Kirjoittaja Aihe: Calin akun vaihto  (Luettu 5689 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Calin akun vaihto
« : Syyskuu 15, 2014, 09:03:52 ap »
Akkuvanhus ei sietänyt viime yön kylmyyttä eli töihinlähtö Calilla jäi tällä kertaa haaveeksi >:(. Siispä akkukaupoille/akun vaihtoon. Yksi kysymys varmuuden vuoksi eli voiko 08-Vintageen, jossa on "rapid bike"- lisäverme, vaihtaa akun itse? Vai onko syytä viedä akunvaihtoon huoltoon vaihdosta aiheutuvan mahdollisen ohjelmointitarpeen vuoksi? Parempi kysyä etukäteen, ettei tule turhia lisäharmeja.

mosa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2014, 09:35:21 ap »
Voit vaihtaa itse. Boksi ei tyhjene ilman virtaa. Kartta pysyy tallessa ilman sähköäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2014, 14:34:44 ip »
Joku meni pieleen. Käynnistin vielä vanhalla akulla, ei ongelmia. Virrat pois ja kaikki akun kengät irti, samoin akun kiinnitysrauta. Raudan kiinnitysruuvi on myös samalla ecun (?) toinen kiinnitysruuveista. Uusi akku paikalleen ja em. toimet vastakkaisessa järjestyksessä. Sitten virrat päälle. Muuten mielestäni kaikki ok, mutta ei kuulunut sitä tuttua bensapumpun parin sekunnin siritystä, vaan vallitsi syvä hiljaisuus. Yritin kumminkin käynnistää, mutta tuloksetta. Starttimoottori pyöri niin kuin vain uudella akulla pitääkin. Kaikki valot pelittivät. Mutta ei vain tosiaan käynnistynyt. Olisiko kumminkin mahdollista, että akun kenkien irrotus vaikutti moottorin ja samalla bensapumpun ohjaustoimintoon? Tietty vika voisi olla ihan perinteinenkin eli "kohtalon sormi" just akun vaihdon yhteydessä puuttui peliin ja irrotti/katkaisi jonkun johdon/liittimen tai peräti itse pumppu sanoi sopimuksensa irti. Pitänee ilmeisesti ensiksi kurkistaa tankin alle, onko siellä liitin kiinni.

Edelliseen stoneen vm 04 vaihdoin aikoinaan akun ongelmitta. Siinä ei ollut myöskään rapid bike lisäkettä.

Ehdotuksia, mistä lähtisi vikaa etsimään.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2014, 16:51:21 ip »
Sulake? vaihde vapaalla? tappokytkin ajoasennossa? sivutuki ylhäällä? Siitä se...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2014, 19:24:19 ip »
Juu, nuo on tarkistettu. Itse ajattelin, että olisiko ecun maadoitus heikentynyt, kun kiinnitysruuvin irroitin. Pitää irottaa kokonaan ja putsata sen tausta ja toinenkin ruuvi. Ja jos ei auta,niin seurata pumpun johdotusta, josko sieltä jotain ilmaantuisi. Onneksi huomenna on poutaa, niin mukavampi availla paikkoja.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2014, 13:38:47 ip »
Ongelma ratkaistu. Tosin ongelma ei ollut pyörässä vaan ropaajan silmissä. Kenkiä irrottaessa en huomannut laskea niiden määrää. Ja uutta akkua laittaessa oli jo sen verran hämärää, että yksi johto oli luiskahtanut ovelasti akkukotelon alle, enkä sitä huomannut. Siellä se lymysi, mutta onneksi sen paremmassa valossa huomasin, kun akun ympäristöä monelta kantilta tutkailin. Ja taas mennään, kun kautta jatkuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2014, 16:12:45 ip »
Pakkomielteinen teoriani siitä että akkukenkien yhteydessä ei pidä olla muita johtoja kuin ne paksut. Haaroituksen voi suorittaa +kaapelin alapäästä eli startin solenoidin liitoksesta. Siinä on sitäpaitsi pitkä kierre joten sen mutterin alle mahtuu...
Tarvitaan 8 mm kaapelikenkiä johtimien määrän mukaan.
Lisähyötynä ei akun kengät hapetu niin innokkaasti.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2014, 17:09:23 ip »
Tämä kaapelijuttu pitäisi saattaa Mandelloon tiedoksi. V11:ssäkin lähtee aikamoiset
viuhkat akunkengistä.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2014, 17:18:13 ip »
On vissiin ottaneet opiksi kun nykymalleista ei lähde kuin ne pakolliset kaksi.
Tiedän kyllä tapauksen jossa minuun otettiin yhteyttä ja ilmoitettiin että nyt se ECU on rikki! Ei tapahdu kuulemma yhtään mitään muuta kuin että mittariston valot syttyvät. Ei starttaa eikä lähde edes mäkistartilla käyntiin. Akkukaapeli se vain sattui olemaan löysällä. Se musta. Hyvä perusvika ja helppo korjata.

