Kirjoittaja Aihe: Vielä kompressoriasiaa  (Luettu 20438 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: Vielä kompressoriasiaa
« Vastaus #15 : Lokakuu 16, 2014, 00:03:43 ap »

Kiitos hyvästä vinkistä melun vähentämiseksi. Täytynee ottaa jossain vaiheessa työn alle. Motomatin kone vaikuttaa kuvan perusteella harkiten kootulta kokonaisuudelta. Se on epäilemättä pätevämpi ratkaisu kuin hankkimani "halpiskomressori", jonka kuitenkin toivon riittävän omiin melko vähäisiin tarpeisiini. Mutta erehtyvätkö silmäni vai onko Motomatin laite "siirtoajoa" varten varustettu myös äänimerkinantolaitteella ?    :D

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Vielä kompressoriasiaa
« Vastaus #16 : Lokakuu 16, 2014, 11:34:09 ap »
Kyllä minä olen pistänyt alumiinivanteet "alustavasti" kiinni sillä pulttipyssyllä.

Tuossa omassa on kaksi eri tehoasentoa kiinni-suuntaan ja kun siellä pienemmällä asetuksella laittaa, niin momenttiavaimella tehdyn mittauksen mukaan kireys on silloin yleensä alle 5 kiloa. Tämän jälkeen toki ne vanteet toki kiristetään momenttiavaimella sinne 11 kilon hujakoille.

Silloin kun noita renkaan vaihtoja tulee joka syksy ja kevät n. kuuteen autoon, niin alkaa väkisinkin panostamaan vaihtotyökaluihin.

Kompurat lienee kyllä tällä hetkellä heikoin lenkki, 2 kiinalaista sarjassa ja ei niillä avaa kuin kahden renkaan pultit ilman pientä odotustaukoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Vielä kompressoriasiaa
« Vastaus #17 : Lokakuu 16, 2014, 11:43:13 ap »
Just tuossa ihmettelin itselleni uuden auton rengasvatkailua. Etuset juputtivat tietyissä nopeuksissa. Otin toisen irti, niin "vikakin" oli aika selvä. Tuossa on alumiinivanteet, jotka on kiinnitetty offsetpulteilla, eli kartio on irrallinen kaulus siinä pultin kannan alla. Oli ilmeisesti rummutettu koneella kiinni yksi kerrallaan, niin keskitys oli pielessä. Navassa oli kyllä muovinen keskiöintirengas, mutta jos ensimmäinen pultti pamautetaan kerralla pohjaan ja muut perässä, on keskitys viturallaan. Lisäksi yhdestä pultista, ilmeisesti viimeisestä, oli kierre morjes. Ne neljä muuta kun oli jo kireällä, ei viimeinen mennyt enää moitteetta kierteelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vielä kompressoriasiaa
« Vastaus #18 : Lokakuu 16, 2014, 11:54:29 ap »
Äänimerkinantolaite löytyy. Aiemmin oli myös peruutuspeili mutta eräässä rytäkässä se särkyi. Johtuu erään aiemman tallin pihaan vievästä luiskasta jossa laitteen ajo-ominaisuudet pyrkivät ylittymään sitä siirreltäessä paikasta toiseen. Pitkä letku kun ei edistä paineensiirtoa vaan kone oli saatava työn viereen. Perusteellisen kunnostuksen jälkeen ei ole paineongelmia esiintynyt. http://www.motomatti.fi/2012/07/kompressori-huollettu-ja-kunnostettu.html
Juttu sisältää linkkejä aiempiin toimenpiteisiin. Samalla kun kunnostin laitteen niin tein kaikki työsuojelulliset määräykset täyttävät laitteasennukset CE-normien mukaan. Jopa melun osalta. Tosin mittaus ei ollut CE-mukainen. Suoritettu Nokia N9-matkapuhelimeen asennetulla dBA-sovelluksella. Joka tosin on pitänyt kutinsa mitattaessa vertailuarvoja pakoputkien päistä. Pikemminkin hieman kovempia lukemia antaa kuin katsastuskonttorin mittari.

TTT: Kuten jo aiemmin pelottelin on olemassa monenlaisia "pyöränpaikalleenlaittajia" ja sitten on asentajia joista joillakin on jopa ammattitaitoa. Seurasin taannoin vierestä kun Sääksjärvi Trikeen laittoivat alumiinivanteet. Näppärästi ensin vanne paikoilleen alumiinisen ohjurin ympärille, sitten käsikäyttöisellä veivillä kyseiseen vanteeseen tarkoitetut pultit kierteille ja viimeksi varsiviisarimomentilla oikeaan arvoonsa. Saatoin toimenpiteen hyväksyä. Toisenlaistakin on nähty ja mutteria särkemällä vanteita navasta irroitettu.

Ps. Taas oli kylänraitilla mainos: Meillä vaihdetaan talvirenkaat alle odottaessa, 25€, kahvia ja pullaa. Ei ne opi. Kyllä ne on edelleenkin pyöränvaihtoja joita he tekevät. Renkaan vaihto on kalliimpaa. En malttanu olla kysymättä asiaa. Sain tosin huomaamatta juotua pullakahvit. Pulla tosin eilistä. Talvipyörät vaihdan itse koska ne ovat jo vanteilla valmiiksi.