Kirjoittaja Aihe: Tunnista johto  (Luettu 5426 kertaa)

vepu

Tunnista johto
« : Elokuu 18, 2014, 12:31:37 ip »
Hei

Penkin alla kuvan mukainen johtopari (pinkki / harmaa)
Mikäpä lienee kyseessä? Olen asentamassa usb- virranottoa pyörään ja tietty akulta suoraan virta mutta jos valmis optio on jo olemassa niin siitä mieluummin.
Racer V7 2012
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2014, 17:17:11 ip kirjoittanut lemmy »

Camn

Vs: Tunnista johto
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2014, 16:59:57 ip »
Lainaus
Olen asentamassa usb-porttia pyörään
Saattaisi selvitä Workshop Manualin tai käyttöoppaan sähkökuvista johtojen värikoodien avulla? USB portti ?
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/pb/
Anteeksi maalaisuuteni - siis virranottoon - ecun kommunikointi ulkopuolisiin järjestelmiin tapahtuu edelleen samalla kolminapaisella "Fiat" -liittimellä kuin ennenkin (2 johtoa käytössä). Olin kuvitellut että standardi USB -liittimen kautta voi kulkea vain "hituvirtaa".

Onkos kaikissa uusissa pyörissä "kaatokytin" (liekö pakollinen varuste?).  Siinä näyttäisi olevan pinkki ja harmaa johto?
V11 - it defines you.

vepu

« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2014, 17:16:08 ip »
Niin juu. Eipä mennä maalaisia haukkumaan vielä. Siis laitoin kaupunkilaisena väärää tietoa. Tarkoitin ihan USB virranottoa kännylle ja mulle kilkkeelle. Tuosta General wiring diagram:sta ota mitään selvää. Sen koko on sellainen että ei näe ja jos laittaa suuremmaksi niin menee sellaiseksi pikselimössöksi ettei sitten ainakaan
Tällaisen siis olen laittamassa http://kauppa.mimoto.fi/product/33148/daytona-12v-5a-usb-virranulosotto
Asensin  just hyvän D.I.Y kännykkätelineen mopoon ja ajattelin että kiva mennä musiikit korvilla ja navi edellä mutkateitä. Ei tarvi joka risteyksessä olla taskuja kaivamassa ja karttaa katselemassa. Testaan Sygic ohjelmaa Androidilla kun sen näemmä tarjouksesta ostin. Eihän siinä mitään "Dragontail" softaa tietysti ole mitä joissan moponaveissa mutta eikähän tuolla paremmin osu kuin kökköisella Googlella. Ja on muutamaa sataa halvempikin kuin Tompan tai Garminin erillinen navi  ;)

motomatti

« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2014, 19:28:29 ip »

TunturiTT

« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2014, 20:33:42 ip »
Eikö tuon töpseli olis voinu vaikka mitata? Tietäis ainakin tuleeko sähköä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

vepu

« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2014, 23:18:08 ip »
Kylläpä se täytyy mittailla kun tulee se johtosarja postissa ja alkaa asentelee piuhoituksia. Tuo MM:n lähettämä linkki kaavioon onkin aika hyvä. Puoliso kyllä osasi kertoa kuvan perusteella ettei se ees ole väriltään pinkki vaan purple  ;D
Eli Vr / Gr yhdistelmä olis tuon kaavion mukaan lähinnä väriltään. Pitää huomenna uusilla silmillä keskittyä asiaan paremmin. On se hyvä ettei minusta mitään lentokonemekanikkoo ole tullut. Mulle kaikki joka on vähän kuin punaista on näemmä hakusessa. Hyvä jos päävärit ossaan.

motomatti

« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2014, 09:00:00 ap »
Minä sentään olin lentokoneasentajana pitkään vaikkakin viher-puna-alueella en vieläkään löydä kaikkia sävyjä. Siksi en linkittämästäni kaaviostakaan löytänyt ilmaistuja värejä kun ei se, ilmeisesti kännykkäkuva, ollut ihan parhaasta päästä. Toisaalta ei hyvälaatuisia kuvia voi viesteihin laittaakaan kun tiedostokoko on rajoitettu harmillisen alas.

Lisään vielä linkin aiheesta. Kyseessä 750 Brevan kaavio. Siinä on samat komponentit ja laajempi seloste niistä ja värikoodeista.
http://guzzitek.org/schemas_electriques/pb/750/Breva750%28GB%29.pdf

Tässä taas V7-kaavio väreissä että tulkinta helpottuu. Ota puoliso avuksi....
http://guzzitek.org/schemas_electriques/pb/750/V7Racer_WiringDiagram.pdf

Laitetaas taas kerran mistä näitä ja monia muita ohjeistuksia kaivan esille: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Säkökaavioiden lisäksi sieltä löytyy omistajan- ja korjaamokäsikirjat sekä räjäytyskuvat. Lisäksi runsaasti ohjeita ja linkkejä ohjeisiin.
Mitä tuolta ei löydy, ei sitä juuri tarvitakaan! (Joidenkin California-mallien osalta on kyllä pieniä puutteita.)
Muistakaa laittaa lahjoitus ohjeiden ylläpitäjille jos hyödynnätte linkkiä!

