Kirjoittaja Aihe: Pyörät talvilepoon  (Luettu 40206 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #30 : Lokakuu 13, 2014, 14:42:30 ip »
Lainaus
Helpompaa on käyttää säilöntäainetta bensan seassa = myös savuton menetelmä.

Taitaa olla sama vaiva ja hinta. Tarpeen mukaan tietysti. Itse en ole säilöntäaineita käyttänyt. Eikä suljetun järjestelmän polttoaineesta pääse haihtumaan kovin helposti komponentteja. Aina on käynnistynyt ekalla tai tokalla yrittämällä. Kaasutinmoottorit sitten erikseen. Centaurossani on kolme vuotta vanhaa polttoainetta, silloista 95:sta. Edelleenkin lähtee sillä käyntiin ilman kikkailuja. Kevätkäynnistyksessä kannattaa ensin ennen käynnistysyritystä ilmata polttoainejärjestelmä. Sinne on saattanut kehittyä joukkoon kaasukuplia paineen hiljalleen kadotessa.

Tankin korkki auki ja virta päälle. Pumppu käynnistyy hetkeksi ja polttoaine paineistuu niin samalla kaasukuplat siirtyvät paineensäätimen läpi tankkiin. Uusitaan pari - kolme kertaa ja kun tankista kuuluu vain normaalia polttoaineen virtausta ilman pörähtelyä ja kuplimista niin järjestelmä on ilmattu. Sen jälkeen käynnistäminen on helpompaa. Varsinkin näillä uusilla järjestelmillä joissa starttipainikkeen painaminen ei vaikuta starttauksen pituuteen vaan järjestelmä tekee käynnistyksen omin avuin siihen luvan saatuaan.

Jos ilmauksen puutteesta tai muusta syystä moottori ei parin yrityksen jälkeen käynnistykään alkaa mittaritaulussa tillittää punainen varoituskolmio vikailmoituksesta. Semmoinen saattaa kevätkäynnistäjää harmittaa. Tällaisesta "viattomasta" vikailmoituksesta pääsee eroon GuzziDiagilla nollaamalla vikailmoitukset. Häiriövalo saattaa kuitenkin sammua muutaman käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen itsestäänkin mutta siitä on jäänyt vikailmoitus ECUn muistiin joka sitten aikanaan merkkihuollossa voi aiheuttaa ylimääräisiä työvaiheita. Vähimmillään ilmoituksen nollauksen.

Kaikissa Guzzin merkkihuolloissa ei ole välineitä eikä tietotaitoa nähdä moottorinohjauksen sisään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #31 : Lokakuu 13, 2014, 15:06:01 ip »
Tämä bensavehkeen ilmaaminen on kyllä ihan uutta mulle. Ei ole minkään ruiskuvehkeen kanssa tarvittu tuollaisia poppakonsteja. Virrat päälle ja käyntiin. Ei ole pidemmänkään seisotuksen jälkeen tarvinut sahuuttaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #32 : Lokakuu 13, 2014, 16:51:31 ip »
Lainaus
Tämä bensavehkeen ilmaaminen on kyllä ihan uutta mulle.
Sittenhän on hyvä että tuli "puheeksi"!

