Kirjoittaja Aihe: mikä efi  (Luettu 3989 kertaa)

essi

  • Vieras
mikä efi
« : Heinäkuu 28, 2014, 10:22:55 ap »
Nevada 07 ruiskun efi valo syttyy kesken ajon. kone alkaa pätkiä ja sammuu aikanaan. Jonkun matkaa pääsee ykkösellä töpöttelemään ja sitte siihen jää.
Juur saattaa käynnistyä kun kääntää kaasun ihan täysille startatessa. Vasen tulppa nätin harmaa, oikea aika musta. OIkea sylinteri on hiukan tihkunut aikasemmin kannentiivisteestä. Ensi käynnistysyritysten aikana efi paloi sittenkin kun kone alkoi yskien käydä, sitten lakkasi palamasta vaikka kone siinä jotenkin röpötteli. Tulpat nyt aattelin ensin vaihtaa, joskus on mennyt pimeäksi sesovassa pyörässä talven aikana, mut ei kai nyt molemmat yht aikaa mene? Tosta efistä vaan etttä mikäs semmoinen oikeen on ja onks tää nyt sitte sitä että pitää mennä mittauttamaan jotain koodeja tms. Voiks jotain itse yrittää? Tämmöstä kyselee nim. epätietonen. Kiitos mahd vastauksesta etukäteen.Ja hyvää kesää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: mikä efi
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2014, 10:45:31 ap »
EFI = Electronic Fuel Injection

Eli joku moottorin ohjaukseen liittyvä komponentti on mykkä, ainakin ecun mielestä. Puola, joku lämpötila-anturi, lambda yms, onhan näitä. Tai jossain liittimessä vikaa. Voihan se musta tulppakin olla mykkä, koita vaihtaa.
Guzzidiagilla sieltä näkisi vikakoodit ihan itse ja ilmatteeksi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

essi

  • Vieras
Vs: mikä efi
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2014, 11:48:27 ap »
Kiitos vinkistä. Hiukka olin hätänen, kun kipinää tuli niin bensa puoli sitte alkoi kiinnostaa ja kyllä niin on että bensaletku on litussa tankin alla, joku joskus jo oikassut ja teipillä korjannut. Että se nyt ainakin pitää uusia. pitääks sit katkasta ja jatkaa jotakin putkella ja klemmareilla, alkuperåistä tuskin ihan äkkiä saa. Mut mistä sen diagin sit saa ja tarteeks olla joku tietokoneguru siinä että pärjää. Kun kännykkäkin on 10 vuotta vanha kolmenkympin nokia? Mutta kiitos nopeasta reagoinnista ja kesän jatkoo

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: mikä efi
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2014, 12:11:28 ip »
Tuolta saa ladata:   http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Guzzidiag juttua:    http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0

Kaapelit: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4669.0

Käyttö on heleppoo. Tietokone toki pitää olla, mieluusti läppäri mutta on sitä joku pöytäkoneellakin joskus....

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

essi

  • Vieras
Vs: mikä efi
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2014, 12:13:35 ip »
ok. kiitän

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mikä efi
« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2014, 12:59:21 ip »
Hieman lisäapuja.
Aiemmasta mainostamisestani huolimatta oikeat kaapelit saa kuitenkin todennäköisimmin osoitteesta www.obd.fi. Siellä tietävät jo mitä pitää tarjota...

Lainaus
mikä efi
Opastuksessa ja yleisessä tekstissä käytetään tässä yhteydessä nimityslyhennettä "ECU". Suomennettuna "moottorinohjausyksikkö" tai alkuperäisimmin käännettynä "elektroninen säätöyksikkö". Hoitaa sekä sytytyksen että polttoaineannostelun.

Jos termit tai muu sanasto tuottaa ongelmia, vaikka itse GuzziDiag onkin suomenkielinen, viimeisintä päivitystä lukuun ottamatta, voi pidemmälle menevässä työskentelyssä olla tarvetta suomennoksille. Blogisivullani on lyhyt aiheeseen liittyvä sanasto joka on jaettu kahteen osioon: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html

Viimeisin GuzziDiag-päivitys ei ole vielä täysin ymmärrettävä koska emme (käännöstyöryhmä "fi") ole sitä vielä kääntäneet kokonaisuudessaan suomeksi. Johtunee loma-ajoista. Jatko-osat "Reader", "Writer" ja "TunerPro" pysyvät englanninkielisinä. Toki muitakin valtakieliä voi niihin valita rajoitetusti.

