Jarrulevyjä tulee tarkastelluksi varsin usein. Kopautus levyyn ja jos kuuluu outoa sirahtelua tai "kuollut" kolahdus (Ehjän levyn pitäisi helähtää soinnukkaasti) pitää ryhtyä toimenpiteisiin. Tuossa mikan kuvaamassa tapauksessa on saattanut olla jo vahinko lähellä.
Tuon kyseisen ilmiön aiheuttajaa etsisin kuitenkin muualta kuin itse levystä: Jarrusatulan männistä jokin on saattanut jumiutua tai toinen jarrupala on juminut satulaan. Se vaikuttaa sen että jarrupalat painavat levyä vinoon, joko pyörimissuuntaansa nähden tai akselin suuntaan. Riippuu tapauksesta. Ei mitenkään outo vika vaikkakaan en koskaan Guzzin jarruissa kohdannut. Ne pyörät joissa on liukusatula tekevät jumiutuessaan tuota vaivaa herkemmin. Sellaisia satuloita on Guzzeissa ollut enemmäkseen vain takajarrussa mutta myös joissain pikkulohkoisissa edessä. Vika ei siis ole todennäköisesti levyssä lainkaan vaikka siinä ilmenee.
Lähtisin tutkimaan liikkuuko kaikki jarrumännät herkästi (Mäntien pitää liikkua sisäänpäin ihan sormivoimin) ja ettei jarrupalat jumita kiinnityksissään.
Selvin toiminta-ääni, kun jarrulevy toimii oikein, on sievä sirinä jarrutettaessa. Levyn pitää myös hieman liikkua sivusuunnassa keskiönsä suhteen sitä käännettäessä. Jos ei niin kannattaa ryhtyä tutkimaan ovatko helat jumiutuneet. Sellaista tapahtuu kun jarrut ovat kevyessä käytössä. Jouduin itse viime keväänä Cali 3:sen levyt purkamaan ja puhdistamaan sekä vaihtamaan niihin nuo jousilevyt. Taas pelaa hienosti eikä nypytä lainkaan.
Tietääkseni noita jarrulevyn kiinnitysheloja jousineen on, ainakin joihinkin levymalleihin, myytävänä varaosana. Mutta jos reiät ovat kuluneet väljiksi tai vinoon niin siihen ei taida mikään auttaa. Paitsi uusi levy.