Kirjoittaja Aihe: Kardaaniefekti ?!  (Luettu 6436 kertaa)

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Kardaaniefekti ?!
« : Heinäkuu 24, 2006, 05:31:21 ap »
Terve!
Minua ihmetyttää monien mp-ihmisten kysymykset koskien kardaanivedon erikoisuuksista. Kyselevät mitenkä ns. "kardaaniefekti" vaikuttaa kiihdytyksissä tai kurveissa ajettaessa? Minä en ole osannut heille mitään vastata, koska en ole huomannut mitään erikoista Guzzini menossa. Sehän vaan johtuu siitä kun en tiedä mitenkä ketju- tai hihnavedot käyttäytyvät vastaavissa tilanteissa.

:prof: Osaisiko joku kansantajuisesti kertoa miten kyseiset vetotavat eroavat ajettavuudeen kannalta (edes teoriassa)?

Sen verran olen ymmärtänyt että kardaanivedon pitäsi syödä jonkin verran tehosta, mutta siihen tiedot/luulot jää. :O

Huoltohommat onkin sitten asia erikseen, niin hyvässä kuin pahassa :D
Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoStone

• Vieras
Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2006, 05:45:15 ap »
Kardaaniefekti tarkoittaa heilahdusta, jonka moottorin pyörimisliike aiheuttaa. Tämä hieman korostuu kardaanipyörissä, koska pyörivä massakin on suurempi. Kyseessähän ei ole pelkästään kardaanin tuoma juttu, vaan koko kokne-voimansiirtopaketti osallistuu aisaan huolellisesti.
Guzzin V-koneessa ei - tietääkseni - ole varsinaisia tasapainoitusakseleita.

Parhaiten - tai pahimmin -efekti tulee esille mutkassa, kun vaihtaa isommalle, niin silloin heilahtaa. Helpoimmin asian huomaa, kun paikallaan tyhjäkäynnillä oikein kunnolla tupesta vääntää.

Tuo heilahdus ei - ainakaan minua - haittaa, kun sen tietää.

TunturiTT

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2006, 07:59:23 ap »
Eiköhän kardaaniefektillä tarkoiteta sitä, kun kiihdyttäessä ja moottorilla jarruttaessa perä "hissaa" pyörää korkeussuunnassa.

Eipä Lariokaan tuota häiriöksi asti tee, mutta vedolta moottorijarrutukselle siirryttäessä huomaa kyllä miten tällainen "suora veto" (ei alennusvaihdetta koneen ja laatikon välissä) jarruttaa. Rata-ajossa mutkat tuli ajettua TODELLA tasaisella kaasulla..

TimoStone wrote:
Lainaus
Kardaaniefekti tarkoittaa heilahdusta, jonka moottorin pyörimisliike aiheuttaa. Tämä hieman korostuu kardaanipyörissä, koska pyörivä massakin on suurempi. Kyseessähän ei ole pelkästään kardaanin tuoma juttu, vaan koko kokne-voimansiirtopaketti osallistuu aisaan huolellisesti.
Guzzin V-koneessa ei - tietääkseni - ole varsinaisia tasapainoitusakseleita.

Parhaiten - tai pahimmin -efekti tulee esille mutkassa, kun vaihtaa isommalle, niin silloin heilahtaa. Helpoimmin asian huomaa, kun paikallaan tyhjäkäynnillä oikein kunnolla tupesta vääntää.

Tuo heilahdus ei - ainakaan minua - haittaa, kun sen tietää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2006, 08:25:22 ap »
En minä ole koskaan pitänyt tuota "kardaani-efektiä" Guzzissa mitenkään voimakkaana.

Taitaa nämä puheet ko. efektin voimakkuudesta johtua lähinnä  Bemareista. Tosin niistäkään ei ole kokemusta kuin yhdestä K100Rs:stä,  jossa perä kyllä heilui edes takas aina kiihdytettäessä ja jarruttaessa.

Taitaa Guzzeissa olla sen verran jäykät takaiskarit ja pieni joustomatka, että ei tuo oikein tunnu miltään.

Ainoat paikat missä ilmiön olen edes havainnoinut, on radalla ajaessa  kun kallistusvarat alkaa olla muutenkin finaalissa ja sitten erehtyy  löysäämään kaasua kesken mutkaa, niin silloin on rauta joskus ottanut  kiinni, kun se peräpää kerran painuu löysättäessä alemmas.

Uudemmissa Guzzeissa taas on melkein kaikissa sellainen  kardaaniratkaisu, jossa on ylimääräinen nivel poistamassa tuon ilmiön  kokonaan.

TimoStone

• Vieras
Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #4 : Heinäkuu 24, 2006, 09:09:10 ap »
Saatoin selostaa väärää asiaa ja väärin. Mutta minä en kyllä ole huomannut muuta "efektiä", kuin tuon sivulleheilahduksen. Mitään ylös-alas -liikettä en Stonessa ole havainnut.
Sen ainoan kerran, kun pystysuunnassa oikein heilahti - pelästyin tosissaan - oli entisessä Nevadassa, kun kaksi päällä kiihdytin kovasti, niin etupyörä jopa keuli. Ts. takaiskarit olivat loppu - sen jälkeen ne rempattiin.
Mutta kyllä pelästyin - Nevada keuli!!!

Tuo Stone keuli, kun huoltohallin nosturilla sitä nostin keväällä...;-)

Janne K

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #5 : Heinäkuu 24, 2006, 09:54:58 ap »
Joo, ei ole ilmiö kovin voimakas ainakaan vanhassa Le Mansissa. Selkeimmin huomaan asian vaihtaessani pienemmälle moottorijarrutuksessa. Oikein tuntuu, kun perä painuu alemmaksi. Kiihdyttäessä eroa ei huomaa muuten kuin aina vaimon Ducatilla ajon jälkeen. Guzzin perä ei painu yhtään alaspäin kiihdyttäessä, vaan pysyy mielestäni varsin neutraalissa asennossa kardaaniefektin takia. Vaimon pyörän taas saa keulimaan melko herkästi kun takajousi on vielä hyvin löysälle säädetty, jotta pyörä olisi hänelle tarpeeksi matala.

