Kirjoittaja Aihe: California Stone sammui  (Luettu 6048 kertaa)

arnold

  • Viestejä: 9
California Stone sammui
« : Heinäkuu 30, 2014, 14:07:13 ip »
Terveiset vaan kaikille tekniikkatietäjille uudelta, tuoreelta Gruppolaiselta!
Menin vaihtamaan Nevadani Californiaan ja ura alkoi mahdollisimman synkästi...
Pyörä on California Stone -04. Olin ensimmäisellä reissulla eilen illalla uuden Guzzini kanssa ja parinkymmenen ajokilometrin jälkeen, kesken ajon, n.80km/h nopeudesta, kone sammui. Ei käynnistynyt millään. Virta menee päälle normaalisti, pumppu hörähtää, pyörittää iloisesti, mutta ei edes lupaa. Bensaa on yli puoli tankillista.
Ei muuta kuin hinuri paikalle...ja nyt odottaa kuljetusta myyjäliikkeeseen.

Pesin pyörän kevyesti pesusienellä pari tuntia ennen ajoon lähtöä. Huuhtelin normaalisti kastelukannulla pesuaineet pois ja kuivasin. Käynnistyi ja kävi ihan normaalisti kunnes kuukahti.

Onko kellään mitään ideaa mistä on kyse?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2014, 14:59:34 ip »
Onkos Stonessa bensapumppu tankissa? Syyllinen voisi olla se kuuluisa letku..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

arnold

  • Viestejä: 9
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2014, 15:02:16 ip »
Mikä kuuluisa letku? Ilmeisesti pumppu on tankissa, sillä sieltä kuuluu sellainen sekunnin mittainen surahdus aina kun virran kytkee päälle...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2014, 15:21:44 ip »
Lue vaikka tuota "mikä efi"-ketjua. Lopussa kerrotaan letkusta. On siitä myöskin muualla tällä palstalla juttua. On myös kymmenittäin muita vaihtoehtoja. Sivutuen turvakatkaisin esimerkiksi.
Forza Moto Guzzi!

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2014, 15:46:01 ip »
Tässä linkki kotisivujen ohjeisiin:
http://www.guzziclub.fi/hscms/tekniikkaa.html

Sekä linkki foorumin keskusteluun (yhteen niistä monista :)
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4733.0

t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2014, 16:19:16 ip »
Lainaus
Onkos Stonessa bensapumppu tankissa
Minulla olleessa 2003 Stonessa oli bensapumppu tankissa ja katit, mutta esim."akx:n" 2002 mallissa vielä ulkopuolella (ei katteja).  On siis tankissa 2004 mallissa ja letkun irtoaminen tankissa on varmaankin todennäköinen syy jos asiaa ei ole vielä korjattu. Juuri helteet edesauttavat letkun irtoamista. Samalla kannattaa vaihtaa suodatin kun kerran on pumppumysteerio käsissä. Sen kuulee, kun painaa korvan kiinni tankkiin ja tarkkailee. Jos paineet (letku) on ok, kuuluu kunnon "kurahdus", kun paineensäädin päästää polttoainetta läpi. Jos letku on rikki, kuuluu vienompi pelkän pumpun ääni, kun se kierrättää polttoainetta paineetta tankin sisällä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 23:30:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

arnold

  • Viestejä: 9
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2014, 19:57:18 ip »
Okei! Mielenkiintoista luettavaa...taas olen paljon viisaampi ;)
Kiitos!

Elias R

  • Viestejä: 15
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2014, 12:54:11 ip »
Terve !

Hommasin itsekin reilu kuukausi sitten samanikäisen Stonen ja nyt ajellut sillä noin 3500km.
Ei minkäänlaisia ongelmia ole ollut(paitsi kylmänä startatessa ei tahdo pysyä käynnissä jos ei anna kaasua).
Omallani on ajettu n. 22tkm, paljonko sulla?

Tietääkseni ei ole letkuhommia korjailtu.
Ongelmia odotellessa(ko)? :D

arnold

  • Viestejä: 9
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2014, 10:41:04 ap »
Moi!

Mulla on ajettu 59000km. Vika oli juuri siellä letkussa. Oli korjattu jo aiemminkin ja laitettu liian iso letkunkiristin, joka oli kiristänyt epätasaisesti. Kiristin oli ihan soikea ja luiskahtanut pois paikaltaan.
Nyt pelaa taas OK.

JuhaV

  • Vieras
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2014, 08:22:50 ap »
Tähän pari havaintoa samaan aiheeseen vaikkakaan ajokki ei ole Guzzi.

