Kirjoittaja Aihe: TakaSwingin säätäminen  (Luettu 9343 kertaa)

SeTTi

  • Viestejä: 22
TakaSwingin säätäminen
« : Heinäkuu 16, 2006, 14:53:00 ip »
Tervis!

Apuva iski kiinnittäessä takaswingiä runkoon!

Swingi kiinnitetään&kiristetään kahdella kuusiokolokantasella mutterilla,

kuinka tiukalle nämä kannattaa kiristää...?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2006, 11:39:45 ap »
Mikä Pyörä? Yleisesti Guzzissa pätee: Swingi keskelle, kiristä välyksettömäksi molemmilla akseleilla. Swingiä heilutellen kiristä molempia ainakin puoli kierrosta että laakerit asettuvat. Löysää täysin ja säädä uudelleen välys pois ja kiristä siitä molempia puolia noin varttikierros. Katso että molemmat akselin päät ovat yhtä ulkona. Lukitusmuttereita kiristäessä, katso etteivät akselit pyöri mukana. On ollut hyvä näin ainakin LeMans:sa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2006, 11:43:10 ap »
Ei kireelle eikä löysälle. Tärkeintä on että takahaarukassa ei ole välystä ja etu- ja takapyörä kulkevat samalla linjalla. Oliko jotain isompaakin remonttia menossa? Takahaarukkaa kun ei ihan perushuoltotarpeisiin tarvitse löysäillä.

mm

Rauno

  • Viestejä: 186
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2006, 14:33:37 ip »
Liitynpä tähän keskusteluun, kun juuri purin Calistani (jälleen kerran) kardaaninristikon, jonka tukilaakeri oli ihan p..kana. Mikä ihmeen valmistusvika tuossa systeemissä on, kun laakereita ja kauloja kuluu kuin leipää? Tilasin kokeeksi samankokoisen pallomaisen suojatun kuulalaakerin, josko se antaisi itsessään myöten eikä kaula alkaisi nitkuamaan reiässä.

T Rauno


motomatti kirjoitti:
Lainaus
Ei kireelle eikä löysälle. Tärkeintä on että takahaarukassa ei ole välystä ja etu- ja takapyörä kulkevat samalla linjalla. Oliko jotain isompaakin remonttia menossa? Takahaarukkaa kun ei ihan perushuoltotarpeisiin tarvitse löysäillä.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 485
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2006, 03:20:04 ap »
Normaalisti kardaanin ristikko tukilaakereineen kestää ihan omia aikojaan isossa Guzzissa tommoset 100000 km. Jos rupee ihan työnään särkymään niin kannattanee etsiä vikaa muualta kuin itse nivelestä. Onko linjaus kohdallaan? Takakahaarukan laakeroinnissa välystä? Haitarikumi ehjä? Eihän kardaanitunnelin seinämät sisäpuolelta tai itse kardaani ole vetänyt ruostetta (vettä) puoleensa? Onko kenties käytössä vakiota runsaasti pidemmät tai lyhemmät iskunvaimentimet? Voi löytyä vielä muitakin syitä.

Yleensä ottaen jos takahaarukkaa tai kardaania joutuu jostain syystä irroittelemaan niin samalla, vaikka mitään vaivaa ei vielä olisikaan ilmentynyt, voi ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä suositella nivelen kannatinlaakerin uusimista. Molemmin puolin suojattu (muovisuojilla) eli kestovoideltu laakeri suositeltavin. Asennuksessa huomioitava että kardaanin nivelen sovitus kannatinlaakeriin on oltava tiukahko. Ei saa asettua ihan vaan "pudottamalla reikään".

Kardaanitunnelin voi suojata sisäpuoliselta ruostumiselta voitelemalla sen pinnat kauttaaltaan.

