Kirjoittaja Aihe: Suorasytytys  (Luettu 4286 kertaa)

motomatti

Suorasytytys
« : Marraskuu 27, 2014, 19:58:08 ip »
Tuli tuollainen nimike vastaan. Ikinä en ole kuullutkaan. Tänään mulle soitettiin ja kysyttiin osaisinko asentaa suorasytkän soittajan Guzziin. Vanha 1100 California ja arvelisin että P8-moottorinohjauksella. Kaveri ei oikein itse tiennyt mutta kertoi että ei ole kaasuttimia. Mutta suorasytkä pitää saada.
Ihmettelin miksi semmoinen pitäisi asentaa. Ei kuulemma tule kipinää tulppiin. Kerroin etten ole koskaan kuullutkaan suorasytytyksestä mutta että hänen pyörässään on digitaalinen sytytys. Ehdotin vianetsintää nykyiseen järjestelmään. Sälli sanoi että soittaa jonnekin jossa osataan asentaa suorasytytys, Kiitti ja hei!
Ota näistä sitten selvää.

Summu

Vs: Suorasytytys
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2014, 20:34:19 ip »

motomatti

« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2014, 21:16:50 ip »
Pöh. Siis ihan normi sytytys mikä tämän saman sällin Calissa jo on. Kyllähän noi tiedetään. Eihän virranjakajia ole ollut aikoihin missään vehkeessä. Joskus kahdeksankymmentäluvulla oli. Taisi olla kaveri ihan metsässä itse suorasytkänsä kanssa. Onhan noita tullut asennelluksi, digitaalisia sytytyksiä, vaikka kuinka moneen vanhaan pyörään. Ei kai kukaan mihinkään virranjakajasysteemiin enää halua.

Itse olen jopa opasta kirjoittanut kyseisten laitteiden valinnasta: http://www.motomatti.fi/2011/12/digitaalisytytyksen-asentaminen.html

Nytkin on työn alla Ignitechin sytkän asennus kahteen pyörään ja yhteen Microsquirt-yhdistelmä jossa myös ohjelmoitava sytytys. Enpä ole vaan koskaan kuullut kutsuttavan näitä suorasytytykseksi. Jatkuvasti olen tekemisissä ihmisten kanssa jotkan näitä touhuavat laitteisiinsa mutta kukaan koskaan näitä nimittänyt suorasytkäksi.
Jopa mun -76 Benellissä on alkuperäinen ja toimiva Bosch-"suorasytkä" tällä määritelmällä. Enpä vain ole tiennyt että se on se. Sitä vaan ei voi säätää.

Viimeksi on ollut vääräsytkä kun oli nelipuolikas Honda alla. Ja siitä on kyllä aikaa.....

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2014, 21:29:50 ip »
Ei kai kukaan mihinkään virranjakajasysteemiin enää halua.

Äläs oo niin varma  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #4 : Marraskuu 27, 2014, 21:32:13 ip »
Silloin vanhaan hyvään aikaan kun tuli ekat digikaikuluotaimet markkinoille, olimme sellaisen kanssa venemessuilla. Oli ständillä nyt tiätysti muutakin.
No, siihen sitten yksi koppalakkiveneilijä seisahtui semmottisen kaikukapineen eteen ja pyysi näyttämään mites se VHF-radiopuhelin oikein toimii.
"Ku siin on tommoset digitaalinumerotkin..."  :P

Esittelin uutta satell.navia Hollmingin telakalla Veli Isonmaan Tietäjälle samoihin vuosin 1980-luvulla. Kerroin signaalivastaanottimessa olevan erityisen Kalman-suodattimen, jolla signaalin häiriöitä saadaan suodatettua.
"Kuinka usein sellainen pitää puhdistaa...?"
Tuosta riittää vieläkin hymyä, kun vanhoja kavereita tapaa.  ;D  ;D

Jotta kaikkeen sitä on joutunut...

Marko

« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2014, 21:51:50 ip »
Villi veikkaus.

Oiskohan tuo halunnu sellaset sytytystulpan hattuun integroidut puolat, jotka viimevuosina on uusissa pyörissä yleistyneet. Jospa epäilystä on että nykyiset puolat, johdot yms. ovat tiensä päässä?

Pekka

« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2014, 21:57:26 ip »
Suorasytytys on ymmärtääkseni keksitty järjestelylle, missä on kasattu mahdollisimman paljon
sytytyslaitteisiin liittyvää tavaraa samaan kasettiin tulpparivin ympärille.
Varmaankin jotain hyvää tavoiteltu valmistuskustannusten ja häiriösuojauksen kannalta.
Joku tulpanhattuvika vaihdattaa aina koko kasetin.

Joskus olivat tekniikan miehet itäisessä naapurissa opiskelemassa juuri hankittujen hävittäjien tekniikkaa.
Samalla kurssilla oli porukkaa myös tuolta missä nykyään nahistelevat. Olivat ihmetelleet kysyttäessä että, miten se vaihtovirta voi kulkea suorassa johdossa kun se on tuollaista "aaltoa". Oli ollut suomipojilla pokassa pitämistä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2014, 06:57:19 ap »
Tuo oli voisi olla. Pyynti siis. Sinällään puolahattu on ihan hyvä keksintö; korkeampaa jännitettä ei tarvitse liikutella johdoissa ja liittimissä. Puolapaketti saa sisäänsä vaan impulssin sytytyksenohjaimelta. Vähemmän vikaantuvia osia siis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.