Kirjoittaja Aihe: Uusien 8V-koneiden tulppa?  (Luettu 10249 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Uusien 8V-koneiden tulppa?
« : Marraskuu 17, 2014, 19:55:16 ip »
NGK:n PMR8B vai CR8EKB? Kumpaakin tarjotaan lähtestä riippuen. Enimmäkseen kuitenkin jälkimmäistä. Kumpi on oikea(mpi)?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2014, 20:07:19 ip »
Molemmat käy. PMR8B on kait pitkäikäisempi. Ja jotenkin tuntuu toimivan paremmin. Ei sekään kallis jos tilaa esim stein- dinseltä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #2 : Marraskuu 17, 2014, 20:51:33 ip »
Oon käyttänyt Grisossa tuota jälkimmäistä sen jälkeen kun Make sellaiset kerran vaihto ja sanoi että kun ne tulpat kuitenkin vaihdetaan 10 tkm välein. Manuaali sanoo tuon ensimmäisen - hintalappu taitaa olla kaksinkertainen. Mun persdyno ei pysty kykenemään erottamaan kumpi on parempi.
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2014, 21:05:27 ip »
Tuommoset hinnat on Motonetissa: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1309/833986/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/1200cc
Siinä on myös ilmeisesti työntötankomallien pikkukierteisetkin lueteltuna.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2014, 15:34:18 ip »
NGK koodit (linkki):
CR8EKB nikkelitulppa, kaksoiskärjellinen tehtaan OEM
PMR8B   platinatulppa   - "huoltoväli x 2"
CR8EIX  iridium tulppa   - "huoltoväli x 4"
...  jokaiselle maun mukaan.
p.s.
Metalli,  sähkön- ja  lämmönjohtavuus
Nikkeli     10     59
Platina     10     70
Iridium     18     147
Parempi sähkönjohtavuus = runsaampi kipinä.
Parempi lämmönjohtavuus = nopeammin oikea toimintalämpötila.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2014, 20:33:56 ip »
Eli CR8EKB 10 tkm vaihtovälillä ja PMR8B 20 tkm vaihtovälillä. Tämä selvä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

kaasari

  • Viestejä: 11
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #7 : Marraskuu 21, 2014, 10:43:16 ap »
Tulpat, varsinkin iridiumit kannattaa muuten tilata jenkkilästä. Esim http://www.rockauto.com/ - osanumerohakuun voi syöttää NGKn numeron jolla löytyy. PMR8B esim 9,92€ ja perinteinen BPR6ES 1,28€. Tulee kotiinkuljetettuna 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #8 : Marraskuu 21, 2014, 11:27:38 ap »
ETA-alueen ulkopuolelta tilaamisessa kannattaa ottaa huomioon tullimaksujen ja ALV:n mahdollisuus ettei tilaa yhdessä paketissa liikaa. "Halvoista" paketeista ei mene tullia mutta arvonlisävero kyllä jos lähetyksellä on hintaa yli 22€. Eli kannattaa tehdä hieman laskentaa tuleeko Amerikasta tilaaminen loppujen lopuksi edullisemmaksi.

Tullin sivuilta kopioitua:
"Lähetys on tulliton, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo
on enintään 150 euroa.
Tätä arvorajaa ei kuitenkaan sovelleta alkoholituotteisiin, tupakkaan, tupakkatuotteisiin, hajuvesiin eikä eau de toilette tuotteisiin.

Arvonlisäverotuksessa lähetyksen verottomuuden arvoraja on 22 euroa.
Tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin ja hajuvesiin ei kuitenkaan
sovelleta tätä verottomuuden rajaa arvonlisäverotuksessa.

Pienin kannettava tullin määrä on 10 euroa.
Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa.

Arvonlisäveron määrä tuontitavaroista on yleensä 24%.
Poikkeuksen muodostavat esimerkiksi elintarvikkeet (14 %), kirjat ja taide-esineet (10 %)
ja vähintään kuukauden ajaksi tilatut aikakauslehdet (10 %)

Sovellettavan arvonlisäverokannan mukainen vero kannetaan maahantuonnin arvonlisäveron perusteesta.
Arvonlisäveron perusteena eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta tavaran maahantuonnissa on tavaran tullausarvo, johon lisätään kuljetus, lastaus, purkaus ja vakuutuksen
kustannukset sekä muut maahantuontiin liittyvät kustannukset kuljetussopimuksen mukaiseen ensimmäiseen Suomessa olevaan määräpaikkaan tai muuhun EU:n alueella sijaitsevaan määräpaikkaan saakka.
Niihin lisätään vielä maahantuonnista tullauksen yhteydessä valtiolle tai yhteisölle maksettavat
muut verot, tullit ja muut mahdolliset maksut.
Myös Suomen ulkopuolella maksettavat verot ja muut maksut sisällytetään veron perusteeseen."

