Tilasin vuosi takaperin purkaamolta Californiaani Sportin etujarrulevyt, -puristimet ja kahvan. Alkuperäinen jarrulevy alkoi olla finaalissa ja ylipäätään kaipasin lisää tehoa jarruihin.
Levyt menivät kiinni heittämällä, puristimet adaptereiden kanssa ja kahvakin saatiin paikalleen. Hovihankkija valmisti teräspunosletkut ja paketti oli periaatteessa toimiva; ihmettelin vain huonoa ilmautuvuutta ja kaikenkaikkiaan epämääräistä jarrun toimintaa: välillä otti hyvin, välillä huonosti.
Noh, purettiin sitten kun epäiltiin että tiivisteet ovat rikki ja arveltiin että saisi korjattua. Vika löytyi, mutta olipa yllättävä...
Pääsylinterin mäntä on "kuppimainen" jossa kupin pohjan päässä on tiiviste ja avonaiseen päähän, pohjaan asti, pitäisi tulla metallitanko joka välittää kahvasta voiman.
En tiedä miten italiassa sanotaan niinko jossain muualla "manana", mutta eipä ollut ollenkaan sitä välitankoa jarrussa. Jarrukahva painoi "miten sattuu" sitä mäntää, ja kova kahva oli rouhinut pehmeään mäntään isot jäljet. Mäntä kun pyörii sylinterissä, otti eri jarrutuskerroilla kahva eri kohtaan mäntää ja jarruteho vaihteli.
Näinpä sitten näppärä asentaja valmisti kuusiokoloavaimesta miltei alkuperäisen brembo-osan; 24 milliä pituutta ja pyöristetyt päät. Nyt on jarru parempi kuin uusi!
Oudointa on se, ettei männän sisäpuolella ollut mitään merkkejä siitä, että siellä olisi koskaan mitään tankoa ollutkaan, vaikka osa on hankittu käytettynä...
Nyt on Jarrut! Pitänee vielä reklamoida purkaamon suuntaan.
MotoJussi & California K