Kirjoittaja Aihe: V65:n ilmanputsari  (Luettu 10329 kertaa)

Bhill

  • Viestejä: 263
V65:n ilmanputsari
« : Elokuu 07, 2006, 10:58:28 ap »
Tohkeissani aloin tutkia uutta hankintaani ja tehdä siihen pientä  huoltoa. Oikein korjaamokäsikirjan avustamana aloin vaihtaa V65:n  ilmanputsaria. Ensin tankki pois,  huohottajaletkut irti kansista,  kiinnitysrauta alta pois ja sidelenkit pois sen muovitoosan sivuilta.  Ei muuta kuin toosaa auki. Liekko muovipurkki turvonnut kun sen kansi  ei kyllä minun keinoilla sieltä niin mahtunut, että sieltä saisi  putsarin ehjänä pois. Uuden laitto (ehjänä) paikalleen oli vielä  vaikeampaa. Jotain tein nähtävästi väärin, kun se tuntui lähes  ylivoimaiselta ilman moottorin irroitusta. Kuvien perusteella voisin  väittää sen muovitoosan olevan alkuperäinen.
V11 Sport

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2006, 15:34:27 ip »
Terve,
Olen omasta Nevadasta vaihtanut putsarin kahdesti ja molemmilla kerroilla se oli kovan työn takana. Moottori on pakko pudottaa alas runkokehikkoa vasten. Moottorin etupäästä kaksi pitkää pulttia pois. Takaosan yläpäästä kaksi kiinnityspulttia myös (akku piti irroittaa ja sen alusta, jotta mutterit sai takaisin näille kahdelle pultille paikoilleen). Jotta pitkät pultit sai pois piti irroittaa jalkajarrun vivusto sekä ottaa toinen käyrä pois. Vaatii työtä ja aikaa. Minulla oli vielä auton tunkki moottorin alla että sain nostettua sen takaisin ylös kun piti laittaa pultit paikoilleen.

Ehdottaisin että ilmanputsarin vaihtaneille luovutettaaisiin erillinen ansiomitalli ansiokkaasta huoltotyöstä. Sen voisi laittaa ajopuvun rintamukseen niin jotta rispekti nousisi alan harrastajien parissa :D. Myös tuon rakenteen suunnittelijalle voisimme antaa jonkinmoisen tunnustuksen. olisiko kellään hyviä ideoita palkinnon suhteen?
Kimmo
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2006, 15:36:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2006, 02:06:24 ap »
Tuttua juttua. Floridassa vaihto onnistui moottoria irroittamatta, mutta oli kyllä kovan työn takana.

Onko ruisku-Nevadassa sama tilanne?
Emeritus-guzzisti

TimoStone

  • Vieras
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2006, 05:24:39 ap »
Minä joskus Nevadaan vaihdoin irroittamalla pelkästään ne yläpuolella olevat putket ja johdot. No...olihan se uuden filtterin paikoilleen asettaminen kuin narua työntäis.
Eikä missään nimessä käy siten, että sovit kaverin kanssa, että "...joo mä vaihdan vaan tuo putsarin ja tuun sitte..."

Ehdotin jo silloin, että palkinnoksi sille suunnittelu"insinöörille" annetaan kunnolla turpaaniin. Ja rupesin keräämään jo porukkaakin sille palkitsemismatkalle tehtaalle, mutta jotenkin se sitten jäi...

Kaikkia ***leitä sitä on...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2006, 06:40:23 ap »
Tässäpä taas yksi syy, miksi kannatti vaihtaa nimen omaan erillisiin,  pestäviin filttereihin. Meinasi viime viikolla päästä joululaulut  suusta, kun oli niin mukavaa huoltaa puhdistimia. Onneksi älysin olla  tilaamatta alkuperäiseen eväsrasiaan sijoitettavaa K&N:ää.  Pelkästään sen askin purkaminen ja poistaminen oli saada harmaita  hiuksia kiiltävään kaljuun. Akku pois, kaasarit pois, imukurkut pois,  letkut pois, satula ja tankki pois, takalokari pois.... ja sittenkin  vielä putsarin kotelo OSINA ulos koneen päältä.

Nyt on PiperCrossit -> HORNNNNN...HORNNNNNN....GNOOOOOOOOOMMM!!!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Janne K

  • Viestejä: 154
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2006, 08:52:38 ap »
Voi olla, ettei kikka toimi pikkulohkossa. Itse tein Le Mans IV:n alkuperäiseen koteloon pienen modifikaation laittaessani koteloon K&N filtterin. Heitin koko snorkkelikappaleen autotallin hyllylle ja tein alumiinista kiskon, jolla suodatin kiristyy paikalleen. Helpompi asentaa ja purkaa (tosin isolohkossa alkuperäisenkin pystyy vaihtamaan ilman että konetta tiputtaa tai akkua irroittaa) ja imuäänet ja koneen ilmansaanti parantuivat.

Pelkäsin että ilmuilman lämpötilan nousu pilaisi parantuneen virtauksen tuoman edun, mutta digitaalinen lämpömittari todisti toisin. Imuilma lämpeni merkittävästi (>5 astetta) ulkoilmaa lämpimämmäksi ainoastaan alle 50km/h nopeuksilla. 80km/h ero oli 0-2 astetta ja sitä kovemmassa vauhdissa ei juuri ollenkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2006, 03:19:30 ap »
Kyllä tuon pitäisi v65 koneissa toimia (jos ilmanputsarikotelo on kuten  Lariossa, luulen että on). Itse mietin vastaavaa toimenpidettä, mutta  tyrmäsin sen juuri lämpöjen vaikutuksen takia. Tosin V65 hönkii ilmansa  muutenkin tankin alta, kotelon kannen läpi. En sitten tiedä miten on  laita isolohkossa, onko siinä joku imusnorkkeli vielä lisäksi?
Tuon kannen etuosan poisto voisi tuoda kaivattua lisätilaa putsaripurkin yläpuolelle, filtterin vaihtoa/putsausta helpottamaan.
Mutta kuten edellä mainitsin; kerran vaihtanut vaahtomuoveihin, ei ole enää paluuta :vau:
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Janne K