Haittaa tuosta hissi-ilmiöstä on siis lähinnä ainoastaan moottorijarrutuksessa.

Millään lailla hissi-ilmiöön liittymätön kardaanin haitta on jousittamattoman massan melkoinen määrä - perämurkula painaa melkoisesti.

Pekka

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #6 : Heinäkuu 24, 2006, 11:24:54 ap »
Ekku kirjoitti:
Lainaus
Ainoat paikat missä ilmiön olen edes havainnoinut, on radalla ajaessa kun kallistusvarat alkaa olla muutenkin finaalissa ja sitten erehtyy löysäämään kaasua kesken mutkaa, niin silloin on rauta joskus ottanut kiinni, kun se peräpää kerran painuu löysättäessä alemmas.

:vau: Oletkos kokeillut: Takajarrua kaarteessa  ja samalla reilusti kaasua! Saat lisää kallistusvaraa kun kardaaniefekti kampeaa perää ylemmäs!
Sohc van Helmi.

Ekku

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #7 : Heinäkuu 24, 2006, 11:31:41 ap »

Ei ole enää ollut tarvetta "kikkailulle", kun kuvio alkoi seuraavasti :

-Sivutuki pois

-keskiseisontatuki pois

-paremmat renkaat

-pidemmät takaiskarit, jotta perän sai hieman korkeammalle.

Nyt voi kantata renkaat reunalle asri ilman että mikään ottaa kiinni.  Nyt pitää sitten opetella roikkumaan siellä pyörän sivulla, jotta saa  tuota vauhtia parannettua.

Pekka wrote:
Lainaus
Ekku kirjoitti:
Lainaus
Ainoat paikat missä ilmiön olen edes havainnoinut, on radalla ajaessa  kun kallistusvarat alkaa olla muutenkin finaalissa ja sitten erehtyy  löysäämään kaasua kesken mutkaa, niin silloin on rauta joskus ottanut  kiinni, kun se peräpää kerran painuu löysättäessä alemmas.

:vau: Oletkos  kokeillut: Takajarrua kaarteessa  ja samalla reilusti kaasua! Saat  lisää kallistusvaraa kun kardaaniefekti kampeaa perää ylemmäs!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2006, 11:31:00 ap kirjoittanut Ekku »

Kari Sairanen

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2006, 15:54:44 ip »
Hoi

Omat kokemukset ja tuntemukset ovat juuri samat kuin Jannella, ihmiset ovat jostain kuulleet hissi-ilmiö ilmauksen ja herättäähän se jo terminä monenlaisia mielikuvia.

Olen sitä mieltä, että henkilö joka ei ole kuullut hissi-ilmiö sanaakaan ja ajaa esim. LM:llä ensimmäistä kertaa, niin tuskin koeajon aikana huomaa mitään, joka erityisesti liittyisi perän liikkeisiin. Mutta kun sen tietää niin kyllä sen sieltä juuri huomaa, varsinkin reilussa moottorijarrutuksessa kun löysää kytkimen nopeasti, kun se kuivakytkin ottaa niin terävästi kiinni. 

Parhaiten perän painumisen huomaa kun yrittää mäkistarttia. 

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2006, 04:05:38 ap »
Kiitos kommenteista!
Olen nyt ajellut ja tarkaillut mutta en vieläkään ole havainnut selviä "kardaani efektejä" ajossa. Nevadassa saattavat nuo tehot ja perän massat olla sen verran pieniä että efektin vaikutus on niin laimea?!

TimoStonen mainitsema pyörän heilahdus paikalla kaasutuksessa tuntuu. Aluksi sitä ihmettelin mutta nyt sitä oikein odottaa :) Käsittääkseni se ei tule kardaanista, koska kardaani ei pyöri seisaalteen kaasuteltaessa. Muutoin mentäisiin ja lujaa :)
Siihen lieneen syynä pitkittääin asennettu V2 moottori ja sen pyörimisen aiheuttama voima.

Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Pekka

Kardaaniefekti ?!
« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2006, 09:02:10 ap »
Kari Sairanen kirjoitti:
Lainaus
Olen sitä mieltä, että henkilö joka ei ole kuullut hissi-ilmiö sanaakaan ja ajaa esim. LM:llä ensimmäistä kertaa, niin tuskin koeajon aikana huomaa mitään, joka erityisesti liittyisi perän liikkeisiin. Mutta kun sen tietää niin kyllä sen sieltä juuri huomaa, varsinkin reilussa moottorijarrutuksessa kun löysää kytkimen nopeasti, kun se kuivakytkin ottaa niin terävästi kiinni. 

Parhaiten perän painumisen huomaa kun yrittää mäkistarttia. 
Moi. täytyy sanoa että kyllä varmaan huomaa! Tuli  todettua juuri äsken kaikki Guzzin erikoisuudet kun, ajelin valillä hihnavetoisella. Tosin jos kardaanireaktio ei ole tuttu, ei ilmiötä varmaan tunnista ja kaikki menee "Hirveä laite:O!" piikkiin! Vaikka ensikertaa LM:llä ajaessa ei varmaan tule heti vedettyä luisteja kattoon, kun kaasukapulaakin saa kiertää ihan tosissaan. Totuttelun jälkeen erikoisuuksia ei sitten oikeastaan huomaakkaan.:D
Sohc van Helmi.