Kirjoittaja Aihe: Jarrulevy tökkii..  (Luettu 8576 kertaa)

mika

Jarrulevy tökkii..
« : Syyskuu 21, 2014, 20:22:37 ip »
Tänään Stelviota pestessä huomio kiinnittyi vasemmanpuoleiseen jarrulevyyn.
Se tuntui väljältä kiinnitykseensä. Eipä sitten muuta kun eturengas pois ja jarrulevy irti. Jarrulevyhän on "uivaa" mallia ja se on holkkien välityksellä kiinni runkokappaleessaan joka pultataan pyörän napaan. Holkkien ja levyn välissä tuntuu olevan useampi milli väljää. Niin pystysuunnassa kuin myös  levyn toimintasuunnassa. Tähden mallisia jousiprikkoja holkeista puuttuu 2 kpl, ja pari muuta on rikki. Tässä mallissa holkit on päästään niitattu, joten niitä ei saa ehjänä purettua auki. Kuten nyt vaikka Cali 3 levyissä joissa on seegerit jousiprikkojen päällä.
Toisen puolen levy on virheetön. Pyörällä on ajettu mahtavat 27 000 km, luulisi Brembon nyt kestävän vähän enemmän.  Takuukin pahalainen loppui keväällä....
Siispä syyshuollossa jarrulevytarkastus !!

- Mika

motomatti

Vs: Jarrulevy tökkii..
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2014, 20:46:35 ip »
Jarrulevyjä tulee tarkastelluksi varsin usein. Kopautus levyyn ja jos kuuluu outoa sirahtelua tai "kuollut" kolahdus (Ehjän levyn pitäisi helähtää soinnukkaasti) pitää ryhtyä toimenpiteisiin. Tuossa mikan kuvaamassa tapauksessa on saattanut olla jo vahinko lähellä.

Tuon kyseisen ilmiön aiheuttajaa etsisin kuitenkin muualta kuin itse levystä: Jarrusatulan männistä jokin on saattanut jumiutua tai toinen jarrupala on juminut satulaan. Se vaikuttaa sen että jarrupalat painavat levyä vinoon, joko pyörimissuuntaansa nähden tai akselin suuntaan. Riippuu tapauksesta. Ei mitenkään outo vika vaikkakaan en koskaan Guzzin jarruissa kohdannut. Ne pyörät joissa on liukusatula tekevät jumiutuessaan tuota vaivaa herkemmin. Sellaisia satuloita on Guzzeissa ollut enemmäkseen vain takajarrussa mutta myös joissain pikkulohkoisissa edessä. Vika ei siis ole todennäköisesti levyssä lainkaan vaikka siinä ilmenee.

Lähtisin tutkimaan liikkuuko kaikki jarrumännät herkästi (Mäntien pitää liikkua sisäänpäin ihan sormivoimin) ja ettei jarrupalat jumita kiinnityksissään.

Selvin toiminta-ääni, kun jarrulevy toimii oikein, on sievä sirinä jarrutettaessa. Levyn pitää myös hieman liikkua sivusuunnassa keskiönsä suhteen sitä käännettäessä. Jos ei niin kannattaa ryhtyä tutkimaan ovatko helat jumiutuneet. Sellaista tapahtuu kun jarrut ovat kevyessä käytössä. Jouduin itse viime keväänä Cali 3:sen levyt purkamaan ja puhdistamaan sekä vaihtamaan niihin nuo jousilevyt. Taas pelaa hienosti eikä nypytä lainkaan.

Tietääkseni noita jarrulevyn kiinnitysheloja jousineen on, ainakin joihinkin levymalleihin, myytävänä varaosana. Mutta jos reiät ovat kuluneet väljiksi tai vinoon niin siihen ei taida mikään auttaa. Paitsi uusi levy.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2014, 22:03:32 ip »
Ei tuossa ihan mahdotonta olisi huono erä niittejä/jousirikkoja. On voinu olla linjalla kuluneemmat työkalut prässissä, jolloin holkin niittaus on epäonnistunut. Näitäkin sattuu. Levy itsessään ei näytä siltä, että olisi laahannut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2014, 06:27:00 ap »
  Takuukin pahalainen loppui keväällä....

Takuu saattaa loppua, mutta myyjän virhevastuu ei.

