Kirjoittaja Aihe: T5:sen kansipultit  (Luettu 9806 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
T5:sen kansipultit
« : Marraskuu 19, 2014, 14:50:58 ip »
Tervehdys, voi olla että tätä aihetta on käsitelty täällä aikaisemminkin. Kysympä kuitenkin onko aiheellista kiristellä kansipultteja kun tihkuaa öljyä pytyn alapäästä ja kannentiivisteestä. Eräs tietäjä sanoi, että löysää ensin pultit sitten kiristä momenttiin. Ja mikä se soikea  kiristysmomentti näissä pulteissa on ? Ja onko kiristämisen järjestyksellä mitään merkitystä ja vaikuttaako mitään venttiilien välyksiin ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2014, 16:04:55 ip »
Onko kysymys jälkikiristyksestä remontin jälkeen? Jos ei niin kiristämisellä ei liene suurta vaikutusta. Mutta selviää ainakin onko kannenpulttien kierteet lohkossa kunnossa. Kiristysmomentit ja - järjestyksen löydät mallikohtaisesta korjaamokäsikirjasta. Sylinteripultteja on kuusi. Se että onko kiristämisestä mitään hyötyä, on kyseenalaista. Tuurilla voi pitää vähän paremmin. Suurella todennäköisyydellä ei. Sylinterin alapään tiiviste voi olla jo vanhuuttaan painunut ja O-rengaskin kovettunut. Sama koskee sylinterikannen tiivistettä. Ne kun kiristyvät samojen pulttien avulla.
Kiristys vaikuttaa venttiilivälyksiin pienentävästi.

Kokosin tietopaketin yhdelle blogisivulleni niin ei tarvitse joka kerta laittaa samoja osoitteita näkyviin: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2014, 16:26:16 ip »
Kuvassa kiristysjärjestys. 4-4,2kgm. Kokeile nyt kuitenkin ensin onko ne edes kireellä vai onko jätetty löyhälle. Monenlaista seppää kun tuokin pyörä on jo saattanu nähdä...

Kiristys saattaa auttaa mutta epäillä sopii. Nyhtäät melkein samalla vaivalla pytyn irti ja vaihdat tiivisteet + O-renkaat niin ainakin pitää.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #3 : Marraskuu 20, 2014, 20:10:24 ip »
Ajan kanssa pinnapulttien poraukset täyttyvät moottoriöljyllä. Sitä pääsee sinne venttiilikoneiston alta kun o-renkaat siellä kovettuvat.
 Lämmönvaihtelun seurauksena esiintyy sitten öljyvuotoa kannentiivisteestä ja  mahdollisesti
sylinterin ja lohkonkin välistä kun öljy tunkee pois porauksista. Olen tuon korjannut irrottamalla
venttiilikoneiston keinuvipupukin ja kallistanut mopon joksikin aikaa kyljelleen. Kun pinnapulttien
poraukset ovat valuneet tyhjiksi öljystä, venttiilikoneiston kasaus uusilla o-renkailla ja kiinnitysmutterit momenttiin.
Venttiilivälyskään ei tuossa juuri muutu mutta pitää se tarkistaa.

Sohc van Helmi.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2014, 20:35:20 ip »
Saisiko sen öljyn pois sieltä pinnapulttien porauksesta jotenkin imemällä ja ovatko nuo O-renkaat venttiilikoneiston keinuvipupukin alla, niin ettei koko kantta tarvitse irrottaa ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2014, 20:38:20 ip »
Tämäpä oli mukava tieto. Mulla on kaksi konetta jotka suotavat öljyä sen verran että juuri huomaa että kannen ja sylinterin ripojen välistä löytyy ruskeaa ryönää ja kovemman ajon jälkeen saattaa lahkeelle asti tulla pisara. Pitäneekin ennen isompaa remonttia tarkastaa tämä. Oireisiin sopinee se että vuosien mittaan ei tilanne ole pahentunut mutta ei parantunutkaan. Siis venttiilikoneisto irti, pyörä kyljelleen, uudet O-renkaat ja venttiilikoneisto kiinni. Ei vaikuta vaikealta. Tosin ei se tiivisteen vaihtokaan Guzzissa iso homma ole. Mutta pahus kun se yksi vuotava kone on S. Trikessä....

Olisikohan se O-rengas tuo nro 12?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2014, 21:09:42 ip »
Tuommonen T5:n moottorin tiivistesarja ei edes pahoja maksa (Stein Dinse 35€), joten vaihtotyön tekemättömyydelle tekosyitä keksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2014, 21:11:02 ip »
Saisiko sen öljyn pois sieltä pinnapulttien porauksesta jotenkin imemällä ja ovatko nuo O-renkaat venttiilikoneiston keinuvipupukin alla, niin ettei koko kantta tarvitse irrottaa ?

