Kirjoittaja Aihe: Moottorin lämpö  (Luettu 10170 kertaa)

Pithecus

  • Viestejä: 51
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #15 : Kesäkuu 03, 2014, 20:51:17 ip »
Mulla Grisossa ei ole ongelmia moottorin lämpenemisen suhteen. Öljytikun tilalla oleva lämpömittari nousee ihan normiajossa yli sadan asteen. GuzziDiag näyttää jokseenkin samoja lukemia kuin tikkukin. Laitoin lämpömittaritikun vasta kun olin vaihtanut Grisoon Sportin pakokäyrät ja öljyn jäähdyttimen. Orkkiskuntoisen Grison lämpötilat voivat siis olla jotain aivan muuta. Toisaalta muistaisin Pete Roperin maininneen että hänellä moottorin lämmöt on aina n. 120 astetta ajotyylista riippumatta. Hän ei tosin ajele Suomen kesässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #16 : Kesäkuu 03, 2014, 21:44:26 ip »
Breva 1100:ssa on termostaatti joka säätelee jäähdyttimeen menevän öljyn määrää. Silti tahtoo olla lämmöt alamaissa. Tosin aina on ollut pieni viive ajon ja mittauksen välillä että saa tietokoneen kiinni ja alkaa saamaan lukemia. Mutta ei se malmikasa ihan nopeasti jäähdy jos ei lämpenekään. Kyllä täytyisi saada 15 asteen kelilläkin lämmöt sinne 100 asteeen pintaan. Mutta en ole onnistunut. Ainakaan vielä. Seoksenmuodostuksessa lienee sen salaisuus.
Termostaatti on öljypohjassa. Pitänee nykäistä huollon yhteydessä sumppu auki ekan kerran ja katsoa voiko kapinetta säätää. Tilasin jo Stein Dinseltä tiivistesetin.
Miten lienee Grisossa. Onko termostaatti helpommin saatavilla?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2016, 22:30:55 ip kirjoittanut motomatti »

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #17 : Kesäkuu 04, 2014, 07:54:49 ap »
Moi,

Vanhemmassa 1100 Grisossa on perinteinen termostaatilla ohjattu systeemi, varmaan ihan vastaava kuin Brevassa. 1200 Grisossa systeemi on erilainen, kaksoispumppu josta toinen lähtö moottorin voiteluun ja toinen jäähdyttimen kautta kansien voiteluun/jäähdyttämiseen. Termostaattia en kaaviosta ole löytänyt.

-Jani-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #18 : Kesäkuu 04, 2014, 10:21:26 ap »
Yritin myös pöyhiä 1200 Grison osakuvista ja korjaamokäsikirjasta löytämättä termostaattia. Brevan kuvista se löytyi heti vaikka olinkin illalla jo väsynyt kun kuvia selasin. Tästä päätellen 850 ja 1100 Grison moottorit ovat, ainakin siltä osin, yhteneväisiä Breva 1100 -koneen kanssa vaikkakin 850-mallissa ei jäähdytintä olekaan niin veikkaisin silti että kanavat, tai avaamattomat kohdat valuissa, ovat olemassa mutta termostaatti luonnollisesti puuttuu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #19 : Kesäkuu 04, 2014, 11:53:38 ap »
Varmaan ihan kustannussyistä. Hinta otetaan alas joka paikasta, helpointa riisua tarpeettomia osia pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #20 : Kesäkuu 04, 2014, 23:59:52 ip »

Oman Nevadani öljyn lämpötiloja en ole koskaan selvitellyt. Ajatus siitä, että öljyn lämpötilan tulisi olla jopa yli 100 astetta on ihan mielenkiintoinen.

Vertailutiedoksi autopuolelta totean, että noissa VAG:n dieseleissä, joilla olen paljolti ajellut, moottorin normaali käyntilämpötila on mittarin mukaan 90 astetta. Nykyisessä autossani on ajotietokoneessa tieto myös öljyn lämpötilasta ja tänään katselin tietoa tämän keskustelun innoittamana. Reilun 20 asteen lämpötilassa vaihteli öljyn lämpötila normaalissa suhteellisen rauhallisessa ajossa välillä 94-97 astetta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #21 : Kesäkuu 05, 2014, 10:25:27 ap »
Jäähdytysnesteenkin lämpötila, nestejäähdytteisessä moottorissa) voi olla ihan normaalistikin yli sata astetta. On hiukan väärin verrata ilma- ja nestejäähdytettyä konetta keskenään. Ilmajäähdytteisessä kun lämpötilanvaihtelut ovat valitettavasti varsin jyrkkiä toisinaan. Se vaikuttaa sekä rakenteisiin että öljyn ominaisuuksiin. Sadan asteen lämpötila on sikäli hyvä että normaali-ilmanpaineessa vesi kiehuu pois öljyn seasta haittaamasta. Öljyissä on siinä suhteessa eroja mutta Guzzin kone nyt vain on sellainen että se sekoittaa kylmänä (alilämpöisenä ja pätkäajossa) ollessaan vettä öljyn joukkoon. Useimmat ovat sitä limaa kaapineet venttiilikoteloista ja öljypohjista pois. 120 astetta moottoriöljyn lämpötilana on aivan normaalia ja meluimmin valitsisin sellaisen käyntilämpötilan sen sijaan että näissä olosuhteissa ei tahdo kunnolla 70 astetta tulla täyteen.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #22 : Kesäkuu 05, 2014, 13:27:44 ip »
Veljellä oli aikoinaan kikseri, muistaakseni öljynlämpö huiteli 180 asteessa helteellä kaupunkiajossa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2014, 19:38:57 ip »
Lainaus
Veljellä oli aikoinaan kikseri
Oliko vielä ilma-öljyjäähdytteinen versio? Mitä ilmeisimmin. Jos oli vesijäähdytteinen niin ei tainnut olla kauaa ajokunnossa.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #24 : Kesäkuu 07, 2014, 01:47:06 ap »
Enpä muista, kumpa oli. Tuo moottori on tunnettu, että kuumanahan se pyörii, varsinkin noissa olosuhteissa. Ja tunnetaan myös siitä, notta on aikalailla pomminkestävä. Lämpönen se meinasi olla. Ja hirmuisen kovat menohalut. Ei vaan natsannut mulle.