Kirjoittaja Aihe: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin  (Luettu 12703 kertaa)

Julleropaaja

  • Viestejä: 5
Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« : Marraskuu 15, 2014, 09:28:02 ap »
Tervehdys foorumille.

Vihdoinkin yksi virstanpylväs saavutettu ja Guzzi on tallissa. Edellinen virstanpylväs oli HD ja se on kokeiltu ja ei ollut pettymys ollenkaan, joten Guzzille on rima asetettu kohtuullisen korkealle.

Pyörä on siis California 1100i EV vuodelta 1999 ja tuli minulle "projektina". Pyörä seissyt käsittääkseni menneen kesän eli ajettu viimeksi 2013 kaudella.

Akku on ladattu täyteen, sulakkeet ja releet katsottu hapettumien varalta.

Se mitä pyörä ei tee, on käynnistyminen. Mutta se mitä tekee ja on tsekattu on seuraavat:
- akussa virtaa
- uutta bensaa tankissa
- startti pyörittää nätisti ja puristukset tuntuu olevan kotona ja mekaanisesti kaikki tuntuisi olevan kohdillaan
- kipinä tulee
- suuttimet saa jaksotettua virtaa startatessa
- virrat kun kääntää päälle, käynnistyy bensapumppu ja tekee paineen, myös startatessa pumppu on päällä ja starttauksen jälkeen pumppu muutaman sekunnin päällä
- kun kylmänä starttaa, hörähtää käyntii ja sammuu välittömästi, uusi starttaus ja sama, kolmannella ja ehkä jopa neljännellä sama juttu. Sitten ei lupaakaan. Useamman tunnin seisotus, että mopo täysin "kylmä" ja sitten sama eli 2-4 ekalla starttauksella hörähdys ja sitten ei mitään

Seuraavat toimet on tänään:
- jotenkin selvittää polttoainepaine
- katsoa että tankki saa korvausilmaa (tankin korkkiin ei avainta eli kehys irti korkkeineen)
- starttipilotin avustuksella starttaus jolloin saa varmuuden onko syynä kipinä- vai polttoaineongelma
- jalkatuen sähköt, ainakaan mittaristossa ei pala mitään valoa on jalka ylhäällä tai alhaalla, tosin ei ole ohjekirjaa että tietäisi pitääkö jokin valo palaakaan?

Tulisiko jotain ideaa arvon konkareilla mitä vielä voisi koittaa?

Onneksi ajokausi on vielä pitkällä eli kerkiää kiroilemaan ja nakkaamaan jakoavaimet pellolle vielä monta kertaa ennen kuin voi tien päälle päästä.

Yksi kysmys on olisi mikä on led-poltin, joka on vasemman sivuposken takana ecun vieressä? Siitä oli toinen johto irti ja kun hetken tutkin niin oli toinenkin johto irti. Ecun vieressä myös 3-napainen liitin irrallaan, onko tällä jokin syvempi tarkoitus?

On kyllä omaan silmään upean oloinen pyörä ja uskon että ajokaan ei tuota pettymystä

Kiitos hyvästä foorumista, josta on löytynyt jo tietoa vaikka kuinka paljon. Pyöriä on ollut ties mitä kuttaperkka-singereitä, vanhaa tuutti-hondaa ja katuenskoja, puhumattakaan lapsuuden motocross-pyöristä. Mutta jotenkin vaan nuo customit viehättää, ehkä on vähän sellainen laiskanpulskea kaveri, jolla ei ole kiire ja voi ajaa rennosti nauttia matkateosta  :)

Juha, Mäntsälä

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2014, 10:02:21 ap »
Sähköä on ja käynnistyssekvenssi tuntuu pelaavan, koska hörähtää. Tietenkin on hyvä ne releet oik. posken alla irroittaa ja kiinniittä muutaman kerran kantahapettumien poistamiseks, kun se ei ole mikään projekti.
"Jalka alhaalla" -merkkivaloa ei ole. Koneen pitää sammua, jos jalka alhaalla pistää vaihteen päälle. Palaakos muuten vihreä vapaavalo vaihteen vapaalla? Vapaavaihteen kytkin on semmonen messinkipötkylä, ettei se juurikaan mene rikki, vaan merkkivalopolttimo saattaa pimentyä. Minä olen vaihtanut omaan lehdlamput ( Motonet 2 kpl pakkaus ~5€ ). Tosin edelliskesänä sellainenkin pimeni.