Eli omassa Apriliassani (2002) avasin tankin ihan vain nähdäkseni millaisessa kunnossa ne pumpun ja suotimen letkut ovat siellä tankin sisällä.  Eri foorumeilla sekä ulko-että kotomaassa oli ollut havaintoja siitä että vaikka letkut eivät kokonaan hajoa tai irtoa, niin kiristimet löystyvät jopa niin paljon että tehot koneessa alenevat kun bensanpainetta karkaa tankin sisään.

Omassa pyörässäni letkunkiristimet lyhyessä suotimelta eteenpäin lähtevässä letkussa olivat myös niin löysällä että letku pyöri sormin. Syynä letkun turpoaminen ja pehmeneminen.
Vaihdon letkut, suotimen ja laitoin kiinni oikeaoppisilla oetiker-tyyppisillä letkukiristimillä. Nämähän ovat siis niitä jotka ovat ihan tarkoitettu polttoaine- tai hydrauliletkuihin ja ovat kertakäyttöisiä ja puristavat letkua 360-astetta tasaisesti.

Koeajolenkillä oli hymy korvissa : koneeseen palautui se alkuperäinen terävyys ja kaasuunvastaavuus. Tässäkin siis paineletku oli jo vuotanut tankin sisällä vaikka olikin pysynyt kiinni.

Muutama kuva :

http://v2tre.wordpress.com/2014/08/29/ohitusleikkaus-osa-1/
http://v2tre.wordpress.com/2014/08/29/ohitusleikkaus-osa-2/


Oetiker-letkunkiristimiä ja työkalua myy esim. Hi-Flex Tampere
Letku helpoiten Motonetista tyyppiä GATES 4219-05184

Tässä vielä linkki letkun speksiin josta näkyy että se on todella tarkoitettu uppoasennuksiin ja täyttää siihen liittyvän SAE-normin:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fww2.gates.com%2Feurope%2Ffile_save_common.cfm%3Fthispath%3DEurope%2Fdocuments_module%26file%3D70403_E9_SUBMERSIBLE_FUEL_LINE_HOSE.pdf&ei=J6UGVMSdD8PhywOUhoLoDA&usg=AFQjCNF89QfMeO4m4eZ7rlMa6e-9aJqxxQ

T: JuhaV

PS: Unohtui mainita vielä noista letkunkiristimistä :

Tuo upotuksen kestävän letkun materiaali on yllättävän "pehmeää" kumia ja siinä on myös aika iso seinämän paksuus. Siten sitä ei kunnollisesti saa kiristettyä tavallisilla letkunkiristimillä (matoruuvi tai ruuvi/mutteri sellaisilla) . Kiristimet pitäisi vetää varsin kireälle jotta paine ei puske letkua irti ja silloin tavallisilla kiristimillä letku "tursuu" jostain kohtaa ikävästi ja saattaa jopa vuotaa tuosta kohtaa.

Oetiker-kiristimiäkin on useaa eri tyyppiä ja se oikea tyyppi on periaatteeltaan tälläinen : https://www.belmetric.com/chp270-high-pressure-p-982.html?cPath=15_142
Tuossa on siis tuollainen erillinen "sisäkehä" joka tasaa tuosta korvasta puristettaessa paineen tasaisesti ympäri letkua. Kiristin pitää valita siten että se menee tiukasti paikoilleen letkuun jolloin sen kiristysvara riittää hyvään kiristykseen. Sylki tai tippa jotain muuta liukastetta kiristimen sisäpinnalla/letkun ulkopinnalla auttaa siinä että kiristyksen aikana paine jakautuu tasan letkun ympäri ja liitos pitää. Hifistelyä mutta tarpeellista sellaista.

Eli näissä remonteissa pitää olla siis oikean tyyppinen letku sekä klemmarit. Jos jommasta kummasta tinkii tulee ns. italian job.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2014, 10:55:36 ap »
Viime kesänä tuli eteen myös MV Agustassa sama letkuongelma,eli "lisätään listaan":)))

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California Stone sammui
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2014, 10:58:54 ap »
Tämä on palstakirjoittelun vuosittainen kestoaihe useimpien Euro-ruisku-pyörien kohdalla, joissa pumppusetti on tankissa.
Guzzeissa yleensä letku irtoaa pumpun ja suodattimen välistä, kun läpinäkyvä pur letku pehmenee lämpimässä, pa-suodatin, jolle ei ole annettu vaihtoväliä, tukkeutuu nostaen painetta letkussa ja pumpun liitoksen kaulus on olematon (kts. JuhaV:ltä kopsattu liitekuva) . Suoittelen tuota Gatesin letkua ja Mahle suodatinta, joka tuntui alkuperäistä UFI suodatinta paremmin virtaavalta. Sopiva vaihtoväli lienee 20-30tkm/joka 2. vuosi.
p.s.Oetiker klemmarista, että on varmastikin hyvä, mutta pirullinen, jos tienpäällä joutuu hommaa operoimaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)