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #33 : Lokakuu 13, 2014, 20:24:23 ip »
Meillä syksyllä öljynvaihdon jälkeen kone käytetään kerran kuumaksi ja jätetään seisomaan. Tulpat kierretään irti jotta päästään moottoria pyörittelemään takapyörästä muutaman kerran talven aikana jotta samat venttiilijouset eivät olisi koko talven puristuksissa. Ruiskuvehkeessä muutaman kerran virrat päälle pumpun käynnistämiseksi, kaasarivehkeessä kaasarit tyhjäksi ja tankit täyteen sekä liraus masinolia sekaan. Onko näissä toimenpiteissä mitään järkeä, onkin jo toinen kysymys ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #34 : Lokakuu 13, 2014, 20:57:19 ip »
Masinolia ei taida tarvita kun nykypolttoaine sisältää etanolia jo itsessään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #35 : Lokakuu 13, 2014, 21:10:34 ip »
Kaasarit pitäisin mieluummin täytenä, kuin tyhjänä. Ei tiivisteet kuiva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 671
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #36 : Lokakuu 13, 2014, 22:09:31 ip »
Nykyaikaisia ajoneuvoja , niin kuin traktorit tai moottoripyörät viihtyvät syksyn ja talven aikana- kostean ja lämpötilojen vaihteluiden aikoja-
parhaiten  sisätiloissa missä sopiva lämpötila on esim 10 plussastetta.
Kaikki näille sop. lämpötila (kesä,syksy ja talvi) ja vähän auringonpaistetta kesällä on parempi kuin vaihtelevat olosuhteet ja pölyisiä ja sateisia ja lumipyryn tekoja ja
hiekkaa , jäätä, liikaa vettä ja pressuja ja lintuja y.m :
Maalipinta, renkaat, vanteet, kumiosia ja satulanpääll., elektroniikkaosia, tankki ja sisälllöt, tiivisteet, kromia, muoviosia, moottori sisä- ja ulkopintoja,polttoainejärjest., ventiilejä,
vajereita ja kaapeleita, lukkoja, ilmanottoja ja suodatin, työkalulaatikko ja työkalut ym.

 On varmasti HYVÄÄ hankkia tai vuokrata sisätila moottoripyörälle ja LÄMMIN ja kuiva semmonen, kun nykyaikaisia mp sentään maksaa AIKA paljon ja myöskin uudet osat ja työsuor. maksavat.
 Sama (ehkä) koskee autojakin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #37 : Lokakuu 14, 2014, 11:14:17 ap »
Kaasarit pitäisin mieluummin täytenä, kuin tyhjänä. Ei tiivisteet kuiva.

Minä kyllä ajoin kaasarit tyhjiksi, ei ongelmia.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #38 : Lokakuu 14, 2014, 11:56:19 ap »
Jokakeväinen riesahan (tai mulle ansio) tuo kaasuttimien kuivaminen on ollut. Purku, ultraäänipesu ja takaisin nippuun. Sen jälkeen totuttelua bensiiniin että tiivisteet, eritoten neulaventtiilin neulan kumikartio, saavat kimmoisuutensa ja tiivistyskykynsä takaisin. Pre-etanolikauden kaasuttimet, joita melkein kaikki ovat, joitakin japaninpyöriä lukuunottamatta, eivät tykkää nykybensasta. Alipainekalvot (joita Lortoissa ei onneksi ole) kopristuvat ja O-renkaat falskaavat.

DellOrtoissa hankaluuksia tuottavat lähinnä jo mainittu neulaventtiili sekä kohokammion tiiviste. Se onneksi on ihan standardi O-rengas ja saatavissa laakerikaupasta. Muut tiivisteet, varsinkin jos ei tarvitse kaikkia paikkoja aukoa saavat olla sinällään. Mutta jos tiivistesarjat on tullut hankituiksi niin vaihtamalla kaikki menee taas muutaman vuoden eteenpäin.

Ryypyn luistin alapään tiiviste on joskus harvoin tuottanut ongelmia. Siihenkin on auttanut liotus polttoaineessa. Enemmän ongelmaa on ollut ryypyn luistin jumimisesta sylinteriinsä.

En tiedä ottaa kantaa siihen onko kaasuttimien jättäminen täyteen bensiinia vai säilöntä kuivana kumpikaan hyväksi. molemmissa tapauksissa on ongelmansa. Huonoin tapa on jättää kaasuttimet täyteen niin että polttoaineen haihtuessa ei sisään tule korvaavaa polttoainetta. Toisaalta hanan auki jättäminen voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia kevätkäynnistyksessä tai yleisen palovaaran jo aiemmin.

