Kirjoittaja Aihe: Lisävalot Guzziin  (Luettu 9627 kertaa)

puolapek

  • Viestejä: 40
Lisävalot Guzziin
« : Elokuu 03, 2006, 01:33:37 ap »
moi,

tietääkö kukaan millaisia lisävaloja moottoripyörään saa lain mukaan asentaa ? Valvooko poliisi niitä mitenkään? Silloin tällöin näkee pyörissä kaksi lisävaloa, joista toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella. Ovatkohan nämä lisälähi- vai lisäkaukovaloja tuolloin ? Jotkut GoldWingithän muistuttavat enemmän joulukuusta kuin moottoripyörää kaikkine lisävaloineen, kai nekin laillisia ovat...

Guzziin on kait  saatavilla ihan tehtaan lisävarusteenakin lisävalot, onkohan näistä jollain kokemusta ?

Illat hämärtyy ja hirvet liikkuu...:O

MakikEr

  • Viestejä: 106
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2006, 01:57:02 ap »
Moi,

Vintagessa on vakiona lisävalot sijoitettuna juuri siten kun viestissäsi kerroit. Käsitykseni mukaan ne on tarkoitettu "sumuvaloiksi" ihan niinkuin autoissakin sumuvalot ovat. Kaikki valot olivat omassa kappaleessani säädetty osoittamaan taivaalle tehtaan jäljiltä ja omaa logiikkaani seuraten suuntasin lisävalot hieman luhyitten alle ja sivuille ikäänkuin ojavaloiksi nimenomann hirviä ja muita metsän elukoita ajatellen.

Oikein pimeässä ajosta ei vielä ole kokemuksia, mutta sen perusteella minkä olen kokeillut ojan pohjat näkyvät nyt mukavasti, ei kuitenkaan kovin pitkälle. Antaa ainakin näkemisen tunteen pimeällä. Tutkimusten mukaanhan ( autojen sumuvalot )on niin, että jos etuala valaistuu voimakkaasti näkemäalue jää lyhyemmäksi kuin pelkillä pitkillä ajettaessa. Saattaapi pitää paikkansa myös kustilla ajelevien osalta.

-MakikEr-

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2006, 09:38:51 ap »
Joskus oli Honda CX:ä sumari ja apupitkä. Ainakin silloisten säädösten mukaan laillinen asennus ei ollut helppo. Kaukovalot piti asentaa symmetrisesti pyörän keskiviivaan nähden. Viranomaisetkin pääsivät huomauttamaan "junan valoista" kun tuosta tietoisesti lipesin.  Sumari sai olla jonkinverran sivussa. AKE:n sivuilta löytyy säännökset ken jaksaa etsiä. Siitä muuten paloi laturi, liekö ylikuormittunut? Lisävaloista ei siis ole pitempään hauskuutta jos virta ei riitä... Siellä metsässä muuten näkyy kaikenlaista pelottavaa kun ne valot suuntaa hieman sivulle. Kaikenlaisia silmiä siellä kiiluu ja silmien väli vaihtelee parista sentistä ylöspäin! Kun sumarina on ihka oikea sumuvalo joka antaa matalan ja leveän valokiilan siitä syntyy kallistellessa kiva efekti tienvarren pusikoihin.
Sohc van Helmi.

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2006, 15:36:49 ip »
lisäkaukovalot ne kai on noi vintagen ja joissain ameriikan peleiss ja sillo kai se alkuperäinen pitkävalo pitäis sammuu ja vaan ne pikkuvalot ja parkki sais palaa EU-juttuja. mutta kai niitä voi laittaa miten vaan jos ei joudu ratsiaan.

MakikEr

  • Viestejä: 106
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2006, 01:35:27 ap »
Vintagen lisävalot tottelevat omaa kytkintään, eikä "normaalilla" valokytkimellä ole mitään vaikutusta lisävaloihin. Lisäksi lisävalojen kuvio on leveä ja lyhyt. Näistä asioista päättelin valot nimenomaan sumuvaloiksi, tiedä häntä sitten.

-MakikEr-

 

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2006, 10:04:53 ap »
jep jep vintage aivan...kyselin omaan calssic iin Piikkiöstä ja kertoivat ne kaukovaloix ja siitä päättelin omiani mutta voihan vintages olla eri.

kävin tänään (210806)Auto-bikess Tikkurilassa ja siellä oli uusia Jaapaninpyörii lisävaloilla ja nekin olivat kaikki kaukosellaisii. minullekkin kävisi paremmin jos valot olisi lähi tai sumu mutta jatkan kyselyy...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2006, 15:14:00 ip kirjoittanut herrapii »

Aapo

  • Viestejä: 716
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2006, 02:52:17 ap »
MakikEr, kehtaatkin laittaa jonkun epätasapainoisen ei ysikymppisen vinkkelin kuvan vipottamaan Guzzi-sivuille!!!:vau:

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2006, 10:04:40 ap »
Keski-suomen koneistamo Jyväskylässä tasapainottaa... :)

Suosittelen


Pekka

MakikEr

  • Viestejä: 106
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2006, 01:52:49 ap »
Joo, onhan tuo avatar vähän karun näköinen ja vimpottaa kumman näköisesti. Mitenkä arvelette, laittaisikohan koneistamo mulle pääkopan kuntoon ? Sielläkin tuntuu olevan jotakin irrallaan ?

