Kirjoittaja Aihe: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"  (Luettu 3396 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« : Kesäkuu 17, 2014, 22:12:22 ip »
Yleiseen vaivaan voisi joku sorvin omaava pyöräyttää useita kerralla, menekki olisi taattu Guzzisteille.
En kovin monesta Calista ole kokeillut vivustoja, mutta niissä kaikissa oli mekanismi väljä varsinkin just perusnivelestään (abaut -89-2004 malleja taisivat olla).
Omassa tietysti myös, siitä tuli mieleen. Varmaan samaa perusratkaisua muissakin malleissa.
Calin kuvan no 22 puslasta kyse. Tuo nyt jarrupuolen, vaihdepuolelle ilmeisesti erilainen ja sinne varsinkin kaipaisin omaan lisää tiiviyttä.
Ainakin äkkiseltään näyttäisi että samat osat sopisivat moneen vuosikertaan.
Tarkat mitat varmaan löytyisi jostain ja sopivaa ainetta, vinyyli tuli itselle ensiksi mieleen (?).
Ja parit kerralla ostaisi varmaan moni, mulla olisi heti 6 parille Caleihin menekkiä tiedossa.
Joku mainitsi että Guzzista kyllä tykätään väljänäkin ja kuuluisi ikäänkuin asiaan, mutta sehän taas kertoo että laatikkokokin sietää hyvin välystä vaikkei taatusti hyvästä ole.
Itse kyllä pidän enemmän tiukoista paikoista (elämän punttisaleilla esim saattaa helposti käydä huonosti jos ei kosketuspintaa ole riittävästi).

motomatti

  • Viestejä: 13 485

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2014, 04:13:46 ap »
No niinku just noin, pitihän se arvata että motomatti on ratkaissut holkkiasiat jo ennen ajanlaskua.
Lupaan lukea huolellisemmin matin sivut, varsinainen aitta tekniikasta!
Alumiinikin varmaan käy holkiksi, mutta voideltunakin pehmeää kestääkseen?
mm;n nurkissa on tietysti jotain lentokonealuseosta joka on lujempaa kuin perus Al.
Jos niin hankala vaihtaa, niin mieluummin tietysti joku kestävä ratkaisu.
Pointina että kuluva materiaali olisi holkki.
Summarum kaikki terästä pehmeämmät metallit käy, voitelulla.
Jos nyt joku sattuu sopivia sorvaamaan, niin samoilla asetuksilla tulisi useampi samalla..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2014, 06:25:06 ap »
Eipä juuri kannata ryhtyä sorvaamaan. Laakeriliikkeestä löytyy valmis kuivalaakeri ainakin vaihdevivun puolelle. Eikä montaa euroa maksa. Drimet tai Frimet laakeri. Vanha kouraan ja sen kanssa tiskille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2014, 09:46:52 ap »
Niin kuin MotoMatti sanoin kertoi ja kuvin näytti, niin rasvanippa käy moneen paikkaan.
Suositeltavaa silloin, kun itselle tai muille haluaa jotain kestävää.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2014, 10:20:57 ap »
Tuo mainitsemani laakeri ei vaadi rasvanippaa kaverikseen. Pelkkä asennusrasva riittää. Mutta jos toki haluaa yhden ylimääräisen huoltokohteen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2014, 10:53:58 ap »
Tämä nyt oli harvinaisen turha aihe.
Purin just noi vivustot nähdäkseni mitä syönyt.
Kaikkeen pääsee helposti käsiksi, vain muutama kuusiokoloruuvi auki ja pari sokkelia irti niin palikat käsissä.
Kuivalaakerit saa tosiaan vaikka Dinseltä 8,80e kpl.
Saattaa olla edullisempiakin laakeriliikkeistä.
Itse laitoin väliaikaiseksi tiivisteeksi hieman ohutta muovia ja rasvaa, 3/4 klapeista katosi.
Samalla rasvaa koko nivelmekanismeihin.
EV-04 ainakin on molemmin puolin samanlaiset holkit.
Alkaa olemaan pyörä niin kunnossa, ettei näemmä keksi kuin tälläisiä topiikkeja..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2014, 11:11:58 ap »
Mulla oli laakeriholkkimuutostyön pontimena se että ko pyörän exä ei ollut koskaan voidellut niveliä. Runkoon hitsattu tappi, sen lisäksi että holkki oli kulunut lähes jäljettömiin, oli kulunut vinoksi ja soikeaksi. Sen koneistaminen pyöreäksi olisi vaatinut sen irrottamisen rungosta ja uudelleen hitsauksen.

Aivan oikein, ei aivan lentokonealumiinia mutta kovaa laatua kuitenkin muttei liian kovaa. Holkki on juntattu soikean akselin päälle ja siihen liimattu. Polkimen vastaava reikä kalvattu niin että se on pyöreä. Välystä vain sen verran että pyörii akselillaan kevyesti. Samalla liikepinta tuli polkimen ja holkin välille jolloin kulutuspintaa on huomattavasti enemmän kuin akselin ja holkin välillä.

Jos akseli on ehyt ja pyöreä niin mikään ei estä käyttämästä tarvikelaakeria tai jos on laiska puhdistamaan ja voitelemaan voi holkin sorvauttaa teflonista. Siinä on voiteet itsessään.

Vipuhaarukoita (jarru) ja niveliä (vaihde) saa Biltemasta. Jarrun puolella on vakiona harvinaisempi M7 kierre jolloin Biltsun tarvikehaarukkaan pitää kierteyttää myös M7.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin jarru- ja vaihdepolkimien "laakerit"
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2014, 11:45:21 ap »
Teflon itsessään joustaa liikaa. Kuivalaakereissa teflon yms on pinnoitteena ja teräsrunko tukena.
Hyvä pyörä, parempi mieli.