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 905
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2006, 12:42:47 ip »
Rauno kirjoitti:
Lainaus
Liitynpä tähän keskusteluun, kun juuri purin Calistani (jälleen kerran) kardaaninristikon, jonka tukilaakeri oli ihan p..kana. Mikä ihmeen valmistusvika tuossa systeemissä on, kun laakereita ja kauloja kuluu kuin leipää? Tilasin kokeeksi samankokoisen pallomaisen suojatun kuulalaakerin, josko se antaisi itsessään myöten eikä kaula alkaisi nitkuamaan reiässä.


Moi. Kerrompa tähän taas. Omassa LM:ssä tuo nivel ja laakeri ovat kestäneet hyvin. Laakerin ja nivelen välillä on liukusovite ja suojakumin sisällä öljyä. Kun nivelen käyttötunnit alkoivat tulla täyteen jossain 250000km:n kohdilla, vaihdoin tilalle varaosan ja vaihdoin entiseen uudet ristikot seuraavaa etappia silmälläpitäen. Samalla uusin myös tukilaakerin vaikka vanhassa ei mitään vikaa tuntunut olevankaan. Uuden laakerin asennus on hankalaa koska, laakerin ulkokehä on tiukka  swingiin ja myös nivel on tiukka sisäkehään. Laakeria ja niveltä asennettaessa on ehdottamasti vältettävä lyömistä siten että, isku kulkee kuulien läpi. Jos isku kulkee kuulien kautta, laakeri vaurioituu. Tässä tapauksessa täytyy paikkoja lämmitellä sopivasti että homma onnistuisi. Toisaalta totesin jo noin 5000km:n jälkeen että nivelen ja laakerin välinen "tiukka" sovite oli kadonnut ja nivel irtoaa/putoaa paikalleen ilman mitään tuskaa. Hyvä näin, homma toimii kun suojakumin sisällä on öljyä. Jos laakereita ja niveliä hajoilee voisi tarkastaa myös seuraavat kohdat: Onko vaihteiston ulostuloakseli ja vetoakselin linja kohdallaan myös pystysuunnassa? Onko vaihteiston ja swingin etäisyys riittäva ettei niveleen ja laakeriin tule turhia aksiaalivoimia. (Isot valmistustoleranssit ja/tai pyörään on kohdistunut ylimääräisiä ulkopuolisia voimia?) Vetoakselin pää voi myös tulla liian pitkälle nivelen sisään, jolloin akselin pää osuu nivelen sisäosiin isommilla kulmilla. Ja onhan vetoakselissa lukkorenkaat paikallaan? Vetoakselin täytyy päästä liikkumaan päittäin kun perä on kiristettynä swingiin paikalleen ja vetonivel on painettu pohjaan tulilaakeriin. Jousituksen täytyisi olla säädettynä siten että,vetonivelessä olisi normaali ajossa ainakin viiden asteen kulma, muuten ristikkojen laakerineulat syövät itselleen nopsaan kolot laakeripintoihin. Vetoniveliä on myös eripituisilla ristikoilla jolloin myös murtokulma muuttu sen mukaan. Ainakin 49mm ja 50,2mm on ollut tarjolla. Tukilaakerin olisi hyvä olla normaalia väljemmällä sovitteella koska, se pyörii normaalisti suunnilleen samoja kierroksia kuin kampiakselikin ja siinä on vain rasvavoitelu. Noin äkkiä asiaa miettien, tukilaakerin tarkoitus olisi myös pitää nivel  suunnassa. tuleekohan sen pallomaisen laakerin kanssa muita ongelmia? Nyt linjaus taitaa jäädä vetoakselin huoleksi ja ne poorit ja holkit on kuitenin enemmän ja vähemmän väljiä. Arkistosta löytynee muitakin mielenkiintoisia ratkaisuja tähän nivel ja laakeripulmaan!:cool:

t.Pekka
Sohc van Helmi.

