Kirjoittaja Aihe: Calin akku  (Luettu 3195 kertaa)

caliari

  • Viestejä: 32
Calin akku
« : Elokuu 19, 2014, 21:56:35 ip »
Mutkan kautta jänkhälle vanha ja uskollinen akku kyykkäsi. Kemijärveltä ostin kuvan mukaisen 18ah:n akun (isoin ah joka oli).
Kiinnostaisi kuulla kommentteja piisaako tuo vai onko heti perään ostettava 30ah:n akku?
Tuolla on nyt tahkottu toista tuhatta ja ainakin vielä hyvin pyörittää.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Calin akku
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2014, 08:03:19 ap »
Mun Cali kolmosessa on ollu Bilteman 19Ah akku jo useemman vuoden ja toimii ja riittää.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin akku
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2014, 09:47:52 ap »
Sama juttu. Cali III-lähtökohtaisessä S. Trikessä on Bilteman 18Ah kalsiumakku joka oli edellisvuoden Alkoholipyörässä. Pyörittää oikein reippaasti eli purkauskykyä riittää ja edellistä komentopaikkaansa Alkoholipyörää (Mekaanisesti ahdettu Cali 850 T3) piti joskus sahata pitkäänkin käyntiin.
Pienessä akussa on yksi ylivoimainen ero isoon akkuun: se latautuu varsin nopeasti aivan täyteen eikä jää vajaaksi kuten isompi. Vajaaksi latautuminen kuluttaa akkua. Kun akku on täynnä niin käynnistystehokin on moninkertainen isoon vajaaksi latautuneeseen verrattuna. Myös startin solenoidin kärjet pysyvät kunnossa kun vetokäämi vetää täydellä jännitteellä ja isolla virralla.
Lisäksi pyörän yläpainoisuus vähenee kun akku pienenee. Monet siirtävät akun takapyörän ja vaihteiston väliin tai vaihteiston alle samasta syystä.

Kun akun vaihtaa eri kokoiseen pitää huolehtia sen hyvästä kiinnityksestä että se ei pääse tärisemään tai siirtyilemään akkutilassa. Alkuperäinen tuenta ei tähän riitä vaan pitää olla sitä varten kiinnikkeet pienempikokoiselle akulle.

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: Calin akku
« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2017, 16:24:38 ip »
Caliin sopivia akkuja.
 
Akun ostamisen vaikeus tuli koettua. Tavallisissa osakaupoissa myyjät osaavat enää vain ojentaa tavaran tietämättä siitä yhtään mitään. Piti opiskella aihe itse.

Luettelo akkuvalmistajien suosituksista + muutama halvempi vaihtoehto. Valmistajat jotka ei ilmoita CCA-arvoa jätin pois, se on Calin kohdalla oleellinen tieto.

Joissakin luettelon akuissa on erilaiset navat, kulmikkaat. Valmistajan suosituksia silti.

Iso V2 tarvitsee voimakkaan akun. Alkuperäinen oli 30 Ah Exide, CCA kai 240. Se kesti 5 vuotta, kuten seuraavat 2 CNB C60-N24AL-B -akkua. Kiina-Yuasa 53030 yhden kauden.
Vähän pienemmällä Ah-kapasiteetilla tulee toimeen jos CCA riittää. Lataussyklien määrä voi tulla nopeammin täyteen jolloin akku vanhenee nopeammin. Iso akku tyhjenee ja kuluu startissa vähemmän. AGM kestää paremmin lataussyklejä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin akku
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2017, 08:44:10 ap »
Akkuasioita pohtiessa on aina muistettava, että akku on vain yksi palikka suuremmassa järjestelmässä.   Pitkä käynnistyssahaaminen - erityisesti autoissa - tyhjentää akkua ettei lyhyehkö ajo valot päällä ei aina riitä lataamaan täyteen. Voi olla hyvä kerran-kaksi ajokaudessa ladata irtolaturilla akku täyteen.
Kaapeloinnin kunto ja erityisesti "maakaapelin" kunnollinen kiinnitys on tärkeä. Samoin napojen napettumien poisto ja napojen kiristys säännöllisesti. Asia on erityisen tärkeä näissä digitaalipyörissä, joissa starttihetken liian suuri jännitteen lasku estää syttymisen. Tässä ei tavallisella mittarilla tuon lyhyen laskupiikin löytäminen ei yleensä onnistu. Eikä taida kenelläkään olla muistiskooppia liiterissä...

Akkuteollisuus Oy:ssä töissä ollessani kokeiltiin kerran asiaa näin: Mitattiin ensin auton tarvitsema käynnistysvirta. Sen jälkeen haettiin huono akku ja kuormitettiin samalla virralla. Akkujännite putosi alle 8 V. Rauman puhelinlaitoksella pimeni koko keskus, kun paikallisparistossa ( suuri akkupaketti ) oli yksi kenkä vähän löysä ja sen vuoksi tuli jännitteenlaskupiikki, joka sekoitti koko keskuksen. Pääsi jopa tv-uutisiin.

Starttimoottorin irroitus, purku ja puhdistus talven aikana ei sekään ole kovin paha juttu. Yllätyksenä saattaa olla mustaa hiilipölymössöä, joka on jopa kosteaa.

Itse joskus ihmettelin vähän pätkivää starttia. Tulpanhatun sisällä oli vihreää mössöä.