Kirjoittaja Aihe: Sytytystulpista taas  (Luettu 7182 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Sytytystulpista taas
« : Syyskuu 14, 2014, 23:12:03 ip »
Kun tänään on kysymys mp-sähköstä.

Täällä on tämmönen kysymys, kun tää motoristi maalta ei oikein tiedä.:
Helppo tapa mitata jos sytytystulpat ovat kunnossa, huonossa kunnossa tai vaihtokunnossa
tai kuolleita?

Millä tavalla voi todistaa asian? Jaksaako yleissähkömittarit tehdä tehtävän tai minkälainen laite sopii mittaukseen?
Iltapäivällä kun tulin kotiinpäin Guzzikaverin vierailulta (ja sitä ennen vierailin pari muita motoristiä, joilla oli mm talleissa: wingi,
esp-jammu, 3 bemaria ,deuvillen , Matchless -54 ym)   n. 30 vuotta vanhalla 2-sylinterisellä vet.pyörällä
huomasin ettei moottori oikein käy niin kuin pitää vähän silloin tällöin.
Vaihdoin tulpat ja koeajomatkalla kävi mp,n taas hienosti.
On ehkä turhaa heittää hyvän tulpan met.keräykseen -

ja tämä pikkuongelma on tietysti isompi jos on kyse esim. 6-syl.sestä moottorista.

 Mitäs se osoite taas oli englannista , mistä sai ostaa eritt. halvat sytytystulpat, vai söikö rahdin "hintasäästöksen" ?

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2014, 09:36:34 ap »
Yleismittarin saa tuhotuksi helposti mittaamalla sytytysjohtoja koneen käydessä. Johtoja voi mitata kylmänä. Katkoksia on vaikea todeta, jos ei ohmimittauksen aikana heiluta johtoa ja liittimiä. Varsinainen sytytyspulssi ( "kipinä" ) tulpanjohdosta on mitattavissa, mutta vaatii ao. mittalaitteet. Yleensä autosähköpajoissa tällaiset on. Ja mittaus on Kalervon Pala eli Peace of Cage...

Sytytyksen pätkimisen syitä:
- Tulppa on kulunut "loppuun" ja / tai kärkiväli liian suuri. Hyvin harvoin ( koskaan? ) tulpan sisäelektrodi on poikki.
- Tulpanhattu huono; Löysä, kontakti rikki tai jopa homeessa ( nähty! ).
- Tulpanjohto hankaa runkoon ja eriste kulunut - tämänkin nähty...
- Tulpanjohto aikansa heilunut ja syntynyt katkos.
- Puolan liitin löysä / rikki. Ei olis eka kerta...
- MAADOITUKSET!!!!
- Ja vielä kerran: MAADOITUKSET!!!

Heinäsen Penan pyörästä joskus Ruåtsin maalla mitattiin tulpanjohtoja. Johdossa oli merkinta 5kohm ja jotakuinkin sen verran mittasimme.



motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2014, 13:47:17 ip »
Tulpan tuhoaa helpoiten väärä polttoaine-ilma-seos. Liian rikas seos (kylmänä käyvä moottori) aiheuttaa ajan kanssa karstaisuutta ja lyhyelläkin aikavälillä tulpan nokeentumista jolloin kipinä ei hyppää enää kärkivälin kohdalla vaan eristeestä toiseen. Se noki kun on sähköä johtavaa. Nykybensoilla harvinaisempi ilmiö kuin joskus muinoin. Suuri lämpötilan vaihtelu rikkoo myös tulpan. Silloinkin syyllinen on seoksenmuodostus. Käy ehkä hyvin tyhjäkäyntiä mutta kun tehoa halutaan meneekin äkisti laihalle ja lämpö nousee liian nopeasti. Eristeeseen voi tällöin tulla murtuma josta kipinä karkaa. Kaasuttimen/ruiskun säätö on tällöin pääosassa.