  • Vieras
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2006, 02:56:08 ap »
Täällä oman arkiston ohjeita, joita on käytetty menestyksellisesti lukitsemaan laakeri kardaaninivelen kaulalle vaihtoehtoisella tavalla :

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/laakeri.html

Terv. JuhaV

SeTTi

  • Viestejä: 22
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 23, 2006, 05:17:09 ap »
Kyseessä on Vm.75 850 T3 piskuinen rakennelma



Laitteesta kilahti ristikkonivel ja samalla rikko vetarin laakerin  Ahvveniston suoran piässä!

Kiitokset vinkeistä!!!


Koetetaan että meneekö laite suoraan motarilla...

Rauno

  • Viestejä: 186
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 29, 2006, 15:22:05 ip »
Moro taas
Eihän se pallomainen kuulalaakeri sopinutkaan sen alkuperäisen paikalle, kauppias unohti kertoa, että se on 4mm leveämpi. Laitoin sitten sen alkuperäisen mallin ja samalla vereksen ristikon. Heitettiin vaimon kanssa (kumpikin omilla pyörillään ja minä Calilla kärry perässä) 2400km:n Norjan/ lapin reissu ja nyt se laakeri on taas sökö, että hauskaa piisaa.
T Rauno

motomatti

  • Viestejä: 13 485
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 30, 2006, 10:37:39 ap »
No johan on vehje!

Jotani matoja on varmaan.

Onkohan kardaaniakseli suora? Tai edes oikean mittainen? Kyllä tuohon pitää laki löytyä. Sietämättömän vähän kestäis vaikka kestäis kymmenkertaisesti tuon Norjan matkan. Ihan mielenkiinnosta voisin tutkia tuommosen ongelman.

mm

  • Vieras
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2006, 14:35:35 ip »
tosi mielenkiinoinen juttu,tekniikasta mitään tietämättömänä, nyt paljastan koko tyhmyyteni, mulla oli ristikko aika hyvin ruosteessa,nyt vaihdettu,tossa 4 tuhannen kiekan kohdalla värinää molemmissa jalkatapeissa,siitä kun mennään yli värinä häviää,onhan se ominaisuus, onhan?

 

Rauno

  • Viestejä: 186
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2006, 11:33:37 ap »
motomatti kirjoitti:
Lainaus
No johan on vehje!

Jotani matoja on varmaan.

Onkohan kardaaniakseli suora? Tai edes oikean mittainen? Kyllä tuohon pitää laki löytyä. Sietämättömän vähän kestäis vaikka kestäis kymmenkertaisesti tuon Norjan matkan. Ihan mielenkiinnosta voisin tutkia tuommosen ongelman.

mm

Tere motomatti
Nyt kun on tuo takarengas sileenä ja uusi tilattuna vois sen kardaanin laakerin taas samalla vaihtaa. Mikä olisi Sinun ehdotus, miten haluaisit siihen murheenkryyniin tutustua?

T Rauno

motomatti

  • Viestejä: 13 485
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #12 : Syyskuu 03, 2006, 05:11:42 ap »
Kaikista parasta kartaanin tutkimuksen kannalta olis että pyörä olis kokonaisena mun tallissa täällä Tampereella. Silloin voisi tsekata linjauksen, kulmat ja kulumat autenttisissa käyttöolosuhteissa. Muitakin vaihtoehtoja tietysti on mutta etukäteistutkimusta tarvittais. Kaukanakos elelet?

mm

Rauno

  • Viestejä: 186
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #13 : Syyskuu 03, 2006, 13:14:48 ip »
Mitäs sitä olis Raahen ja Tampereen väliä 500km, jotain helpompaa pitänee vielä miettiä.

T Rauno

motomatti

  • Viestejä: 13 485
TakaSwingin säätäminen
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2006, 12:42:06 ip »
Hyvät välit niinko mulla ja anopilla...

Pitänee luopua katsastamasta koko pyörää kokonaisena kun minäkään en ole tulossa sinnepäin.

Ehdotus: Josko matkahuolto tms rahtaisi perä - haarukka - kardaaniakseli + nivel - paketin tänne Tampereelle.

Mieti tätä.

mm