Kirjoittaja Aihe: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto---> nostajat  (Luettu 16358 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Melkein meni taas hermot tuon sportin kanssa.... Mutta ei se niin vakavaa tainnu ollakkaan. Vasemmasta kannesta alkas kuulua kolkotetta. Epäilen vahvasti tuota keinuvivun päittäisvälystä. Ainakin ääni sopisi siihen. Ei ole oikein nokkaketjuunkaan sopiva ääni. Ketju ja kiristin, se vähä mitä niitä näkyy, tuntuisi olevan kunnossa.

Onko joku noitten kanssa askarrellut? Ei taida saada säädettyä noilla pukeilla, kuten esim vanhemmissa pemarin boxereissa? Ja mikähän se välys edes pitäisi olla, selasin sportin, stelvion ja 1400 calin korjaamokirjat ja ei niissä mun mielestä puhuta mitään tuon välyksestä. Kuvassa pakopuolella noin 0.25 ja takana 0.3. Tuntuu ettei ne nyt hirveästi liikaakaan ole. Imupuolella on pukissa vähän nirhausjälkeä.

Löytyisköhän tuonne jonkunmoisia shimmirikkoja jostain väliin? Kyllä se vanhan 2v koneen jousisysteemi vaan onkin hyvä....
 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2015, 12:27:54 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #1 : Marraskuu 04, 2014, 20:52:07 ip »
Vaan kyllä se kaksiventtiilisen keinuvipukin voi yllättää: yhtäkkiä päittäiskläpinää ja sitten taas ei mitään. Moni on hermostunut kun noin käy mutta ei syytä pelätä isompaa vikaa. Joo, Bemussa vain kuparivasaralla kalautettiin välys pienelle. Tuttu säätötoimi. Minkäs vahvuinen se 8V keinuvipuakseli on. Käykö sama shimmi kuin 2V-mallissa.
Laakerikauppiaathan noita shimmejä myyvät eri vahvuuksia.
Virtasellakin on: http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/pientarvikkeet/lajitelmat-sarjat

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2014, 05:44:48 ap »
Kuulostaa vähän isolta välykseltä. Ehkä noin puolet tuosta kuulostaisi sopivammalta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2014, 09:07:57 ap »
Vanhassa pokseripemarissa ainakin tehtaan kirja sanoo että välyksetön mutta vapaasti liikkuva.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2014, 11:13:46 ap »
Jos keinuvivun tassuun tai venttiilin päähän pääsee syntymään jotain rokamaa, niin se päästää yhdenlaisen nakutuksen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2014, 11:51:06 ap »
Omassa kaksventtiilisessä on kuopalla. Pitää talven aikana hioa tasaiseksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2014, 21:40:07 ip »
Ei se ääni taida tuosta päittäisvälyksestä tullakkaan. Toisellakin puolen oli abaut samat välyt.

Taitaa olla vihdoin se 8v guzzien perustauti päällä eli nostajat (cam followers/tappets) kuluu. Oli pakopuolella molemmat venttiilinpälykset saman verran liian isot, noin +10. Pitää ottaa asiaksi talven aikana. Toivottavasti nokka ei ole ottanu nokkiinsa...

http://www.guzzitech.com/images/fbfiles/files/8VCamRecall_002_2009.pdf    Katoin tuota Grison ja Stelvion vanhaa takaisinkutsua aiheesta. Siinä ei ole näköjään vaihdettu edes kannentiivistettä. Jotenkin tuntuisi varmemmalta vaihtaa sekin samalla kun kerran kannenpultit joutuu avaamaan. Samassa tuolla kohtaa nyt ottais kannen ja pytynkin irti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2014, 08:18:40 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2014, 10:39:01 ap »
Sulla näköjään tuli sitten noin saman vuoden ajalle tehdyksi melkomoinen täyshuolto jos vielä ajattelit katsoa kansien ja männänrenkaidenkin tilanteen. Siinä ohessa. Sitten siinä olisi lähellä kiertokankien alapään laakerointikin....

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2014, 10:52:15 ap »
Mulla pantiin aikoinaan Grisoon uusiksi koko vasen sylinteri. Oli kuoppaa ja kulumaa. Se on aika lailla herrassa, minkälaisen pelin sattuu saamaan. Itsellä kaksi uutta omistaneena ei ole tuuri käynyt. Toisaalta kun ne pikkualihankkijoiden mokat on korjattu, ei sitten olekaan muita, kuin lähes huolettomia kilometrejä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2014, 12:00:16 ip kirjoittanut aj@ »

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2014, 11:58:15 ap »
Terve

Kyllä nuo vanhat konstruktiot on aika pajarautaa, mun vanhalla T 3:lla ajettu varmaan 500 tuhatta, vanhan tuontipoliisipyörä, josta muuteltu vähemmän santarmiseksi. Käy sikanätisti, kun kaasarit on balanssissa ja muutkin säädöt kohdallaan, ei tietoa, onko tehty millaista remppaa, mutta ei ainakaan muutamaan vuoteen, ai niin , kytkimen korjasin, oli täysin loppuunkulunut. Kaiken lisäksi todella hyvä ajaa, ainakin mun vartalolle sopiva.

