Kirjoittaja Aihe: Savua sähkölaitteista  (Luettu 2800 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Savua sähkölaitteista
« : Syyskuu 15, 2014, 22:40:21 ip »
Tämä on varoittava esimerkki kiireen ja väsymyksen välillisesti aiheuttamasta häiriöstä josta aiheutuu helposti ylimääräistä menoerää ja jopa heikkoa unenlaatua.
http://www.motomatti.fi/2014/09/oikosulkuvahinko.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Savua sähkölaitteista
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2014, 22:54:05 ip »
Kaveri asensi muutaman vuoden ikäiseen Bemariinsa akun väärinpäin. Voisi luulla että polttaisi vain pääsulakkeen, mutta käräyttikin etujohtosarjasta rivin kaapeleita. Oli kuulemma näyttävä spektaakkeli..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Savua sähkölaitteista
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2014, 23:13:35 ip »
No kävipä huonosti. Minä nimittäin olen kyllä selvinnyt kipinän aiheuttamalla säikäyksellä, mutta kun kipinä on tullut heti hauenleukaa akkuun (väärään napaan) tarjotessa en ole kerennyt jättämään sitä akun napaan kiinni. Että oikein säie ampuu ulos kaapelista? Olisiko sellainen "Fiat" -kaapeli turvallisempi, jossa on vain yksi (punainen) johto?  Mutta pahempaakin voisi ymmärtääkseni sattua: akulle menevä Fiat -kaapelin musta miinus menee KKL liittimen pinniin 4. Se on aina yhteydessä (kaikissa itse mittaamissani) KKL liittimessä pinniin 5, joka menee puolestaan ecun liittimen pinniin 2 = maa.  => Jos laittaa Fiat kaapelin mustan hauenleuan akun plus napaan ja johdot ovat kiinni ecuun asti, on akun plus napa oikosulussa miinus napaansa reittiä jossa on ecu mukana...

"
Blogista:
5AM-moottorinohjauksen tapauksessa GuzziDiag ilmaisee vain TPS:n astekulman eikä jännitettä lainkaan. Tässä järjestelmässä kun on kiinteästi asetettu TPS. Varhemmissa malleissa TPS on säädettävä joten silloin GD ilmaisee astekulman lisäksi sen jännitteen. On kuitenkin olettamus että GD:n antama tieto ei ole aivan sama kuin yleismittarilla mitattu todellinen tieto. Siksi välijohto on joskus tarpeellinen.
"
Eikös GuzziDiagin näyttöön saa valituksi yhdeksi kahdeksasta näytettävästä arvosta myös TPS:n jännitteen kuten muinoinkin?  Kaasua käännettäessä vilistää toisessa näytössä vaikka jännite ja toisessa astekulma? Se on faktaa, että pienillä läppien avautumiskulmilla GuzziDiagin (ja vaikka Piaggion PADS:in) näyttämä jännitearvo on epätarkka. Johtuu siitä että arvo luetaan suoraan ecusta ja aikanaan valitusta digitalisointitavasta johtuen ecun ulos antama arvo on pienillä asteilla epätarkka.  TPS:n perussäätö siis aina yleismittarilla, silloin kun TPS on käännettävää mallia (ei "tps reset" -mallia).

Delphi -erikoiskaapelit ovat edelleenkin tarpeellisia ja käteviä. Tarvittavaa kaapelia ei saa kun Motomatilta tai USA:sta tilaamalla (jos nyt sieltä yhtä edes lähettävät). Saksalaiset V11 -miehet tekivät suuren yhteistilauksen ja kaikkine kuluineen (tulleineen) tuli kappalehinnaksi muistaakseni n.50€.
V11 - it defines you.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Savua sähkölaitteista
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2014, 08:20:34 ap »
Nuo akun napaan laitettavat kaapelit sähköistävät siis ilmeisesti vain tuon kaapelin oman elektroniikan ? Jos näin on niin siellä virtapiuhassa kulkee ehkä kymmeniä, tai korkeintaan muutama sata milliampeeria.

Mitatkaapa yleismittarilla tuo virta eli yleismittari virta-asennossa siihen plus-piuhan ja akun navan väliin. Sitten sopiva nopea sulake siihen samaan paikkaan mitoitettuna tuolle pienelle virralle.

Ja kun näette sen virran suuruuden, niin samaan syssyyn siihen voi laittaa suojadiodin joka estää virran kulun väärään suuntaan. Diodin mitoitus virrankeston osalta selviää tuolla samalla mittauksella. Muistakaa että kytkentähetkellä virta voi hetkellisesti olla moninkertainen siihen mikä se on sitten tasaantuneena eli pikkaisen varoja diodin virrankestoon.

Diodi pudottaa sen läpi kulkevaa jännitettä hieman (0.7 V) mutta sillä ei tässä liene vaikutusta koska tuo kaapeli käyttää joko 12 tai 5 V sisäistä jännitettä.

Sitten voi tehdä hommia väsyneenä ja kiireellä.

T: JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Savua sähkölaitteista
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2014, 10:49:24 ap »
Halusin tuoda tämän seikan esille koska on vaarana virhekytkennässä että hajoaa jotain kallistakin eikä vain KKL-kaapeli ja Fiat-kaapeli. Että tarkkana niiden kytkentöjen suhteen. Ducatissa tämä ongelma on eliminoitu laittamalla pyörässä olevan 3-napaisen Superseal OBD-liittimen seuraksi kaksinapaisen Superseal sähköliitin. Silloin Fiat-kaapelissa pitää olla vastaava vastakappale. Aktiivisesti GD:a käyttävä voi tehdä itselleen vastaavan kytkentämahdollisuuden niin ainakin kaksi epämääräisyyttä katoaa: kytkennän oikeellisuus varmistuu ja hauenlaukojen heikko kiinnitys virtalähteessä poistuu. Erityisesti kopioitaessa ECU:n sisältöä, ajallisen kestonsa vuoksi, virransaanti kaapelille varmistuu saati siinä vaiheessa kun uusia asetuksia syötetään ECU:un. Jos ei ole yksin paikalla niin joku aina alkaa pyörimään homman ympärillä vaikka juuri olen sanonut että kaikenlainen liikkuminen ja sohlaaminen on kielletty. Pahin tapaus, tähän mennessä, oli kun kopioin ECU:n tiedostoa niin pyörän omistaja väänsi virrat pois päältä kesken homman. "Ettei puolat kuumene". Puolustuksekseen sanottakoon että hänen edelliset pyöränsä olivat kärkisytytteisiä.