Niin ja sitten tiedoksi että mäkistartti ei ole nykypyörien käynnistyskeino.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2014, 18:59:40 ip »
Appiukko oli ystävällisesti laittanut akun vaimon pyörään. Ei lähtenyt käyntiin. Katsoin ettei irrallisia johtoja ollut. Ryhdyin sitten ongelmanratkaisuun toisesta suunnasta; Commanderilta lähtevä johto ei mennytkään akun navalle,  vaan sen alle akkukoteloon. Jep, sitten kyllä lähti.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2014, 20:19:01 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2014, 20:16:06 ip »
Velcro- eli takiaisnauha on oiva apuväline johtojen sitomiseen roplaamisen aikana. Nippuun vaan ja hommiin. Nippuside käy myös, mutta on hankalampi käyttää ja kertakäyttöinen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2014, 08:37:51 ap »
Tiedä sitten onko tämä mp:ssä mahdollista, mutta vakava asia kumminkin:
Kun asennat uutta akkua, niin tarkista huolella kumpi napa on + ja kumpi - . Siis ynnä ja pois -sähkö. Väärä kytkentä aiheuttaa jostain kohdasta sähkösavua ja kirjoittelua tänne - joka on tietenkin ihan positiivista...
Erityisesti on oltava tarkkana, jos vaihtaa akkutyyppiä. Siis hankkii uudenaikaisen geeli- tms."dikitaaliakun".

Kauan sitten oli eräs veneen omistaja vaihtanut akut ja " ...ihan samanlaisesti mää ne kytkin ". No, uudet akut olivatkin rakenteeltan peilikuvia, eli navat olivat "ristissä". Onneksi järjestelmää suojasi napaisuussulake, joka aiheutti koko paatin pimenemisen, paitsi " ne mä olen kytkeny itse " -laitteet, joista kärähti runsaasti komponentteja.
Ja on sitä joskus painittu Suuren ja Mahtavan maan laivan "moskovalaisen tasasähkön" kanssa. Kun tuo termi tarkoitti länsimaissa vähän eri asiaa, kuin sloboilla...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #12 : Syyskuu 22, 2014, 10:33:06 ap »
Yleensä moosahtaa vaan sulake ja/tai maapiuha. Mutta eräässä säikeessä mainitsinkion kaveristani, joka käräytti Bemarinsa johtosarjasta nipun sähkönaruja. Siinä on vielä akku tankin etuosassa, joten johtoja on aika pitkälti joka suuntaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin akun vaihto
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2014, 11:50:11 ap »
Täälä jo aiemminkin on todettu että maajohdon kiinnitys rungon päässä on ollut epäkelpo: Kaapelikengän alta ei ole otettu maalia pois vaan maadoitus kulkee sattumanvaraisesti ruuvin kautta. Hyvä tulee kun rungosta raaputtaa maalin pois kaapelikengän alalta, kiinnittää kaapelin ja maalaa maalilla alueen yli. Ei hapetu niin herkästi.

Myös näiden paksujen johtimien kaapelikenkien kiinnitykseen pitää kiinnittää huomiota. Kengäthän ovat puristettu kaapelin johdinnipun ympärille. Se ei ajan kanssa tahdo pysyä johtavana jos johtimien päitä ei ole juotettu puristamisen jälkeen kaapelikenkään kiinni. Kaapelikengän ja johtimen kuoren välinen paljas osa on hyvä tiivistää kutisteliimasukalla. Näin johtimen kiinnitys kaapelikenkään on suojattu kauttaaltaan pahaa maailmaa vastaan.

Maajohto on yhtä tärkeä johdin kuin akulta lähtevä virtajohdinkin. Lisäksi maajohdon pitäisi olla pinta-alaltaan kaikkien +navalta lähtevien johtimien pinta-alojen summa. Tosin tämä vaatimus edellyttää että kaikki kulutuskohteet ovat yhtä aikaa käytössä mitä ei juurikaan tapahdu nykypyörissä. Esimerkiksi ajovalot ja lambdan lämmitys sammuvat tai ovat sammuksissa käynnistyksen ajan. 
Jos maajohto ahdistaa se vähentää käytettävän virran määrää. Erityisesti käynnistäessä virtaa kulkee runsaasti ja mahdollinen maakaapelin lämpeäminen syö voimaa entisestään.