Jos eka omistaja ja uutena elinkeinoharjoittajalta ostettu, niin myyjän juttusille ja uusi levy takuuseen ilman omia kuluja.
Jos käytettynä ostettu elinkeinoharjoittajalta, niin myyjään yhteys ja ja uusi levy virhevastuun piikkiin. Saatat ehkä joutua osan maksamaan itse.
Jos ostettu käytettynä yksityiseltä, niin kokeilisin merkkiliikkeen kantaa, mutta jos sieltä tulee ei, niin sitten omasta lompakosta...
Tämäkin vielä! ! !

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2014, 08:38:05 ap »
Renkaanvaihdon yhteydessä on mahdollista onnistua aiheuttamaan jarrulevyyn vaurioita jos on väärät työkalut tai -menetelmät. Erityisesti tuo eturengas suurine jarrulevyineen on sellainen että se vaatii huolellisuutta. Tuossa ei välttämättä ole siitä kyse mutta kannattaa tarkistaa ettei levyssä tai keskiössä ole mitään sellaisia jälkiä jotka voisivat olla renkaanvaihdon peruja.

I.H.

« Vastaus #5 : Syyskuu 22, 2014, 10:36:45 ap »
Mulla Titaniumissa takuuaikana oikeanpuoleinen (käsijarru) jarrulevy aiheutti värinää ja nykimistä jarrutettaessa. Piikkiössä ilmoittivat kylmän rauhallisesti ettei Brembon jarrut kuulu takuun piiriin ja maksattivat minulla uuden jarrulevyn hinnan, vaihtotyön toki tekivät veloituksetta.
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2014, 11:50:38 ap »
Se kanssa vaihtelee. Tuo takuu. Brevan toinen etulevy kieroutui heti alkuunsa. Piikkiöstä tuli postissa uusi ja vaihdoin sen itse. Vanha jäi minulle. Sitä kieroa on kokeiltu uudelleen mutta nypyttää edelleen joten ei sillä mitään tee. Saa vaikka taulunkehyksen tallille.

Reissun päällä kaverin Ducatista poksahti etukumi. Pyörä maatalon pihaan luvan kanssa ja etupyörä irti. Siitä mun pyörälläni kaksipäällä lähimpään kaupunkiin rengasliikkeen etsintään. Sellainen löytyi. Asentaja otti pyörän käsittelyyn ja totesi että vika on iso ja rengas on vaihdettava. Liikkeessä oli kyseistä kokoa tarjolla joten homma ok. Siinä vaiheessa, työsuoritusta seuratessani, älähdin kun asentaja laittoi autohin tarkoitettuihin rengaskoneen leukoihin pyörän kiinni jarrulevystä puristaen. Taisin hiukan olla ikävä asentajan kannalta kun häntä asiasta soimasin. Hän oikein ääneen ihmetteli että mistäs muualta sitten kiinni laitetaan? Liikkeeltä puuttui mp-vanteita varten tehdyt lisäleuat jotka ottavat kiinni vanteen reunasta. Montakohan jarrulevyä olivat ehtineet pilata?

Tein homman sitten käsitöinä lattialla kahden kakkosnelosen pätkän varassa. Nykyrenkaathan eivät juuri voimaa vaadi. Ainoa missä tarvitaan voimaa on renkaan liepeiden pudottaminen vanteen keskiuraan rengasta irrotettaessa. Uuden renkaan paikalleen laittohan ei konevoimaa vaadi vaan menee ihan käsivoimin kun tietää konstit. Paineilma hoitaa loput. Joskus voi lastiliina olla hyvänä apuna. Rengasliikkeillä on myös paineilmatoimisia "tykkejä" joilla rengas nousee vanteelle kun paineilmaa laukaistaan suuri määrä kerralla liepeen ja vanteen raosta renkaan sisäpuolelle.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2014, 22:01:43 ip »
Lainaus
kun jarrulevy toimii oikein, on sievä sirinä jarrutettaessa
Kas kun ovat muuttaneet sekä värin keltaisesta mustaksi että tuon holkin Guzzissa käytettävässä Serie Oro -jarrulevyssä. Tämä "naksuu" (liikkuu) holkin varassa selvästi helpommin kun omat nykyiset vaihtoon menevät "tähtijousiprikalla" varustetut (uusi on Brembona ostettu Serie Oro, ei alkuperäisvaraosana). Mutta tuo sirinä on nykyisillä yllättävän kovaa jos ilman kypärää hissukseen kotikadun laidassa koikeilee.