Tyypillinen tulpan vian aiheuttaja on vääränlainen tai väärin käytetty tulppa-avain. Sillä rikkoo tulpan ulkoisen eristeen helposti. Myös väärin tehty tulpan kärkivälin säätö on aiheuttanut rikkoutumisia. Sivuelektrodia ei pidä säätää naputtelemalla sitä lähemmäs keskielektrodia tai vääntämällä keskielektrodista ponnistamalla kauemmas. Tulpissa on useimmiten, nykyään, kärkiväli sopiva eli säätöarvojen rajoissa. Eli ei tarvitse säätää. Polttoainekin on sellainen että se ei enää syö tulppia. Sen näkee siitä että elektrodien reunat eivät enää pyöristy syöpymällä vaan pysyvät muodossaan. Tulpan kestoikä alkaa nykymoottoreissa lähennellä 100.000 kilometriä. Tietysti vikavaara kasvaa hiljalleen tulpan vanhetessa mutta pidän 10.000 km vaihtoväliä liioitteluna.

Vanhan moottorin suhteen vikakohtia tulpan suhteen muodostavat koneen sisäiset toimintahäiriöt kuten väljät venttiiliohjurit, vuotavat venttiilit, alennut puristussuhde, kuluneet männänrenkaat tai kampikammion liiallinen huohotusilman/öljyn määrä. Kaikki nämä seikat ajavat öljyä, paitsi vuotavat venttiilit, palotilaan joka on haasteellista polttoaineseoksen palamisen suhteen. Öljystä muodostuu nokea ja karstaa palotilaan, joka taas aiheuttaa omia omituisia ongelmiaan, ja sytytystulppaan. Moottori joka syö tulppia jatkuvasti on useimmiten remontin tarpeessa tai jostain syystä siihen on valitty vääränlainen taulppa. Esimerkiksi lämpöärvo on väärä. Liian "kylmä" tulppa nokeentuu helposti.
Pitää myös huomioida että venttiilien ajoitus on oikein ja sytytysajoitus myös. Väärä sytytyshetki (liian aikainen) voi aiheuttaa kuumana käyntiä tai jopa detonaatiota. Myöhäinen sytytys myös heikentää seoksen palamista ja kone käy kylmänä eikä tuota kunnolla tehoa. Vanhat keskipakosäätimet ovat usein syyllisiä väärään sytytysennakkoon.

Tulpista joissa ei ole mekaanista vikaa saa usein elvytettyä suuren osan kuntoon ultraäänipesulla. Joskus niitä jopa hiekkapuhallettiin puhtaiksi. Sitä varten korjaamoilla oli sitä varten puhalluskaappi jossa oli hienorakeista kvartsia. Nykyisillä tulppien hinnoilla kyseistä toimenpidettä ei enää suoriteta.

Nuo tulpanhattuasiat ja johtimien kunto on tärkeä asia ja usein laiminlyöty.
Sytytyspuolien maajohto on se joka menee katkojan kärjen kautta maihin tai digitaalisen moottorinohjauksen tapauksessa ECU:n boksiin ja vasta sen kautta maihin. Se toinen johto syöttää puolille 12V tasajännitettä jatkuvasti. Jos se puuttuu niin ei synny kipinääkään.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2014, 21:42:16 ip »
Tää mp oli R 100  ja Bosch- nyt toimii taas.

Kyll, Guzzilla olen vaihtanut sekä syt. tulpahatut että johdot. Oli muutama vuosi sitten ja kerrankin vaidoin syt .puolat - nyt
Ducatinimellä. Sekin toimii hyvin,- mutta vähän ajettu tänä kesänä lemansilla.

Hyvä - kun sai syt.tulppatietoja ja hyvä kun nä syt.tulp vaihtovälit eivät ole niin tarkkoja.
Vähän ihmetyttää miksi merkki NGK on niin suosittu syt.tulpAANI!!! ???

Muuten , mitä ovat teidän vaihtovälit koskien
JARRU- ja KYTKINNESTEET ja JÄÄHDYTYSNESTE ???  Pari, viisi tai 10 ja yli vuotta?

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2014, 08:55:12 ap »
Mainittujen nesteiden vaihtovälinä pidän suunnilleen kaksi vuotta tai 20000 km.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #5 : Syyskuu 17, 2014, 10:03:12 ap »
Jarrunesteet joita Guzzissa käytetään ovat hygroskooppisia nesteitä jotka keräävät itseensä vettä helposti. Vesi taasen kovassa jarrutuksessa kaasuuntuu ja jarruteho katoaa. Vaihtoväli on kaksi vuotta vaikka ei ajettaisikaan. Kumisten jarruletkujen kestoikämaksimi on alle 10 vuotta. Metallipunosletku (Tefloputki) kestää pidempään mutta ei siedä jyrkkiä mutkia.
Kun vaihdoin jarrunesteet Californiaan niin laitoin esille harrastelijalle sopivat vaihto-ohjeet ja tietoa oheen jarrunesteistä yleensä: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-integraalijarrun.html

