon kaupasta niin ei ole ollut ongelmia

Pekka

« Vastaus #24 : Tammikuu 06, 2015, 19:43:16 ip »
No juu riippuu tietysti ranteesta, mutta tässä kohtaa supistaminen kuitenkin on huono enne, kuitenkin voimankäyttö tapahtuu sen isomman vääntiön varrella.

TIGillä pitäisi hitsata jotain 0,5mm mustaa peltiä, alumiinin hitsausoptio tietysti kiinnostaisi sekin. Silloin vain
hinta tosiaan pomppaa ja alkaisi kiinnostamaan se 3-vaihekin... Tämä(kin) voi lähteä lapasesta ja keulia ihan suotta.
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #25 : Tammikuu 06, 2015, 20:17:25 ip »
Mutta on se juhlaa hitsata kunnon vehkeellä.....

Itse olen aikanaan päässyt ansiotyössä eri firmoissa käyttämään tai kokeilemaan viimesen päälle laitteita. Yhdessä vaiheessa hitsailin polttoainesäiliöitä ajoneuvoihin ja myöhemmin sellaisillakin koneilla joilla hitsataan lentokoneen osia.

Siksi onkin jossain määrin haastavampaa hitsata halpiskoneella vaan kyllä se silläkin käy kun ei hosu.

TunturiTT

« Vastaus #26 : Tammikuu 06, 2015, 20:46:43 ip »
Tuo on kyllä totta. Oma miggi on ammatti-Esab. Hommattu konkurssihuutokaupasta. Niistä noita kannattaa metsästää. Oma maksoi silti enemmän, kuin hyvän hintainen harrastekone, mutta ei sillä hitsatessa harmita.
Jouduin kerran tuon koneen kanssa korjaushommiin, kun laitteen jäähdytyspuhallin leikkasi kiinni. Olisi maksanut minun pussille liikaa, joten korvasin ne molemmat Bilteman rakennus tms. -tuulettimilla. Kävi suoraan paikkalleen. Maksoi parikymppiä yhteensä.

koskelav

« Vastaus #27 : Tammikuu 18, 2015, 17:56:02 ip »
Kerronpa tänne loppuun, että laitoin letkuiksi motonetin etanolin kestävää ja letkut tavallisilla letkunkiristimillä kiinni. Käyntiin näytti lähtevän eikä vuotojakaan heti tullut.

Koskela

Thunder Man

« Vastaus #28 : Tammikuu 18, 2015, 18:27:48 ip »
 ;D Moro gurut!

Mulla tuli stoppi kesällä nonstop-ajeluuni vanhalla Cali 94:llani kun yks aamu bensat olivat valuneet tantereelle. Olin laiska purkamaan isosti, joten kokeilin piruuttani sillai, että hanoista meni suoraan letkut kaasareille, eli hana/kaasari. Ihan älytön kokeilu se oli. Jänniä huomioita: tyhjäkäynti nousi, motarilla kiihtyvyys oli tavallistakin laimeempi. Tulin järkiini.

En jaksanut prässäyttää tota hässäkkää, mut sain mielestäni asian hoidettua näppärästi: Ostin kaks kappaletta kuparisia T-kappaleita, joista toinen tuli hanojen väliin ja pitkä haara alaspäin ja siellä "jossain" alhaalla oli toisen T-kappaleen paikka, lyhemmät päät meni kaasarille päin. Liitokset tein niillä Bilteman 1-korvaisilla liittimillä.

T.M.

TunturiTT

« Vastaus #29 : Tammikuu 18, 2015, 20:26:18 ip »
Kannattaa muuten ottaa kaasarit pöydälle ja puhdistaa läpikotaisin. Jos tyhjäkäynti heittelee letkusta saatavan sopan mukaan, saattaa jossain olla jotain sotkua.
Tuo t-kappaleilla tehty on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.