  • Vieras
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #9 : Joulukuu 21, 2006, 14:01:24 ip »
Terve kaikki!

Mulla on Vintagessa sumarit orkkisasennuksena. Ihat kivat mutta...
Aika harvoin niitä tarvitsee. Jos niitä käyttää pimeällä apuvaloina, niin ne vain valaisee lähelle kirkaasti ja heikentää kaukonäköä. Ajattelin vaihtaa ne lisäpitkävalohin. Niistä olisi enemmän hyötyä.

Mielestäni tässä tapauksessa ei tarvitsee vaihtaa kuin uudet umpiot polttimoineen. Niitähän saa. Eiköhän kuormitus ole about sama? Vai kuinka?


-Lexa-

poku

  • Viestejä: 133
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #10 : Joulukuu 21, 2006, 14:37:13 ip »
Guzzi rallissakin useasti mukana ollut Eestin veli Jaan on kovin kehunut Guzzin lisävaloja ja toissakesänä Guzzirallissa mietimme että olisivat Suomessa varmaan huomiovalot.Itsellä on kahdet huomiovalot ja pyörä näkyy päivällä tosi hyvin, silti ennen veteraanirallia tuli auto kolmion takaa ja osuman pelasti ainoastaan oma alhainen nopeus joka mahdollisti väistön takaa.Vieläkin vaimo muistuttaa siitä, kanttiraudat kolisi tiehen ja emäntä ei tullut loppukesänä enää kyytiin.

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2006, 23:16:05 ip »
joo valoasia on ajankohtainen edelleen ajelin Siuntio-Hki väliä valaisemattomalla tiellä ja huomasin että jotain tarviis lisätä ajattelin laittaa niihin pikkuvaloihin sekä lyhyet että pitkät eri katkaisijalla että saa päivällä ja kaupungissa pimeeks

no katotaan talven mittaan miten onnistun

päivällä ajon näkyvyyttä olen lisännyt ajelemalla surutta koukovalo päällä tai kuten viime kesänä käänsin vaan lamppua ylöspäin...

Odotan mielenkiinnolla Sunnuntaita tarkoitus on  mennä Guzzilla joulukirkkoon

ja 28pv. snne Intiaan ettei pääse ajofiilikset laskemaan liiaksi.

18.02.07 tulin uusiin ajatuksiin valoasiassa nimittäin ne pikkuvalot vois laittaa pitkiksi ja säätää aika alas sekä varustaa katkaisijalla sekä merkkivalolla. Tämä siksi että ilman syytä sumuvaloilla ajavia poliisi sakottaa mutta pitkätpäällä ei.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2007, 00:21:00 ap kirjoittanut herrapii »

MakikEr

  • Viestejä: 106
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2006, 01:36:15 ap »
15.12 ilmestynyt Moto 1 lehti on ansiokkaasti selvitellyt tätä valoasiaa ja lopputulos näyttäisi olevan se, ettei moottoripyörässä saa olla kauko- tai lähivaloja enempää kuin 2 kappaletta. Nämäkin on sijoitettava rungon keskilijaan nähden symmetrisesti. Jos siis esimerkiksi Vintagen sumuvalot muutetaan lähi- tai kaukovaloiksi ( tai molemmiksi ) on alkuperäinen valaisin poistettava käytöstä. Laki tulee näin täytettyä, järkevyys jäänee taustalle.

-MakikEr- 


 

Olli

  • Viestejä: 264
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #13 : Joulukuu 22, 2006, 04:41:37 ap »
MakikEr kirjoitti:
Lainaus
15.12 ilmestynyt Moto 1 lehti ... Nämäkin on sijoitettava rungon keskilijaan nähden symmetrisesti. ... 
Eli onko tämä sitten suomessa laiton mopo?

 

MakikEr

  • Viestejä: 106
Lisävalot Guzziin
« Vastaus #14 : Joulukuu 22, 2006, 05:12:23 ap »
Kyllä kai ne Bemareita ovat saaneet rekisteröityä ihan laillisina. GS Bemussahan ei liene kuin yksi kauko- ja yksi lähivalo. Nämä sijaitsevat pyörään nähden symmetrisesti vaikkeivat kai yhtaikaa palakkaan. Lehtijutun ajatus oli varmaan se, että lähivaloja  tai kaukovaloja saa olla mopossa korkeintaan kaksi kappaletta lajiaan ja niiden on sijaittava keskilinjaan nähden symmetrisesti.

Gessu Bemari oli lehtijutun pyörä, jota konttorilla käytiin näyttämässä. Tuohon lisättiin sivuille sekä lisäpitkät että sumarit, jolloin konttorin sedän mielestä keskimmäinen pitkä tulee poistaa käytöstä kun lisäpitkiä polttelee koska pitkiä saa olla vain 2 kappaletta. Sumareiden kanssa voi kyllä alkuperäistä pitkää poltella.

-MakikEr-