Kirjoittaja Aihe: Bilteman manuaali"rengaskone"  (Luettu 10722 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 818
  • Seinäjoki / Alavus
Bilteman manuaali"rengaskone"
« : Syyskuu 10, 2014, 23:46:20 ip »
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Rengastyokalu-82542/

Ihan pätevän oloonen värkki. Jos vertaa pelkillä raudoilla ähväämiseen.  Hintansa kyllä tienaa nopeasti kun tilaa gummit saksasta ja vaihtaa itte. Hyvät rengasraudat ja asennusrasvaa vielä kaveriksi niin vaihtuu melkeen ittestään. 

Alkas kesän mittaan Seinäjoen rengaskauppurit ottaa sen verran pattiin että enää mun ei tarvi elättää kumpaakaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 394
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2014, 06:54:50 ap »
Mulla on vähän karkeampi, itsetehty. Ajaa kyllä asiansa. Ei ole yksikään rengas vanteelle jäänyt. Voi irrottaa myös auton kumeja.



edit: ennakoiva tekstinsyöttö valkkaili taas sanoja..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2014, 15:01:03 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2014, 11:30:31 ap »
Tuon Bilteman mallin rakenne on muutoin ok mutta kun kohdalle sattuu se hyvin juuttunut rengas niin vääntövarsi on liian hento. Siihen auttaa viisi senttiä pitkän tapin hitsaaminen varteen painimen saranapisteen kohdalle pystyyn ja puikkorauta tangon päästä kahvan juureen. Sitten kestää painella kahdellakin kädellä.

Isohko viilapenkki hoitaa myös tuon värkin tehtävät mutta on työläämpi käyttää ja voi tulla kolhuja vanteeseen jos ei ole tarkkana.

Tasapainotukset teen myös vastaavanlaisella tasapainotus"koneella" kuin Biltemakin myy aihiona. Olen tehnyt adapterin myös BMW:n ja Guzzin yksipuoleisten haarukoihin kiinnittyville pyörille. Tämä luonnonvoimaan (G-voimaan) perustuva tasapainoitus on niin tarkka (riippuen käytetystä tasapainoitusajasta) että kahden gramman tarkkuus on saavutettavissa. Rengasliikkeiden sähköiset tasapainotuslaitteet eivät siihen pysty. Erona on myös se että sähköisellä tasapainotuslaitteella, jos siinä on kyseinen toiminto, voi myös tasapainottaa staattisen tasapainon ohella dynaamisen virheen pois. Harvoin tosin näkee tehtävän koska moottoripyörän pyörä on useimmiten sen verran kapea ettei dynaamisella tasapainottamisella ole niin väliä.

Vesivaa'alla tasapainottaminen on nopea tapa mutta se vaatii tottumusta ja hyvin vähän teknologiaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 394
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #3 : Syyskuu 11, 2014, 11:49:59 ap »
Yksi viiden gramman puntti on jo turha laittaa vanteeseen. Takavanteessa kymppi on siinä ja siinä. Ei tunnu ajossa.
Itse tasapainotan tuolla Bilteman akselilla (en jaksanut siihen hintaan sorvailla itse) ja laakeripukeilla. En ole niille nähnyt tarvetta askaroida omaa runkoa, vaan laitan ne pukit kahdelle tuolille ja pyörä siihen väliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2014, 12:32:45 ip »
Melko samaa mieltä kuin TTT. Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä. Halisin vain osoittaa että lahjomaton maan vetovoima on tarkempi kuin tekninen elektroniikkapyöritin. Molemmissa tapauksissa hyvä tulos riippuu koneen käyttäjästä. Molemmista menetelmistä on kokemusta ja joskus olen irrottanut pyörän vain sen vuoksi että tarkastan onko homma tullut kuntoon rengaspajalla. Käytettyä rengasta on melko turha tasapainottaa. Sen saa kyllä tasapainoon mutta ajettavuus ei välttämättä parane.

Nykyiset liimapainot irtoilevat joskus. Tasapainotuspainon kohdalle, tai alle, tasapainottaessa, on hyvä merkitä esim maalikynällä paljonko painoa on laitettu. Kertaalleen enduroreissulla Lappiin irtosi liimapaino mutta onneksi teippi oli jäänyt vanteeseen niin oli helppo päätellä suurin piirtein teipin pituuden mukaan kuinka paljon piti huoltikselta ostaa painoja.

Nopeassa pyörässä tarkka tasapainottaminen antaa renkaalle pidemmän kestoiän. Tosin silloin pitää myös ajaa nopeammin. Olin lähdössä Quotalla Italiaan ja pyysin rengasliikettä tasapainottamaan takapyörän kun siihen oli asennettu matkaendurokumi. Asentaja katsoi minua ja sanoi ettei endurorenkaita tarvitse tasapainottaa. Sanoin että ajonopeus tulee liikkumaan siellä lähempänä kahtasataa niin eikö olisi syytä? Takapyörä tasapainotettiin.

Nuoret miehet eivät aina ole hyväksyneet staattista tasapainotusmenetelmää mikä tehdään pukkien varassa. Silloin kun tein vielä rengastöitä mulle kävi muutaman kerran näin. Digitaaliuskovaiset eivät luota luonnonvoimaan.

Rengasliikkeiden jäljiltä näkee toisinaan että eivät ole laittaneet renkaan painavinta kohtaa vanteen keveimmälle kohtaa. Siitä ei ole muuta haittaa kuin että painoja kuluu enemmän. Johtuuko se sitten välinpitämättömyydestä vai tietämättömyydestä.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2014, 12:58:29 ip »
Mulla on vähän karmeita,  itsetehty. Ajaa kyllä asiansa. Ei ole yksikään rengas vanteelle jäänyt. Voi irrottaa myös auton kumeja.
Samma här...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 818
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2015, 23:31:30 ip »
Tällä viikolla säästäny jo satasen jos laskee että liikkeessä ottavat 20€ per rengas ;D   Kyllä tuolla ja samaisen bilteman raudoilla vaihtaa hyvinkin renkaat. Ja rasvaa ei kannata säästellä.

Tuo 180 leveä aluksi hirvitti mutta loppuviimein vaihto kävi helpommin kun noitten kapeempien.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2015, 15:30:55 ip »
Renkaan poisotto vanteelta vaatii jonkin verran kaluja mutta nykyrenkaat menevät nykyvanteille ilman työkaluja sormivoimin. Jos ei mene niin kyse on jäykästä endurorenkaasta tai huonoista sormivoimista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 394
Vs: Bilteman manuaali"rengaskone"
« Vastaus #8 : Huhtikuu 26, 2015, 20:24:31 ip »
Kokeilkaapa oikeita ratakumeja. Ovat niin notkeita lämpimänä, että on siksi haasteellisia lyödä vanteelle. Viime kesänä asensin vaimon Triumphiin RossoCorsan pehmeän. Laitoin tunniksi aurinkoon, että notkistuu. Oli kuin tuoretta lakua, ekan puolen laitto ei meinannut onnistua, kun painui alta karkuun. Meni lähes ilman rautoja loput.
Hyvä pyörä, parempi mieli.