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2014, 12:30:38 ip »
http://guzzitek.org/schemas_electriques/pb/750/V7Racer_Special_Stone_WiringDiagram.pdf

Tuosta 30 sek katsomisen jälkeen löytyy pistoke 11 - "pre-installation GPS" joka on mitä ilmeisimmin 2-nap vapaa liitin (maa, +12 V) ja tarkoitettu GPS:n virranantoon. Sopii siis virranotoksi yleisemminkin. Siinä on varmaan jännite vasta kun pyörässä on käännetty virta päälle.

Toinen vapaa liitin on nro 40 eli "ECU diagnostics" joka lienee ECU:lta tuleva/sinne menevä sarjamuotoinen dataväylä, esim. Guzzidiagille.

Kun ainakin ennen nämä Guzzin sähkökaaviot oli vähän mitä oli niin kannattanee ihan volttimittarilla mitata mitä jännitettä tuo liitin tarjoilee a) kun virrat eivät ole pyörässä päällä ja b) kun virrat ovat päällä. Jos siellä on +12 V niin se on varmasti virran ulosotto. Jos siellä on muuta "datajännitettä" esim. 5 V niin sitten siitä ei pidä ottaa sähköä ennenkuin on varma mikä liitin on kyseessä.

Joissain kehittyneissä laitteissa on olemassa myös laukuissa oleville valoille tai lisäjarruvaloille valmis liitin. Eli voipi kokeilla sitäkin tuleeko sähköä liittimeen kun kytkee valot päälle tai painaapi jarrua. Joissain laitteissa on myös valmis liitin akun ylläpitolaturille. Siinä olisi sitten se akkujännite aina näkyvissä ja voihan siitäkin ottaa sähköä.

Kai se jossain pyörän manuskassa tuon liittimen merkitys lukee jos jaksaa lukea tarkasti ?

T: JuhaV

aj@

« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2014, 13:34:27 ip »
Ainakin näissä uudemmissa on bensatankin alla nippusiteellä kasassaoleva, valmis Tompan liitäntä. Oli mulla jo 2010 Grisossa ja nykyisessä Bellassakin on. Tankki ilmaan ja kaivelemaan. Ihan kiva, kun systeemi on virtalukon takana.

Hajakenttä

« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2014, 13:54:25 ip »
On se pinkki+harmaa. Se on kaatosensorin liitin. Kuvassa vaimennuskumin sisällä on kaatosensori,( joka minulla ilmeisesti on rikki kun ei sammuttanut moottoria, kuten aikaisemmilla kerroilla. Pari päivää sitten kaaduin ihan oikeaoppisesti jarrutusvirheestä täysin vasemmalle kyljelle asfaltille ja tappokytkimestä piti sammuttaa).

Navadassa on no:11 GPS liitin ajolampun takana johtonipussa tai uudemmissa lampun kannatinlevyssä oikealla sivulla lämpöanturin alla. Kytkin siihen TomTomin. Löytämistä helpottaa jos ottaa lampun pois, mutta kyllä se muutenkin löytyy. (Älä nypi rikki sitä mustaa nuppia, joka on lämpömittarin anturi:)

P.S. Raaserissa taitaa tulla luonnostaan niin suuria kallistuksia rata-ajossa, että FALL SENSOR on jätetty pois.
Sentire la forza!
Terv: Timo

vepu

« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2014, 15:52:41 ip »
Kiitos aiheeseen osallistumisesta ja hyvistä vastauksista. Eilen tuli piuhat ja huomenna jos tallilla alkais purkamaan ja perehtymään asiaan. Merkin liikkeessä ei olla tähän seikkaan vielä törmätty mutta ystävällisesti perehtyivät asiaan ja soittivat tänään että lampun takana olisi optio kaapelille ja ainakin lamppu pitäs irrottaa sen löytääkseen. Tuo kuvan tulpattu johto on varmaankin tämä "tappokytkin" mitä tuossa mun vehjeessä ei ole.

Ameerikan-Joe on näemmä foorumillaan joskus törmännyt aiheeseen

"The GPS Pre-install plug is located at the front forks behind the headlight assembly. Just remove the headlight shell and you will find the only un-used connector in the area"

vepu

« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2014, 18:52:21 ip »
Nyt on nippulat ja nappulat laitettu. Eipä löytynyt niitä kuuluisia optioita lamppujen takaa, tankin, eikä penkin penkin alta.
Eikä se nyt haitannutkaan yhtään.
Näkyy vehje toimivan, kännykät latautuu ja kartat toimii
Lähetän nyt vielä liitteenä kuvan valmiista projektista. Tuo ulkoisen virran oton USB-liitin sulautuu ihan oikeinkin kivasti tuohon mittaritauluun.