  • Viestejä: 154
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2006, 03:31:33 ap »
Isolohko ottaa ilmansa ihan samalla tavalla sieltä tankin alta, sylinterien välistä. Alkuperäisessä putsarissa on snorkkeli joka ulottuu tankin etuosaan saakka, mutta tosiaan poistin sen kyllästyttyäni hankalaan huollettavuuteen ja laskeskeltuani että snorkkelin pään poikkileikkaus taisi olla jopa pienempi kuin kaasareiden yhteenlaskettu pinta-ala jos luistit ovat katossa. Ei olisi välttämättä paremmin virtaava suodatin juuri auttanut vakiokotelossa.

Mulla oli jonkin aikaa digitaalinen lämpömittari tuolla kotelossa, jolla tutkin imuilman lämpöjä. Kaupunkivauhdeissa nousee merkittävästi, mutta muuten lämpeneminen on yllättävänkin vähäistä. Eikä alle 50 km/h vauhdeissa muutenkaan tartte täysiä tehoja, joten olen ihan tyytyväinen noin perstuntumalta.

Aapo

  • Viestejä: 716
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2006, 06:40:55 ap »
Janne K, säilyivätkö moottorin vääntöomonaisuudet välillä 3-4 000 rpm ennallaan? Ajoin vuosia alkuperäissuodattimella ja sen jälkeen pari vuotta vain kärpäsverkko suodattimen paikalla. Sitten ajattelin, että saishan siellä jokin pölykeräin olla, ja hommasin myös K&N:n ja jätin snorkkelin pois. Huolimatta useista eri kaasarin säätöyrityksistä, myös lambdalla, en saanut moottoria toimimaan kunnolla em. kierrosalueella. Ei ne ihan tumpeloita ole siellä Mandellossa, se on ihan suunniteltu se snorkkeli. Myönnetään, ehkä huipputeho saattoi olla kaakin pari korkeampi, mutta minulle on tärkeämpää, että kone laulaa hyvin välillä 3-7 000 rpn, kuin että on pari kaakkia enemmän 7 500 rpm:ssä.

Toinen uskonasia on h-putki. Alkuperäisen LM IV-kokoojapöntön vaihtaminen h-putkeen aiheuttaa samanlaisen ilmiön kuin snorkkelin poisto.

Marko

  • Viestejä: 612
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2006, 07:21:00 ap »
Minä vaihdoin omastani originaalin H-pöntön pois ja laitoin pakokäyrien  tilalle Mistralin rosteriset, joissa on yhdysputki. Pers-tuntumalla  alakierroksilla tapahtui muutosta parempaan..

Samointein meni 'vaimentimiksi' mallia 'autonhälyyttimien testilaukaisin' ja pääsuuttimet ja tyhjäkäyntisuuttimet isommiksi.

/edit: jaaniin, menihän sinne se pestävä K&N suodatinkin..
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2006, 07:22:00 ap kirjoittanut Marko »

Aapo

  • Viestejä: 716
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2006, 07:53:46 ap »
Joo mulla on myös Mistralin käyrät yhdysputkella. Ne vähentävät tehokuoppaa välillä 4-5 000 rpm. Jo sulla on LM IV:n alkuperäinen kokoojapönttö, siis sellainen missä ei ole mitään sisällä, kokeilepa laittaa se paikalleen. Saatat hämmästyä! Vielä La Franconit perään, niin... On muuten myös Dynotecin suositus katukäyttöön.

Huom, ei siis sellainen uudempi pönttö, mikä näyttää samanlaiselta, mutta sisällä on ylimääräisiä peltejä.

Oma alkuperäinen on jo sen verrän mädäntynyt, että mulla on nyt kaverin tekemä rosterireplika paikallaan. Jos päädyt sellaiseen, niin ne jättöpuolen kuristukset on syytä tehdä kuten alkuperäisessäkin.  Muuten menettää alakierrosvääntöä.

Marko

  • Viestejä: 612
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2006, 08:24:02 ap »
Mulla taitaa olla se uudempi, kun pyörä on LM V.

Janne K

  • Viestejä: 154
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #12 : Elokuu 09, 2006, 08:47:47 ap »
Mulla ei ole ongelmia väännössä välillä 3000-4000. Se on mielestäni parantunut alkuperäisestä. Enempi mulla on ollut ongelmana perstuntumalla tuntuva notkahdus jossain 4500 kierroksen kohdalla. Just siis sopivassa motarinopeudessa viitosella, siinä vaiheessa kun imuääni muuttuu muutenkin reippaammaksi ilman snorkkelia, on tuntunut että kone vähän hyytyy. Siitä kun lisää vauhtia, niin ongelma poistuu.

Lambdaa en ole vielä saanut aikaiseksi laittaa, mutta nostin neuloja pykälän ja tuntui että ilmiö saattoi pienetä hieman. Oikeasti hankala sanoa perstuntumalla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2006, 02:16:45 ap »
3 rpm:llä ei taida kunnolla käydä edes vanha Falcone.
Emeritus-guzzisti

Aapo

  • Viestejä: 716
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #14 : Elokuu 10, 2006, 03:02:42 ap »
Ei kai me saman paikkakunnan miehet ruveta pilkkuja viilalla muotoilemaan tai puuttuvia pyöreitä nollia ihmettelemään?  Vaikka tuo sun avattares saa kyllä pyöreät asiat nousemaan mieleen.