Nopeusmittarin pyörittäjän kunnossapito eli huolto on helppoa: puhdistetaan ja voidellaan. Tyypillisesti siihen ei kiinnitetä mitään huomiota kunnes mittari ei enää näytä. Kyseessä on niin kutsuttu matopyörävaihde. Mallista riippuen pyöritin on purettavissa (vanhempi malli) uudempi on prässätty kokoon jolloin siinä ei ole montaa irto-osaa. Joka tapauksessa mekanismi kannattaa puhdistaa niin hyvin kuin mahdollista ja voidella. Kaikissa tietämissäni malleissa on rasvanippa.
Itse olen ultraäänipessyt pyörittimiä: se tuo sieltä umpitilastakin lian pois. Kuivaus paineilmalla ja kuumailmapuhaltimella. Sen jälkeen voiteet sisään.
Tyypillistä on että pyörittimen "peltilipare" on joko taipunut tai katkennut. Usein sellaisenkin pyörittimen kunnostus on mahdollista. Jos pyörittimen vaihteen hammastus on kulunut loppuun ei sitä kannata korjata.
Saatavuuteen en ota kantaa mutta itse olen kokenut että olen saanut kaikkia varaosia omistamiini 80 - 90 -lukuisiin pyöriini. Myös Benelleihin. Toisinaan ottaa vain aikaa. Siksi pidänkin pientä puskurivarastoa olemassa oleviin.
Älkää uskoko mitä Heinolla sanotaan. Heillä kun ei ole kiinnostusta muihin malleihin kuin myymiinsä. Kannattaa pitää yhteyksiä muihin Guzzien osien myyjäliikkeisiin.
Vinkki: katsokaa onko samaa varaosaa muissa De Tomaso-kauden pyörämerkeissä. Myös saman aikakauden muissa italianpyörissä saattaa olla samoja osia.
TLM ainakin esittää että heillä pyörittimiä on:
http://www.tlm.nl/webshop/en/new-spare-parts/kabel-verdeler-aansluiting?p=13Laitettakoon tähän vielä että välityssuhteen osalta (mittari näyttää oikein) kun löytyy sopiva pyöritin niin sen sisäholkin kun vain vaihtaa niin se kyllä sopii useampaan akselikokoon. On noita tullut sorvattuakin.