Suosittelen toistaiseksi käyttämään GuzziDiagista viimeistä edellistä tai vieläkin vanhempaa versiota. Silläkin pääsee vikojen synnyn lähteille.

On huomattava sellainen seikka että jos järjestelmä ilmoittaa vaikka oikean puolen sytytyspuolan häiriöstä voi vika olla missä tahansa oikean puolan virtapiirissä: joko se ei saa sähköä (sulake, rele, sähköliittimet, sivuseisontatuen kytkin, tappokatkaisin tai virtalukon pohja, johtosarja ja sen liittimet) tai puolassa, tulpassa, tulpanhatussa tai tulpanjohdossa on vikaa. Tietenkin puolan signaali- eli maajohdossakin voi olla esimerkiksi liitinhäiriö. Eli ilmoitus on siis melko yleistä tyyppiä mutta antaa tietenkin selkeän suunnan missä vika piilee. Ensimmäisenä ei siis pidä mennä vaihtamaan puolaa uuteen. Vasen ja oikea puola ovat identtiset joten ne voi vaihtaa keskenään ja katsoa jälleen mitä GuzziDiag aiheesta sanoo: siirtyikö vika toiselle puolelle vai onko edelleen sama ilmoitus. Tästä voi jälleen tehdä johtopäätelmiä vian laadusta. Tämä siis vain esimerkkinä vianetsinnästä GuzziDiagilla.

Itse ECUssa on vikaa äärimmäisen harvoin teknisessä mielessä.


essi

  • Vieras
Vs: mikä efi
« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2014, 19:54:51 ip »
No niin siinä kävi että näämmä sitä aikas tuoreena nevada kuskina pitää kaikki mennä järjestyksessä. Vika löytyi sitten: haljennut bensaletku tankissa. Ed huollossa on suodatin vaihdettu ja sen pään klemmari mutta mutta ei letkua eikä sitte toisen pään klemmaria. Lähti sormella tuuppaamalla irti. Mutta olipa homma, letkun vaihto. Jotenkin onnistui vaikka välillä meinas usko loppua. Mutta letkun laatu jäi askarruttamaan. Siitä on täälläkin tekstiä ollut.Hydrauliikkakaupassa lykkäs puol metriä putkea käteen ja sanoi että kestävyyttä en sitte takaa. On käytetty dieselin polttoaineputkena kuulemma.
Paikallinen mp kauppa myi siten pätkän jonka lopulta sain sinne tungettua. Oli sellaista mustaa paksua tavaraa. Saas nähdä miten käy. Vähän jäi myyjien puheista sellainen kuva että eivät itsekään  uskoneet omiin letkuihinsa. Että onks niisä puheissa nykybensan laadusta sit jotain perää. Aika näyttää.
Sitten koeajolenkillä huomasin että yks vilkku on pimee. Että vähenee vaikkei lopu. Mutta nyt sitte toistaiseksi nevada toimii taas.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mikä efi
« Vastaus #7 : Heinäkuu 30, 2014, 11:02:24 ap »
Eräissä vuosimalleissa oli tätä letkuvaivaa. Myös suodattimen tyypistä joissain malleissa aiheutui hankaluuksia. 2010-luvulla valmistetuissa ei liene törmätty, ainakaan epidemiologisissa mitoissa, näihin tankin sisäisiin vaivoihin.

Varmasti etenolinkestävää letkua on tosiaankin vaivalloista löytää. Kukaan ei tunnu tietävän mikä materiaali toimii käytössä olevilla polttoaineilla varmasti.

Onneksi Nevadan tankista ei ole kovin vaikea irrottaa pumppu-suodatinpakettia. Tiivisteen kanssa voi tulla ongelmia kun se on voinut polttoaineen vaikutuksesta venyä ylimittaiseksi. Siihen auttaa tiivisteen puhdistus ja antaa sen olla irrotettuna "kuivumassa" pari vuorokautta jolloin se kutistuu lähelle oikeaa kokoaan.