Kirjoittaja Aihe: CARC ja öljyvuoto  (Luettu 3726 kertaa)

Temmi

  • Viestejä: 151
CARC ja öljyvuoto
« : Elokuu 24, 2014, 19:15:08 ip »
Onkohan tästä jo oma ketju... en löytänyt.

Oma pyöräni alkoi tiputtaa öljyä takarenkaan ja CARCin välistä. Tutkin asiaa tarkemmin ja tuo stefa tms. siellä falskaa. Tarkastin ennen renkaan irroittamista, että klappia laakereissa ei ole, eli renkaassa ei ole yhtään välystä. Oletan, että vika on vain tiivisteen pettämisessä.

Miten tuon tiivisteen saa järkevästi irti? Ihan vaan ruuvi läpi ja nypäisy pois? Tarviiko jotain muuta ottaa huomioon?
Ja uusi tiiviste laitetaan vain painamalla takaisin? Tarviiko jotain muuta ottaa huomioon?


motomatti

  • Viestejä: 13 487
Vs: CARC ja öljyvuoto
« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2014, 20:32:50 ip »
Eiköhän nuo keinot ole juurikin samat kuin vanhemmankin mallin huulitiivisteen irrotuksessa. Itse en poraisi niitä ulosvetoreikiä vaan napauttaisin piikillä ja sitten peltiruuvit reikiin ja vääntöä. Ei jää vahingossakaan poralastuja laakeriin. Asennuksessa parhaiten toimii työväline jolla voi painaa koko tiivisteen pinta-alalta tasaisesti. Huulitiivisteen tiivistyskohta akselilla on hyvä karhentaa tonnisella hiomapaperilla himmeäksi. Sileällä pinnalla ei tiiviste tahdo pitää.

Pari vuotta sitten alkoi itselläkin 1100 Brevan perävaihde vuotaa. Se oli se kerta kun kokeilin synteettistä peräöljyä. Vaihdoin takaisin mineraaliin ja vuoto loppui välittömästi. Tämän olen havainnut myös edellisissä pyörissäni moottorin osalta. Synteettinen tahri kytkinkotelon mutta tavallinen öljy ei. Vaihdan moottoriöljyn n. 10.000 km välein ja suodattimen joka toinen kerta. Perä- ja vaihteistöljyn vaihdan seuraavan kerran 100.000 kohdalla jos ei mitään erityistä syytä tule vaihtaa aiemmin. Edellinen voimansiirron öljynvaihto oli 70.000 km kohdalla. Samalla vaihtovälillä menee keulaöljyt. Jarrunesteet joka toinen vuosi. Takajoustintuen öljynvaihto on vielä tekemättä. Ajelen suhteellisen hissukseen nykyisin. Ei ole eläkkeellä kiire....

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: CARC ja öljyvuoto
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2014, 20:45:45 ip »
Jees, eli ei mitään sen kummempia. Katselinkin motomatin kotisivuilta aihetta liippaavia tekstejä. Maailmalla väittävä, että tiivisteen pettäminen ja laakerin pettäminen menisivät käsi kädessä, mutta mikään ei viittaa, että tiivisteen takana oleva laakeri olisi pettänyt. Ei klappia, ei kuumenemista, ei ääniä. Pitää tarkastaa vielä onko öljy hyvän värista ja onko öljypropun magneetissa metallihilettä.

En tiedä onko mahdollista, että muutama ratapäivä nopeuttaa tiivisteen pettämistä. Tuo vuoto alkoi viimeisimmän ratapäivän jälkeen. Pyörällä ajettu vajaat 40 000km.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: CARC ja öljyvuoto
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2014, 21:08:32 ip »
Lainaus
Perä- ja vaihteistöljyn vaihdan seuraavan kerran 100.000 kohdalla
Hyvä isä kuitennii... Calin ja V11 ohjeissa oli että 10.000 km. Siis kolme kertaa pidempi väli. Molykotea säästyy...

Lainaus
muutama ratapäivä nopeuttaa
Eikö siellä ole ihan kaikki kovilla. Ketju on niin vahva kun sen heikoin lenkki. On kaasuläpät selällään välillä ja moottorissa kierroksia. Jos ei vaikka lataussäätimen maadoitus satu olemaan kunnossa, sulaa paikkoja virtavehkeissä. Ja luonnollisesti kovaa voimansiirron ja jarrujen jatkuvaa kuormitusta. Ei kai radalla helpota kun kuskin mahdollinen työperäinen stressi...kaikki muu kärsii...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC ja öljyvuoto
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2014, 21:17:19 ip »
Noh noh. Ei se rata-ajo sen enempää kuluta, jos pyörä on siis lähtiään kunnossa. Tekee usein jopa hyvää ajopelille; herkistää paikkoja, kun ajetaan kunnolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: CARC ja öljyvuoto
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2014, 21:24:23 ip »

Lainaus
muutama ratapäivä nopeuttaa
Eikö siellä ole ihan kaikki kovilla. Ketju on niin vahva kun sen heikoin lenkki. On kaasuläpät selällään välillä ja moottorissa kierroksia. Jos ei vaikka lataussäätimen maadoitus satu olemaan kunnossa, sulaa paikkoja virtavehkeissä. Ja luonnollisesti kovaa voimansiirron ja jarrujen jatkuvaa kuormitusta. Ei kai radalla helpota kun kuskin mahdollinen työperäinen stressi...kaikki muu kärsii...

 ;D Stressi kyllä lähtee noilla ratapäivillä.

Ainakin netin mukaan nuo tiivisteet ovat ihan kulutustavaraa, eli alkavat vuotamaan ennemmin tai myöhemmin. 40 000km on mielestäni ihan ok vaihtoväli, kun tuo on suhta halpa ja helppo vaihtaa.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: CARC ja öljyvuoto
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2014, 21:57:06 ip »
No se ois ny sitten vaihdettu. Maanantaina tilasin tiivisteen Italia Moto Ricambista, tiiviste saapui tiistaina ja koska eilen ei ollut aikaa vaihtaa, niin tänään sitten vaihto.

Helppoa ja halpaa :).