Terv. Pampi

Kohta on jo kevät

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2014, 12:15:11 ip »
Olisko syynä tuon alakerran mitoitus vähän pienemmälle ponnelle? T3 tekee 69 heppaa litraa kohti ja Sportti 95 (valmistajan mukaan). Onhan siinä laakereilla yms eri kuormitus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2014, 12:42:44 ip »
Nämä Pampin terveiset on mukavia luettavia!
500tkm on jo kyllä hurjia lukuja pyörissä, kertoo että kyllä Guzzit pitkälle jolkottelee kun huolta pidetään.
Itse emmin keväällä hetken kun vaihdoin 42.000 ajetun Nevadan 87.000 ajettuun Cali EV:n että onko järkeä.
Mutta koeajon jälkeen ei jäänyt epäselväksi kaupat ja hyvää reissua ollaan heitetty, vain yhden kerran kerran jätti viime kuussa tielle hetkeksi kun poltti polttoainepuolen sulakkeen jostain syystä.
Perusosat on hyvin samat vielä tuossa -02 kasatussa vaikka esim hydrauliset venttiilit ja ruiskukone.
Mitä sylinteripaineita yms tutkinut niin kunto on erittäin hyvä, eiköhän pyörästä ole pitkään matkakaveriksi.
On kai tavallaan selvää että kun lähdetään uusille poluille tekniikassa, niin uusia vikojakin ilmenee.
Vanhanliiton isolohkot on niin kauan olleet liikenteessä, että niihin luottamus on hyvä.
Kellään tietoa mikä olisi oikein ennätys mitä Guzzilla olisi km ajettu?


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #12 : Marraskuu 06, 2014, 12:44:58 ip »
Mulla lukee vuoden -82 T3:sen rekisteröintitodistuksessa 51kW eli pientä vaille 70hv. Tiedän että Trafilla on tiedoissaan tällä kohtaa virhe. Mutta ei se haittaa. Taitaa litratehoa tulla reilusti yli 80 hv. Ahdin on jo asennettu niin lakipykälien mukaan saa ottaa sillä konstein irti maksimissaan lisää 20% niin se tarkoittaa noin 85hv. Uskoisin että T3 vielä tämän kyydin kestää. Saman tehon saisi irti myös puhtaasti virittämällä mutta se tulisi kalliimmaksi osavaihtojen suhteen ja teho tulisi ylemmille kierroksille.

Lisäksi valtiovallan nykyiset suunnitelmat lisätä polttoaineisiin entisten lisäksi 10% alkoholia lähiaikoina sekä lisätä RE85:sen saatavuutta puoltavat korkeampipuristeisten ja flexifuel tai bifuel -moottoreiden lisääntymistä. On jo melko tarkkaan selvillä että Guzzin 5AM -moottorinohjauksella varustetut mallit pustyvät käyttämään korkeampiseoksisia etanolipolttoaineita. Myös vanhempiin malleihin, joissa on lambdatakaisinkytkentä, soveltunee 20% etanoliseos polttoaineeksi pienellä säädöllä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #13 : Marraskuu 06, 2014, 12:49:23 ip »
Vanhat on pitäny tehdä vielä kestämään. Nykyään enempi kertakäyttötavaraa... Toki pitää samaan hengenvetoon todeta että 100tkm välein olen 2v koneeseenkin nostajat tavannu vaihtaa ettei tämä nyt siinä suhteessa huonompi ole. Ja jos se nyt tuossa se vika on. Mutta jotain sielä tapahtuu, 500 km sitten oli välykset kohillaan ja nyt noin paljon pielessä.  

Onkos  tämä "Roller Tappets" -vaihtosarja ole samaa sukua? Monet ovat ostaneet omaan piikkiin muutossarjan ja tehneet remontin. Jotkut jopa varmuudeksi varastoon.

Samaa sukua. Pitää oikeen perehtyä tuohonkin vaihtoehtoon mitä maksaa ja onnistuuko. Mitä nyt kattelin osia niin ei nuo tavalliset nostajat ja nokatkaan ihan järjettömissä hinnoissa ole jos pitää vaihtaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2014, 21:03:42 ip »
Semmosta. Onhan noissa nostajan tateissa vähä kulumaa. Vaihtoon menee ja pitää kai se toinenkin puoli avata. Nokka on siinä rajoilla tarviiko vaihtaa, pitää käydä hakemassa moottorikoneistajan kommentti sille.

Muuten oli kaikki liikkuvat osat uutta vastaavia.

Aika simppeli nuo nostajat on loppupeleissä vaihtaa. Taidan tihentää vaihtovälin vaikka 50 tonniin.

Jossain joskus nähny myynnissä jotain "vääntönokkia" näihin 8 venttiilisiin mutta nyt en löydä mistään. Onko kellään tietoa/muistikuvaa tuommosista?

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125