Kirjoittaja Aihe: TPS -anturi  (Luettu 3886 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
TPS -anturi
« : Toukokuu 10, 2014, 21:52:07 ip »
Pistän huvikseni tänne raporttia Calissa esiintyneestä ongelmasta, joka lopulta selvisi RM Heinolla. Talvisäilön jälkeen ilmeni alhasilla kierroksilla nypytystä ja käyntiongelmaa. Varsinkin lähdöissä sai kierroksia pitää yllä kun tuntu että moottori sammuu ja ikään kuin tukehtuu. Vika oli lopulta viallinen TPS -anturi, eli ilmeisesti palikka, joka tunnistaa kaasuläppien asentoa ja siksi moottori ei käynyt kunnolla.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TPS -anturi
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2014, 23:06:54 ip »
Paljonko ajettu pyörä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: TPS -anturi
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2014, 11:22:16 ap »
101 000 km mittarissa,viime keväänä vaihtoon meni starttimoottori.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: TPS -anturi
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2014, 13:21:10 ip »
Minkäslainen vika startissa oli? Siihen saa parilla kympillä korjaussarjan esim Motonetistä.

Muutaman vuoden ajan tullut kokemusta kaasuläpän asentotunnistimista. Niihin voi pesiintyä monenlaista vaivaa ja juurikin Californioissa. Myös V11-mallista on havaintoja. Korvaavan TPS:n saa halvemmalla H-D-liikkeestä. Parin euron osalla on hyvä kate kun uuden hinta on yli 200€.

Tyypillistä on juuri tuo hieman tyhjäkäynnin yläpuolella oleva epätarkka alue. Siitä ylöspäin laite toimii useimmiten ongelmitta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TPS -anturi
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2014, 14:15:53 ip »
Omahan on 70jotain ajettu ja läppärunko alkaa olla väljähkö. Tuo lienee ensisoittoa Tps:n lopahtamiselle. Tällä hetkellä ei vielä ole muuta oiretta, kuin ajoittainen tupsahdus käynnissä. Mitään pitempiä toimimattomuuksia ei vielä ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: TPS -anturi
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2014, 17:25:37 ip »
Omahan on 70jotain ajettu ja läppärunko alkaa olla väljähkö. Tuo lienee ensisoittoa Tps:n lopahtamiselle. Tällä hetkellä ei vielä ole muuta oiretta, kuin ajoittainen tupsahdus käynnissä. Mitään pitempiä toimimattomuuksia ei vielä ole.

Juuri tuollaiset oireet olivat jo viime kesänä, tuollaista tupsahtelua. Silloin pyörällä oli ajettu vajaat 90 000km. Lopulta kolmisen viikkoa sitten eräänä aamuna kun yritin startata niin todella nihkeästi lähti käyntiin ja sai tosiaan nähä vaivaa että moottorin sai pidettyä käynnissä. Siitä lähtien käyntiongelma olikin sitten jatkuva ja ilmeinen alle 3000 rpm. Uuden osan tilaaminen tehtaalta RM Heinon ilmoituksen mukaan 334e, joten kate on todellakin kohdillaan jos parin euron osasta on kyse.

Starttimoottorista en muuta muista, kuin että huoltomiehen mukaan jotkin magneetit olivat ainakin irronneet ja menneet rikki, ei kuulemma voinu enää korjata. Tilasivat silloin Moto Italiasta sisukset ja laittoivat vanhoihin kuoriin uuden startin. Wikströmin mukaan magneettien irtoaminen aika tyypillinen starttivika Californioissa. Tuolloin huolto suoritettiin kuitenkin Lahden MP-Servicellä.

Cali on ollut kyllä hyvä ja luotettava reissupyörä kuten jossain aiemminkin totesin. Nyt kilometrejä on tietysti jo sen verran takana että tuollaista muunlaistakin kuluvaa osaa nähtävästi menee vaihtoon, ei pelkästään renkaita, tulppia, jarrupaloja, vaijereita yms.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: TPS -anturi
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2014, 13:36:44 ip »
Itsellä taitaa olla neljäs TPS ajossa. Niitä on sattuneesta syystä mennyt enemmän kuin olisin toivonut.

Ensimmäiset läppärungotkin tuli nussittua puhki, korvaavat löytyivät muistaakseni Reboot Guzzi Spares - firmalta.

Vaan rahanarvoinen vinkki löytyy täältä:  http://motoguzzimaintenance.wikifoundry.com/page/Moto+Guzzi+Stone+TPS+Replacement

I replaced the PF3C Moto Guzzi TPS with a Harley Davidson P4FC (part number 27271-95 HD). This cost me $78. The Moto Guzzi one was quoted as $668!!! Both are manufactured by Marelli. (There are slight differences in performance.
See here: http://www.guzzitech.com/HD-TPS-Jeff_B.html). At that price, I might throw one in the tool kit.

Noita HD:n osia olen pari ostanut. Tuskin huomaa mitään eroa vakiopalikkaan normaalissa käytössä.

Ducatillakin on jossain mallissa about vastaava. Maksaa muistaakseni vielä enemmän kuin Guzzin pussissa oleva osa.