Grisoon saa maksaa veroja jopa 1500 ekua + katsastus ja muut kulut.
Veroja menee sen verran kuin Tulli määrittelee mutta Suomessa ei ole katsastuspakkoa moottoripyörille. Olen jo aiemmin moneen kertaan selittänyt että EU-alueelta tuotua moottoripyörää ei tarvitse katsastaa maahan tuodessa koska se on jo hyväksytty liikennekäyttöön EU:ssa.
Muut kulut ovat ilmeisesti niitä jotka syntyvät pyörää kuljetettaessa maahan.
Tämä "maahatuontikatsastus" tuntuu olevan sitkeää lajia elämään. Toki katsastuskonttori tekee "laajan maahantuontikatsastuksen" jopa oikein tarjoaa sitä tehtäväksi ja ottaa mielellään siitä rahat pois tyhmiltä.
Todellisuudessa tarvitsee vain teettää identiteetin tarkistus ja se ei montaa kymppiä maksa. Toisin sanoen katsastusinsinööri katsoo että kauppakirjan ja aiemman rekisteröintitodistuksen tiedot pitävät yhtä pyörän identiteetin kanssa. Aikaa siihen menee noin 5 minuuttia ja konttorin tiskiltä saa väliaikaisen todistuksen joka toimitetaan Tullille ja sieltä tulee veropäätös aikanaan. Päätöksen voi hyvällä säkällä saada samalle päivälle mutta se edellyttää paperien henkilökohtaista vientiä Tullin tiskille ja pyörän pitää olla hyvin yleistä merkkiä ja mallia. Pyörää ei tarvitse Tullille näyttää. Identiteettitarkastuksessa pyörän ei tarvitse olla ajokunnossa. Pelkkä runko ja 65% alkuperäisistä tai niiden kaltaisista osista riittää kun on matkassa.
Tulli ei anna sitovia verosummia tiedoksi ennen kuin tullauksen jälkeen.
Tulli määrittelee veron markkinoiden pyyntihintojen ja niistä laskettujen ikävähennysten mukaan. Ei siis kauppahintojen vaan pyyntihintojen. Se luo vääristymää verotukseen mutta onneksi vain ylöspäin.....
Jos pyyntihintoja ei kyseeseen pyörään löydy Tullilla on arviotyöryhmä joka määrittelee riittävän veromäärän. Veropäätöksestä voi nykyään valittaa.
Jos Tullin veropäätös viipyy saa pyörällä ajaa siitä huolimatta ns verokilvellä (tarra) jonka voi pyytää Tullista mukaan.
Kahdeksankymmentäluvun pyöristä ei mene juuri lainkaan veroa. Ei ainakaan Guzzin silloisten perusmallien osalta.