Muuten vaikuttaa polttoaineongelmaan ja/tai ilmansaantiin liittyvältä. Oletko muuten tarkistanut mm. imukurkkujen ( ovat kumia ) kunnon ja kireyden? Niitä ei saa kiristää ns. apinan raivolla, etteivät murennu. Jos ovat kovin huonoja, niin Motomatilta taannoin sai ostaa uusia.
Eikös tuossa ole erillinen pumppu ja erillinen filtteri tankin alla? Filtterin vaihto on pikkujuttu ja saattaa olla hyvä idea samalla uusia letku, kun se maksaa ~5€/m.. Tullaisessa rakenteessa on bensan paluuletku tankin etuosan regulaattoriin. Onhan letkut kiinni?

Saako tankki korvausilmaa? Jos startatessa tankkiin tulee ilmanpuute, niin eipä se pumppu kauaa jaksa. Korkki on, kuten totesit, saatava auki jotenkin. Korkki itsessään on helppo purkaa osiksi ja korjata / tarkistaa.

Eipä tässä tähän hätiin osaa muuta...


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2014, 10:08:32 ap »
Jos on tankin ulkopuolinen pumppu, niin on myös se sähköinen hana. Tuon toiminta kannattaa tarkastaa. Jos on pidempään ollut toimimatta, ei pumppu jaksa imeä suljetun hanan läpi. 
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2014, 11:28:36 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2014, 10:46:40 ap »
Jotenkin kuulostaisi että ei saa tankki ilmaa.?
Suhahtaako kun avaat korkin hörähtämisen jälkeen, jos niin korkki tukossa.
Sen pa pumpun pitäisi käydä pari sekunttia kun virrat päälle, jos startatessakin päälle niin sekin viittaisi edelliseen.
Tuskin suodatin niin tukossa.
No, amatöörinä en arvaile enempää, kunhan asiantuntevat heräilee niin varmasti hyvät neuvot.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #4 : Marraskuu 15, 2014, 11:01:51 ap »
Dinseltä osia:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php
Uusi korkki avaimella näkyy kustantavan 55e.
Aika hankalaa tankata jos ei avainta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #5 : Marraskuu 15, 2014, 11:04:44 ap »
Jalan kytkin ei sytytä valoa mittaristoon.
Jos jalan kytkin toimii, niin ei starttaa jalka alhaalla ollenkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #6 : Marraskuu 15, 2014, 11:30:28 ap »
Korkki tukossa käy kyllä pidempään, kuin muutaman sekunnin. Vara-avaimella korkki irti ja käynnistelemään, sillähän tuo on testattu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Julleropaaja

  • Viestejä: 5
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #7 : Marraskuu 15, 2014, 12:08:45 ip »
Taas hetki tutkailtu lisää aparaattia.

Tankin korkki kauluksineen ruuveilla irti. Ei vaikutusta käynnistyvyyteen. Eli korvausilman puute tuo ei ole.

Releet ja sulakkeet pari kertaa irroitin. Hapettuneen oloiset sulakkeet vaihdoin. Releet ulkoisesti hyväkuntoiset, jokainen virrat päällä ollessa irroitettaessa teki jotain eli tuntuvat toimivan.

Jalan katkaisin ilmeisesti sökö, koska johto napsaistu poikki. Johdot yhteen ja eipä starttaa eikä pa-pumppukaan lähde päälle, kuten GuzGuz totesikin.

Neutral valo palaa ja sammuu kun vaihteen kytkee päälle.

Melkein alan kallistumaan tuon pa-suodattimen ja tankin sähköisen hanan puoleen. Ohjataanko sähköistä hanaa ihan normaalisti 12v sisään ja hana aukeaa? Toinen mikä tuli mieleen, niin kaasaripeleissä pitkään seisonut 95E kyllä saa suuttimet tukkoon, mutta ruiskuissa yleensä paine on sen verran reilu, että suutin sen verran virtaa että jotenkin käyntiin lähtee.

