Kirjoittaja Aihe: 1100 Sport ei lataa.  (Luettu 4323 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
1100 Sport ei lataa.
« : Heinäkuu 24, 2014, 21:58:55 ip »
1997-mallinen 1100i Sportti lopetti lataamisen just kun seuraavana aamuna piti lähteä Haapsaluun. Reissu tuli heitettyä laina Hondalla ja nyt kun kiukku on hiukan laantunut mittailin ohjekirjan neuvojen mukaan laturilta tulevista kahdesta piuhasta niiden väliseksi resistanssiksi ohjearvon mukaisen 0,2-0,3 ja maan ja piuhojen väliltä äärettömän. Säätimelle ei ollu muuta ohjetta kun mitata ettei minkään piuhan ja säätimenkuoren välillä ole yhteyttä, eikä niissä ollut.
Pesin pyörän, ilman painepesuria, vian huomaamista edellisenä päivänä ja ajoinkin heti pesun jälkeen pari sataa metriä. Seuraavana iltana kun menin varmistamaan että kaikki on kunnossa oli akku melkeen tyhjä ja latausvalo paloi hetken mutta sammui kuitenkin vähän kaasuttelemalla. Piuhoja tutkiessani huomasin laturilta säätimelle menevien liittimien kuumenevan pyörän käydessä. Akulta mitaten latausjännitettä ei ollu ollenkaan, vaan akku jännite laski hiljalleen kierroksista riippumatta. Mopo oli ollu ajamatta juhannuksesta lähtien, mutta lähti siis edellisenä päivänä käyntiin normaalisti.
Onko tämmöseen vielä jotain mittausta tai muuta testiä vai alanko taas ostelemaan osia ihan vaan arvailemalla?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1100 Sport ei lataa.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2014, 23:12:40 ip »
Varsin hyvin olet tutkinut. Säädintä epäillään.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1100 Sport ei lataa.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 27, 2014, 13:03:23 ip »
Hapettunut tai muuten huono kontakti maadoituspuolella. Näitä on ollut runsaasti guzzeissa. Irrota maadoituskengät laturilta ja akulta ja putsaa kontaktipinnat hiekkapaperilla. Voi olla, että säädin on kerinnyt hajota, mutta uusikin hajoaa, jos em. on syynä.
Forza Moto Guzzi!

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: 1100 Sport ei lataa.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2014, 20:01:38 ip »
Hei,

-Minun 92 Daytona jätti tielle viime kesänä...akku täysin tyhjä.
-Kotona totesin, että akulle ei tule lainkaan virtaa, eli ei lataa lainkaan.
-Sain hyviä neuvoja täältä mutta itse en saanut vikaa kuitenkaan selville.
-Sähköä paremmin tuntevan kaverin kanssa paikallistettiin vika säätäjään.
-Tilasin uuden (Ducatin) Stein Dinseltä (138€), tuli nopeasti ja sitten pyörään kiinni ja johan rupesi lataamaan, eli kaikki OK.

t. Seppo

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport ei lataa.
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2014, 15:07:02 ip »
Tänään tuli uus säädin stein-dinseltä ja äkkiseltään mitattuna nyt toimii, tyhjäkäynnillä reilut 13,6V ja kierroksilla nousee pikkusen jonnekin 13,7-13,8 volttiin. Maadotukset näytti ihan hyviltä, mulla menee ylimääräinen, ilmeisesti jälkeenpäin asennettu maapiuha säätimen kiinnitysruuvin alta akun maajohdon juureen.
Vanhan ja uuden säätimen piuhoissa oli pieni ero, vanhassa oli erillinen maajohto eikä ollenkaan virtalukolta tulevaa virta piuhaa, uudessa maadotus on pelkällä rungolla ja valolle ja virtalukolle on molemmille piuhat. Sinäänsä asennus oli helppo, koska pyörän liittimet oli uuden mukaiset, vanhalla pyörässä oleva virtalukolta tuleva johto jäi irtonaiseksi.

Kiitoksia vielä neuvoista.

TK

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1100 Sport ei lataa.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2014, 17:49:55 ip »
Nyt taitaa olla sama "Ducati" -kapine kyseessä, joka on monessa Guzzissa ja kai säädintyyppinä yleisemmikin käytössä vanhemmissa moottoripyörissä. Juuri satuin lukemaan toisaalla pitkät tarinat siitä, että tämä säädintyyppi, joka hukkaa lämmöksi ylimääräisen laturin työn, turhaa kuluttaa moottorin voimia. Ymmärsin niin että laturi puskee kierrosten mukaan täysillä aina ja se mitä ei tarvita, hukataan säätimen jäähdytysripoihin. Lisämaadoituksen tarvetta kaikkialla painotetaan. Esim. säätimen jalasta moottorin runkoon. Akun miinusnapaan menee jo yksi ohut johto säätimen kiinnitysruuvin alta.

"The regulator has been calibrated in order to maintain the battery voltage at a value between 14÷14.6 Volts.
The pilot light (illuminated when the engine is not running, but the key is inserted) will switch off when the generator
begins to charge, (approx. 700 r.p.m.)"
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2015, 00:33:49 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sport ei lataa.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2014, 21:23:21 ip »
Taisi olla Aprilian Millen huolto-ohjelmassa tollaisen maadoitusnarun asentaminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.