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #9 : Marraskuu 21, 2014, 11:58:29 ap »
Tulpat, varsinkin iridiumit kannattaa muuten tilata jenkkilästä. Esim http://www.rockauto.com/ - osanumerohakuun voi syöttää NGKn numeron jolla löytyy. PMR8B esim 9,92€ ja perinteinen BPR6ES 1,28€. Tulee kotiinkuljetettuna 

Mun ymmärryksen (ja sivulta saatujen tietojen mukaan) pitää tilata 4 kpl ja toimitusmaksu on €23,75, joten kappalehinnaksi tulee 15,86 (yht. 63,43). Jos joutuu vielä verot maksamaan, niin se onkin karvan alle 21 euroo..
Onhan se vieläkin vähemmän /kpl kuin motonetin 26,90, muttei niin kovin paljoa...

Kaijus

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #10 : Marraskuu 21, 2014, 12:39:49 ip »
Ei ollut tarkoitus suosia suomalaista yritystä joka on tilannut tuotteensa ETA-alueen ulkopuolelta ja maksanut tullit sekä verot ja koittaa saada vielä hieman voittoa josta siitäkin menee veroa.

Tarkoitus oli varoittaa siitä että halpa ostos saattaakin osoittautua hinnakkaammaksi kuin äkkiä luulisi. On kuitenkin huomattu että Tulli päästää satunnaisesti "läpi" tarkastamatta, tullaamatta ja verottamatta edullisia paketteja. Silloin amerikantilaus tulee hyvin edulliseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #11 : Marraskuu 21, 2014, 12:45:28 ip »
Englannin ebayssa on monesti hyviä tarjouksia tulpista. Eikä tarvi pelätä tulla yms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #12 : Marraskuu 21, 2014, 15:46:37 ip »
Jokunen vuosi takaperin olin aikeissa ostaa suht. edullisen ja erittäin hyvän ulkoilutakin USA:sta.
Onneksi kysäisin tullista mitähän menee veroja yms.
Vastaus: Osto+rahtihinnan päälle 62% erilaisia maksuja.

Jäi sitten tilaamatta...

Olen joskus tuonut erikoisen tutkan erikoisen varaosan tax-free -muovikassissa ohi kaiken. Virallinen tuonti olisi ollut...huoh!
1985 myimme eimericcalaisia kaikuluotaimia venekäyttöön. Yenkit suuressa kiireessään pakkasivat tilatut varaosat käteen sattuneeseen paffilaatikkoon, jossa oli vanha teksti: " Made in Taiwan".
Kolme päivää meni kahdelta mieheltä saada kaikki paapperit ja maksut kuntoon, jotta saisimme ne lähes 750mk:n varaosat tullista...Suomen Pankki - Tulli - Lisenssivirasto - Valtionvarainministeriö - jne. piirileikkiä. Pomo kavi vuoroin eri virastossa ja minä ajoin ympyrää, kun ei ollut p-paikkoja...
Mikään järjellinen selitys ei postitullissa mennyt ns. jakeluun. Vieläkin puistattaa!
Sain tosin maksettua ns. kalavelat liki 10v myöhemmin - ja lisineen. Siitä on vieläkin hyvä mieli.  :D  :P

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #13 : Marraskuu 21, 2014, 16:56:07 ip »
NGK koodit (linkki):
CR8EKB nikkelitulppa, kaksoiskärjellinen tehtaan OEM
PMR8B   platinatulppa   - "huoltoväli x 2"
CR8EIX  iridium tulppa   - "huoltoväli x 4"
...  jokaiselle maun mukaan.
p.s.
Metalli,  sähkön- ja  lämmönjohtavuus
Nikkeli     10     59
Platina     10     70
Iridium     18     147
Parempi sähkönjohtavuus = runsaampi kipinä.
Parempi lämmönjohtavuus = nopeammin oikea toimintalämpötila.


Pitääpäs koittaa tuota CR8EIX tuluppaa. Näkyy olevan motonetissa paremmin saatavilla ja halvempikin kun tuo PMR8B.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #14 : Marraskuu 21, 2014, 20:22:46 ip »
Huomasin saman jutun noista Motonetin iridium tulpista - täytyy ostaa pari ja testata ensi kesänä huomaako eroa. Kestävyys pitäisi olla ainakin ihan toista luokkaa. Mulla oli edellisenä pyöränä honta ja siinä oli tulppien vaihtoväli pitkä, iridiumit oli. Mulla ei oo kyllä katupyörässä mennyt tulppa pimeäks koskaan, rupulikumipyörässä sitä tapahtui silloin tällöin - saattoi liittyä kuutiotilavuus-teho suhteeseen.
Kasi vee ei vee kasi