Kirjoittaja Aihe: Miten stefa irti  (Luettu 4269 kertaa)

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Miten stefa irti
« : Elokuu 24, 2014, 19:34:45 ip »
Ei koske Guzzia, mutta talouden toista italialaista kylläkin eli Derbin etuputken stefaa. Miten tuon saisi parhaiten irti? On nimittäin tiukassa, ei irtoa meisselillä vääntämällä ja ei viitsi murjoa putkeen jälkiäkään. Onko olemassa jotain stefan ulosvetäjää, joka toimisi tuollaisen putken päässä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2014, 20:36:23 ip »
Tiivisteen voi katkaista paikoilleen. Tai porata pitkille peltiruuveille reiät tiivisteeseen ja vetää niistä.
Ulosvetäjiäkin löytyy mutta jos ei aio tehdä työkseen tuota hommaa niin investointi on tarpeettoman arvokas.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2014, 21:13:19 ip »
Tuohon on olemassa oma käsityökalunsa, ei edes uskomattoman kallis. Tämänä näköinen ja niminen:
http://www.harborfreight.com/seal-puller-35556.html
Ensiksi kokeilisin kuitenkin esim Bilteman rengasrautaa, jossa on sellainen koukkupää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2014, 11:01:00 ap »
tyhmä kysymys, onhan lukkorengas irrotettu ?

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2014, 11:06:02 ap »
Tuohon on olemassa oma käsityökalunsa, ei edes uskomattoman kallis. Tämänä näköinen ja niminen:
http://www.harborfreight.com/seal-puller-35556.html
Ensiksi kokeilisin kuitenkin esim Bilteman rengasrautaa, jossa on sellainen koukkupää.

Aika masentavat käyttäjäarviot tuolle "työkalulle" näkyy olevan..


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2014, 11:35:02 ap »
Tuo oli eka jonka löysin kuvahaulla. Noita on monella valmistajalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2014, 13:56:26 ip »
Joo, kyllä otin sen pois ensin. Täytyy tänä iltana kokeilla jollain em. menetelmällä...

tyhmä kysymys, onhan lukkorengas irrotettu ?

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2014, 18:50:28 ip »
Lähti irti Biltemasta hankitulla rengasraudalla, aika paljon sai voimaa käyttää.

Mites kun laitan uuden Stefan paikalleen niin kannattaako tuhertaa se paikalleen keulaöljyllä voidellen? Stefapaketissa oleva rasva kai on tarkoitettu Stefan sisäpuolelle siinä kohtaa kun liukuputken laittaa paikalleen.

Ja lopuksi, laitanko pölysuojan tässä kohtaa paikalleen vai sen alustavasti liukuputkelle ja lopullisesti paikalleen kun liukuputki on laitettu?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miten stefa irti
« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2014, 20:44:27 ip »
Tarvitset putken tai vastaavan painimen joka on ulkomitaltaan sellainen että mahtuu juuri ja juuri asennuskohtaan millä painat voidellun tiivisteen pohjaan. Varminta on voidella myös alumiinipinta. Väljä painin rikkoo huulitiivisteen.

Pölysuoja kyllä menee kevyesti paikoilleen kunhan sen on laittanut teleskoopin ympärille valmiiksi. Sitä ei kannata kiinnityspinnastaan voidella. Pölysuoja uusitaan yleensä samalla kun huulitiivisteetkin molempiin teleskooppeihin. Muutoin tulee kohta uutta remonttia.

Mukana tuleva voide on tarkoitettu asennuksen aikaiseen voiteluun kun sisäputki työnnetään tiivisteen läpi. Ylimääräinen pitää pyyhkiä asennuksen jälkeen pois ettei sitä jää tiivisteen ja pölysuojan väliin keräämään likaa ja tursuamaan ulos joustoliikkeen aikana. Sisäputkesta pitää katsoa että siinä ei ole teräviä särmiä tai naarmuja jotka voivat vahingoittaa tiivistettä.