Kohokammion polttoainepinta on suorassa yhteydessä ulkoilmaan joten haihtuminen on varmaa. Kaikki eivät näytä välittävän siitä että heidän pyöriensä kaasuttimien tuuletuskanavista lähtevät letkut olisivat paikoillaan tai ehyitä. Ne vähentävät haihtumista sen lisäksi että vikatapauksessa estävät polttoaineen valumisen kaasuttimista niiden alapuolelle ja pakoputkistolle. Letkut menevät alunperin alas vaihteiston taakse.

Pää- käsityövaivaa aiheuttanut kaasuttimen vika: http://www.motomatti.fi/2013/06/dellorto-kaasuttimen-vuodon-korjaus.html

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #39 : Lokakuu 14, 2014, 17:06:09 ip »
Omalla kohalla talvilepo on jo vuosia alkanut niin, että jätän pyörän talliin suoraan ajosta.
Eihän tuo oikein ole tai kaikkien taiteen sääntöjen mukaista, mutta näin se on toiminut.
Keväisessä auringonpaisteessa olisi sitten mukavampi vikoja tutkia, jos niitä olisi tullut.

Akun lataan ennen joulua sekä keväällä maalis-huhtikuussa ( tai nyk. on silloin tällöin ylläpitolaturissa ).
Kaasarikoineissa (endurot) laskin talveksi uimurikammion tyhjäksi pohjaropusta tai irrottamalla.
Samalla näki josko polttoaineessa oli hippuja, töhnää tai muuta sopimatonta.
Keväällä olen käyttänyt koneen lämpimäksi tai ajanut pienen lenkin ennen uusien öljyjen laittoa.

Paras talvisäilytyspaikka on ollut nykyinen kuiva talli, jossa lämpö on enimmäkseen plussan puolella.
( lämpimässä +20c tallissa kuivui kumiosat sekä -tiivisteet ja suihkin siliconia syksyllä pitkin pyörää. )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #40 : Lokakuu 14, 2014, 18:14:44 ip »
Olen kuullut käytettävän silikonisprayta tai muuta pysyvämpää voiteluainetta etuteleskoopeissa ennen talvisäilytystä: pölysuoja pois ja liukuputkeen silikonia ja muutama pumppaus sekä pölysuoja takaisin. Ei kuulemma huulitiivisteen huuli takerru kuivaan liukuputkeen kiinni talven aikana.
Kieltämättä olen nähnyt kaksin kerroin kääntyneitä stefoja mutta en tiedä mikä ne on kääntäneet. Stefan vaihtohan on kuitenkin suhteellisen helppo homma kotioloissakin ja normaali huoltotoimi vuodon ilmetessä. Kulutusosa.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #41 : Lokakuu 14, 2014, 19:39:41 ip »
Ajoin talliin ja jätin sinne. Joskus Joulun jälkeen kun päivä alkaa pidentyä, täytyy käydä kiillottelemassa, kenties nakerrella jotain pientä viritystä ja jonkun aikaa käyttää ylläpitolaturia. Niin, öljyt vaihdettiin ennen vientiä, mutta tuli uusilla väkisinkin ajetuksi joku satanen.

Temu

  • Viestejä: 34
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #42 : Lokakuu 14, 2014, 20:50:09 ip »
Cali Ev tänään kaupunkiin ja talliin. Öljyt valumaan,akku irti ja tarpeelliset toimenpiteet talven mittaan.

Perin poikkitieteelliseksi on herrojen keskustelu noista syksyn ja talven toimenpiteistä mennyt?

Ainahan ne keväällä  kuitenkin käynnistyy.

Temu


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #43 : Lokakuu 14, 2014, 22:15:09 ip »
Saattaa olla että karautan vähän maisemassa Guzzilla viikonloppuna. Olisi mahdollisesti aikaa ja keliä samalla hetkellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #44 : Lokakuu 15, 2014, 07:33:42 ap »
Eilisehtoolla suoraan ajosta plussan puolella pysyvään varastoon ja akun napa irti.
Moposelipaatti on alkanu.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.