Positio 12 vaikuttaa sopivalta.

Voihan sen öljyn häätää pois sieltä porauksesta paineilmalla mutta voi olla pahimmillaan sottaista puuhaa.
Pinnapultin välys poraukseen ei ole kovin suuri. Huonosti sinne "imuri" mahtuu.

Muutun päivä päivältä laiskemmaksi, miksi purkaa turhaan pakoputket, kaasarit, tulpat(kaikki neljä) ja
nippu letkuja. Eikä sen sisemmän pinnapultin tulpan irrottaminkaan ole aina ollut herkkua.
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #8 : Marraskuu 21, 2014, 17:10:00 ip »
Ajan kanssa pinnapulttien poraukset täyttyvät moottoriöljyllä. Sitä pääsee sinne venttiilikoneiston alta kun o-renkaat siellä kovettuvat.
 Lämmönvaihtelun seurauksena esiintyy sitten öljyvuotoa kannentiivisteestä ja  mahdollisesti
sylinterin ja lohkonkin välistä kun öljy tunkee pois porauksista. Olen tuon korjannut irrottamalla
venttiilikoneiston keinuvipupukin ja kallistanut mopon joksikin aikaa kyljelleen. Kun pinnapulttien
poraukset ovat valuneet tyhjiksi öljystä, venttiilikoneiston kasaus uusilla o-renkailla ja kiinnitysmutterit momenttiin.
Venttiilivälyskään ei tuossa juuri muutu mutta pitää se tarkistaa.



Eipä ole tuommonen ennen tullu mieleenkään.

Jos ei halua pyörää kyljelleen kaataa niin tuossa voisi varmaa vaihtaa vaan ne O-renkaat?  Ja antaa vuotaa mitä öljyä on. Ei sinne pinnapulttien reikiin paljoa sovi ja jos ei uutta öljyä pääse niin loppuuhan se aikanaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #9 : Marraskuu 21, 2014, 22:52:27 ip »
En tarkoittanut että kaikissa Guzzin koneissa kävisi näin. Minun pyörissä vain jostain syystä on näitä vikoja mistä ei ole muut koskaan kuulleetkaan ;D
Jos sinne pinnapultin poraukseen on päässyt öljyä, se kannattaa tyhjentää mahdollisimman tarkkaan.
Ainakin omalla kohdalla kansipahvin öljyvuoto pysyy siten kurissa pidempään.
Vaikutusta on myös sillä, kuinka tasainen pinta on siinä viisteessä mihin O-rengas sijoitetaan. Sileä pitää paremmin.
Niin, keinuvivuille tulee paineistettua öljyä kanavasta mikä on siinä O-renkaan vieressä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #10 : Marraskuu 22, 2014, 13:17:24 ip »
Veikkaanpa että juurikin lämpötilavaihtelu ja läheltä saatavissa oleva öljy on se yhtälö joka sinne pultinreikään mönkii hiljalleen. Kun moottori käy kuumana niin ilma joka on pultinrei'issä kuumetessaan laajenee ja jäähtyessään kutistuu jolloin reiässä aon alhaisempi paine kuin sen ulkopuolella joten ulkoinen ilmanpaine painaa reikään sen ympärillä olevaa öljyä. Tilanne pahenee kun reikä on ajan kanssa täynnä öljyä sillä lämmöstä laajentuva öljy tulee läpi vaikka mistä sillä silloin sen paine voi olla melkomoinen. Nestehän ei tunnetusti ole kokoonpainuva aine kuten ilma.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #11 : Marraskuu 25, 2014, 19:38:16 ip »
Tuli tuossa mieleen, että saisiko tuon öljyn pois sieltä pultin reiästa paineilmalla puhaltamalla ? Saattaa olla hieman sotkuista puuhaa.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #12 : Marraskuu 25, 2014, 19:56:00 ip »
Huokoista räsyä, strasselia, tms kämmeneen ja sen läpi paineilmapilli niin voi ainakin lieventää ympäristön haittoja. Tai sitten nahkainen ajopuku päälle niin hoituu sen rasvaus samalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #13 : Marraskuu 25, 2014, 22:39:34 ip »
Matin kuvaamalla tavalla poistin autoni tulppapoteroista, sinne kuulumattoman öljyn.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: T5:sen kansipultit
« Vastaus #14 : Marraskuu 28, 2014, 13:43:48 ip »
Tuo ikkalan ilmoittama momenti kansipulteille 4 - 4,2 kg tuntuu melko pieneltä, onko kg sama kuin nm ? yksiköt hieman hukassa.
Titaniumin kuski