Jos tosiaan on tankin ulkopuolinen bensapumppu, niin ilmeisesti sitten voisi tankin ottaa pois ja "juottaa" pumppua erillisestä säiliöstä, jolloin sähköisen hanan toiminta ohitettu.

Kumiset imukurkut kiinni hyvin, alkavaa halkeilua nähtävillä, mutta ei vielä puhki kuitenkaan.

Joissain autoissa paluupuolen paineensäädin ollut sökö ja samanlaiset oireet joskus, testattu puristamalla letkupihdeillä paluuletkua hieman tukkoon starttauksen aikana, jolloin pa-paineet riittävällä tasolla.

Varsin merkillinen aparaatti.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #8 : Marraskuu 15, 2014, 12:41:27 ip »
Joo, jos pitkään seissyt tankki vajaana, niin on voinut ruostua pönttö ja hileet tukkisi suodattimen.
Ehkä.
Hanasta, niin ainakin aikanaan omistamassani Nevadassani oli sähköinen hana ja se päästi hennon kliksauksen kun virrat päälle.
Niin pienen ettei sitä kuullut kuin korva melkein kiinni.
En tiedä onko Caleissa sama versio, vois hyvinkin olla.
Tuossa mallissa lienee tosiaan ulkopuolinen pumppu ja suodin.
Ohittaa suodin ja hana kuulostaa pätevältä, selviää asioita.
Pumppuhan on vasta suodattimen jäkeen, eli pitäisi onnistua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #9 : Marraskuu 15, 2014, 13:39:17 ip »
Tuon hanan tyyppivika on johtojen katkeaminen juuresta. Haulla löytyy palstalta ihan tuorettakin juttua aiheesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Julleropaaja

  • Viestejä: 5
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #10 : Marraskuu 15, 2014, 14:07:46 ip »
Ja taas hiukan tallissa väkerretty.

Polttoainehana päästää pienen kliksahduksen kun kääntää virrat päälle ja sulaketta poistaa.

Polttoainepainemittarin laitoin paluuletkun ja tankin regulaattorin väliin ja paineista ei ole pulaa todellakaan. Startatessa ja niin kauan kuin pa-pumppu on päällä, on paineet reilu 7bar, ainakin mittarin asteikko loppuu 7bar ja nousee siitä hiukan yli. Kun pumppu sammuu, laskee paineet ja jää noin 1,6bar eikä ainakaan vartin seisonnan jälkeen ollut laskenut yhtään.

Paineet suoraan sanoen tuntuisi olevan aika paljon yläkantissa. Guzzeista en tiedä, mutta ruiskuautoissa paineet olleet 1,5 - 3,5bar välissä, riippuen ruiskutusjärjestelmästä.

Ilmanputsarikotelon avasin ja suodatin ok.

Tuntuisi siis että pytyissä on ilmaa, polttoainetta, kipinää ja puristuksia, yleensä ei ottomoottorit muuta kaipaa käydäkseen.

Pitää ottaa jostain irrallinen säädettävä polttoaineen paineensäädin ja laittaa sitä kautta paluu ja kokeilla eri paineilla olisiko apua.

Just sain starttipilottia, joten sillä varmistan että syy tosiaankin polttoainepuolella. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin paukuttaa päätä seinään ja etsiä vikaa osa-alueesta joka onkin kunnossa.

Ei muuta kuin kahvitauko nyt ja takaisin talliin. Onhan se piru jos ei tänä viikonloppuna pääse tyyppejä pyörällä ottamaan.....

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2014, 14:58:56 ip »
>> Jos jalan kytkin toimii, niin ei starttaa jalka alhaalla ollenkaan. <<
Tuotaaa...kyllä mun Guzzit on aina käynyt hyvin jalka alhaalla ja vaihde vapaalla.
Neada, Stone, EV ja Special.
En tietenkään tiedä muista malleista ja / tai malliversioista.