Saman näköiset kiinnitykset on näissä Braking:in "hiitekkilevyissä". Edelleen näitä kehun, ei brembot huonot olleet, kestivätkin melkein 100tkm,  mutta nyt on oikeasti JARRUT.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2014, 22:40:22 ip »
Lainaus
kestivätkin melkein 100tkm
Näppärä kuva kun näkyvät holkit molemmin puolin kerralla, hirmuinen kesto on edellisillä ollut (?). Omassa mittarissa reilu 50.000 tkm ja jarrulevyt edessä täytyy olla jo toiset, koska ovat eri malliset Brembot ("piparkakku") kun alkuperäiset, ovat nyt kumminkin minimiarvossaan ja aika lailla urilla. Palat ovat olleet aina "Brembo Carbon Ceramic Genuine Parts 077BB19.35".
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 22:52:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2014, 22:59:40 ip »
Lainaus
kestivätkin melkein 100tkm
hirmuinen kesto on edellisillä ollut (?).

No olihan ne toki jo aikalailla kuluneet, noin 4mm oli jäljellä. (4.5 vaihtoraja). Näissä braking:n levyissä oli muuten merkitty min. paksuus 4.25.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #10 : Syyskuu 25, 2014, 11:29:40 ap »
Havaittu on että joillakin keraamipaloilla levy kuluu vauhdikkaammin mutta jarru on "aina valmis" töihinsä kelistä ja lämpötilasta riippumatta. Joka tapausessa kova kovaa vastaan syö levyä. Mustissa massapaloissa on eroja myös mutta ne eivät ole niin nöyriä jarrutuksessa. Ilmenee viivettä jarrutuksen alussa, tuntuma epämääräisempi, sade ja levyn lämpötila vaikuttaa jarrutuksen aloitukseen mutta levyä säästyy. Itse olen tuumannut tinkiä jarrujen ominaisuuksissa ja käytän pehmeitä massapaloja.

TunturiTT

« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2014, 11:46:53 ap »
Aito keraaminen pala tarvitsee aina lämpöä toimiakseen. Kylmänä vaan kiljuu. Jos on myyty keraamisena kylmänäkin toimivia paloja, on apinaa koijattu (Kummeli vertaus).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #12 : Syyskuu 25, 2014, 12:13:24 ip »
Siinä tapauksessa on koijattu. Onneksi en maksanut itse. Kirjoitin kyseistä paloista erääseen mp-alan lehteen pika-arvostelun. Hyvin pitivät kuitenkin matka-ajossa Brevan satuloissa. Puristusvoimaa kuitenkin tarvittiin enemmän kuin alkuperäisillä mustilla paloilla mutta ei se haittaa kellä voimaa on. Tuskin koskaan lämpenivätkään siinä tarkoituksessa. Radalla en ole kokeillut.
Mutta pysykää kaukana Bilteman jarrupaloista tyypistä riippumatta. Nekin olen ko lehdelle testannut.

Pekka Karjalainen

• Administrator
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2014, 14:00:10 ip »
Mulla meni molemmat etulevyt kieroiksi n. 3500 km:n kohdalla, kertaheitolla yhdellä lujemmin ajetulla mutkatieosuudella Savonlinnan kieppeillä. Eivät siis kestäneet muutamaa kunnon jarrutusta. Takuuseen menivät. Kun silloin maanantaina soitin Moto Italiaan niin Italaista tulleet levyt olivat paikallaan samalla viikolla Guitsin toimesta. Nämä ovat edelleen ok.

Ekku

« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2014, 20:39:14 ip »
Mutta pysykää kaukana Bilteman jarrupaloista tyypistä riippumatta. Nekin olen ko lehdelle testannut.

Sen verran kehtaan tunnustaa, kun Bemari on jo myyty, että Gotlandringillä tuli käytettyä Bilteman jarrupaloja, kun ostin ne mukaan varalle ennen lähtöä, jos sattuisi alkuperäiset loppumaan kesken reissun. Pito oli erittäin hyvä, mutta levyn kulumisesta en osaa sanoa mitään. Alkuperäisillä paloilla levyt kypsyi 30 tuhannessa kilometrissä täristäviksi, mutta rata-ajon osuus oli pyörätyyppiin nähden melkoisen suuri.

Positiivinen seikka sentään oli, että Lucas-merkkiset tarvikelevyt maksoivat 79 euroa kappale, mitä en osaa pitää kovin pahana hintana.