NGK on varmaan siksi suosittu että sitä on tyrkyllä joka paikassa. Toinen suosittu itämaanmerkki on Denso. Jälkimmäiset käytössä mulla Centaurossa. Brisk-merkkistäkin ole kokeillut. Sekin toimii ja on edullinen. Champion on myös yksi yleisimmistä tunnetuista tulppamerkeistä. Beru on usein ensiasennustulppana italialaisissa kaksitahtisissa. Onhan näitä tulppia vaikka minkälaisia. H-D-omistajat suosivat mielellään Accel- ja Delco-merkkisiä tulppia. Japanilaisissa yleensä ensiasennuksena NGK.
Tässä yksi monista tulppien vertailutaulukoista netissä. Tässäkään ei ole kuin osa tulppamerkeistä: http://www.angelfire.com/extreme4/skidoolympique/SPARK_PLUG_CROSS_REFERENCE.htm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #6 : Syyskuu 17, 2014, 17:49:01 ip »
Muistan kerran Italiassa kun ajoimme Stelvio Passo alaspäin ja puolivälin kohdalla ne kaks japsit
Sup Blackbird ja Yam xjr jäi taakse kun Lemans lähti.
Syy näytti olevan molemmilla japseilla : jarruneste kiehui. Guzzilla ei ongelmia vaikka oli vanha jarruneste.
Brembot pelasivat hyvin (kun oli kotikentällä).
45 min tauko riitti ja taas jatkoimme matkan mutta japs.kuljettajia olivat väh pelästyneita tapahtuneesta....

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2014, 18:03:25 ip »
Ja kerrankin sain huomautuksia MotoItaliasta,verstaan puolelta kun oli vaikeuksia saada nesteet pois jarrujärjestelmästä (liian vanha jarrumönjä")vaihdon yhteydessä.
Oikein kirjallinen semmonen oli lasku-paperilla, -mutta hyvä näin, sain tärkeita tietoja tulevaisuutta ajatellen.

 Kävin Vaasassa tänään Motohuoltoon kysymään hintatietoja 5:lle toimenpit. ja lisäksi eturenkaanvaihto(ZZR) ; ensimm. kertaa kun olen
etukäteen kysynyt tämmösia kysymyksiä.

Ehkä liian kovia huoltomaksuja nykyään, en vielä tiedä...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2014, 18:08:13 ip »
Lainaus
ajoimme Stelvio Passo alaspäin
Sunnuntaina ajoin Stelvion etelästä pohjoiseen; V11 moottorin moottorijarru oli yllättävän tehokas apu (”tökkää kun seinään kun kaasun päästää”). Etujarrulla mutkaa lähestyessä (uudet palat & nesteet, alarajaan kuluneet levyt) ja hieman takajarrua (uusi levy & palat) avuksi ennen mutkaa, ”ryömintäkurveissa”  pelkästään takajarrulla. Sunnuntai kun oli, oli ruuhkaa (pyöräilykisat menossa ja väliin pukkasi Porsche -letkaa) ja mutkissa piti tulla kieli keskellä suuta. Mutta missään vaiheessa ei ollut edes ajatusta että minkään valtakunnan jarruongelmaa Guzzissa voisi olla, vaikka kaikenlaista ylimääräistä provianttia oli ankarasti päällä.
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2014, 23:09:50 ip »
Kumisten jarruletkujen kestoikämaksimi on alle 10 vuotta.

Gröhöm....joo.... mutta minäpä saan vielä esitellä museotarkastajalle että on alkuperäiset letkut ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Sytytystulpista taas
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2014, 22:13:19 ip »
Ostin tänään Motonetilta NGK sytytystulppia a 2,90 / kpl.
Täytyy kokeilla NGK,t nyt.

NGK BP7ES sopii Le Mans lV ja V, California lll ja Quota 1000 ja Bemari R 100  ja

tästä taulukosta näkee mp-mallikohtaisia NGK syt.tulp. suositukset:
http://ngkntk.co.uk/wp-content/uploads/2011/03/ngk-bike-cat-2014-final-proof.pdf