Tuon sähköisen hanan voi tarkistaa helposti irroittamalla siitä letkun ja pistämällä sopivan pätkän tilalle ja luruttaa bensaa kanisteriin virrat päällä. Tuollainen sähköinen hana on tyypillisesti rikki siten, ettei bensaa tule lainkaan tai sitten tulee vaikka ilman virtaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #12 : Marraskuu 15, 2014, 15:07:47 ip »
Tervetuloa, olet ystävien seurassa :). (Cali EV turmeli tämänkin viattoman mielen aikanaan)
Lainaus
starttauksen jälkeen pumppu muutaman sekunnin päällä - paineet reilu 7bar / kun pumppu sammuu, laskee paineet ja jää noin 1,6bar
Lataa pyörään sopiva workshop manual ensimmäiseksi:
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_misc_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html
http://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm

Paineen pitäisi olla 3, +/- 0,2 bar koko ajan.  Kun moottori käy, polttoainepumppu käy koko ajan, polttoaine kiertää suodattimen läpi ja paineensäädin pitää huolen oikeasta paineesta. Sähkökaaviosta näet mitä kautta virta pumpulle tulee.

Lainaus
Ecun vieressä myös 3-napainen liitin irrallaan
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0
Jos ei lähde pikakonstein "halki, poikki ja pinoon" menetelmin, tällä lähtee.  1999 taisi olla P8 moottorinohjausyksikkö, mutta kyllä sieltäkin vikakoodit ja testaukset löytyvät.  Jos ecu on P8 niin Guzzin ns. "EFI manual" joka tehtiin selvittämään polttoaineenruiskutuksen periaatteita (kun asia oli vielä uutta) sopii erityisen hyvin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2014, 16:08:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #13 : Marraskuu 15, 2014, 16:11:07 ip »

Vakiokuntoisena ei sano pumppu eikä startti mitään jalka alhaalla. Sammuu myös heti, jos jalan heilauttaa sivulle käynnissä.

>> Jos jalan kytkin toimii, niin ei starttaa jalka alhaalla ollenkaan. <<
Tuotaaa...kyllä mun Guzzit on aina käynyt hyvin jalka alhaalla ja vaihde vapaalla.
Neada, Stone, EV ja Special.
En tietenkään tiedä muista malleista ja / tai malliversioista.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Julleropaaja

  • Viestejä: 5
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #14 : Marraskuu 15, 2014, 17:16:16 ip »
Koskaan en ole sortunut itsestäänselvyyksiin ja taas sorruin  >:(

Se että alussa on hyvä kipinä, ei tarkoita sitä että kipinä olisi hyvä jatkossa. Tankin huohotus ollut jotenkin tukossa -> bensanpaine tapissaan -> tulpat kastuneet kunnolla ja pilalla -> ei kipinää (tai on mutta eletrodin ja kuoren välissä jotain pientä) ja ei tietenkään käynnisty. Nyt kaikki purkamalla ja tankin korkkia avaamalla jotenkin huohotus tullut kuntoon, mutta tulpat pilalla.

Hyllyssä oli vanhat moottorikelkan tulpat, ne paikalleen ja koeajolle. Toimii hyvin ja onpahan ruiskuvinkkelissä hyvä vääntö ilman kaasarikoneen tukehtumista tai muita "ominaisuuksia".

Nyt onkin enään ainoana vikana nopeusmittari, joka ei näytä toimivan. Mittariston päässä teipatin vaijerin kiinnityksenä nippuside ???

Taas oppi sen, että kun vikaa hakee, niin aina jossain välissä varmistaa että kerran tarkastetut kohdat toimii yhä. Eikä vaan sorru itsestäänselvyyksiin ja olettaa, että kerran alussa testattu yhä toimii muiden osien ropellusten jälkeen.

Mutta pakko sanoa että onhan aktiivinen ja äärimmäisen positiivisesti yllättänyt foorumi ja harrastajayhteisö.

Ja yllättävän hyvin löytyy tietoa tuohon pyörään. Owners manualin ja workshop manualin jo latasinkin koneelle.

Suuri kiitos avusta.