Moottoripyöriähän ei Suomessa katsasteta, joten se siitä.
Suomessa ei ole pakollista määräaikaiskatsastusta moottoripyörille mutta se ei poista pakollista muutoskatsastusvelvoitetta jos moottoripyörään on tehty muutoksia. Esimerkiksi vaihdettu äänenvaimentimet. Tämän seikan sivuuttaminen aiheuttaa sen että ajetaan laittomalla laitteella. Poliisi pyrkii näitä tapauksia etsimään tienvarsitarkastuksien avulla ja määräämään pyörän katsastukseen ottamalla rekisterikilven talteen.
Moottoripyöräjärjestöt pitävät tätä käytäntöä riittävänä valvontana.
Maassamme on siis olemassa moottoripyörien katsastuttamisvelvoite mutta vapaaehtoisessa muodossa. Jos sitä ei noudata niin voi matka katketa ja tulee sakkoa.
Laitan tähän jatkeeksi MMAF:n sivulta tekstin joka vastaa kysymykseen L3e-ajoneuvoluokan muuttamisesta ja katsastusvelvoitteesta:
Erikseen mainitut muutokset, jotka tulee L-luokan ajoneuvoissa muutoskatsastaa, ovat:
Ajoneuvoluokan tai -ryhmän muutos. Esimerkiksi sivuvaunun asentaminen tai muutos trikeksi.
Ajoneuvon massan tai akselimassan muutos. Tälle ei kuitenkaan ole moottoripyörien osalta määritelty tarkkoja rajoja, homma perustuu maalaisjärjelä arviointiin siitä mikä on merkittävä muutos ja mikä ei.
Ajoneuvon akselisto- tai korirakenteen tai ulkomittojen muutos. Esimerkiksi jäykkäperä- tai akselivälimuutokset.
Henkilöpaikkaluvun muutos; vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin ennen 17 päivää kesäkuuta 2003 käyttöön otetun L3e-luokan ajoneuvon istuinpaikkaluvun muutos. Tällä korjataan taannoin huomattuja virheitä rekisteriotteissa, osassa vanhempien pyörien otteissa kun lukee situmapaikkaluvun kohdalla virheellisesti ”yksi”.
Ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos. Ahtimen asentaminen tai tehoputken eli ”sliparin” vaihtaminen vaatii siis muutoskatsastamista, sensijaan pelkkä ilmanputsarin tai kaasutimen mallin vaihtaminen ei.
Ajoneuvon moottorin vaihtaminen samanlaiseen jos moottorissa on yksilöintietiedot, esim. meistetty sarjanumero lohkossa.
Ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.
Ajoneuvoa ryhdytään käyttämään (ammattimaiseen) kuljettajaopetukseen.
Vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöön otetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Vähäisiksi muutoksiksi, jotka eivät edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin kulutusosien vaihtaminen tämän prosenttiluvun jo ylityttyä.
Ajoneuvon verovapauden tai veron alennuksen edellytykset eivät ole enää voimassa taikka ajoneuvon laji-, luokittelu- tai ryhmittelytieto ei enää pidä paikkaansa.