Jos Calissasi on Boschin laturi niin kopan avaamisen lisäksi ei tarvita kuin pieni lenkkiavain parin hiilien johtimien asentamiseksi. Useasti varaosa käsittää koko hiilisillan. Jos taas on kyse Saprisan laturista niin siinä ei ole hiiliä lainkaan.
Kaikki latausjärjestelmän liittimet ja johtimet kannattaa käydä perusteellisesti läpi ja kunnostaa:
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-sahkohairiot.htmlSaprisa version lataussäädin:
http://www.motomatti.fi/2013/11/california-kolmosen-lataussaatimen.htmlBosch on vanhemmissa versioissa ja silloin järjestelmässä on erilliset tasasuuntaaja ja lataussäädin. Hyvin yksinkertainen laitos kuten Boschin laitteet yleensäkin.
Jos kyse on jostain muusta järjestelmästä niin sellainen ei ole tullut vastaan meikäläiselle.
Jos haluat irrottaa laturin, tyypistä riippumatta, niin siihen tarvitaan erikoistyökaluja. Molemmissa laturityypeissä ulompi kehä irtoaa suhteellisen helposti yleistä puhdistusta varten mutta jos ei ole ollut öljyvuotoa niin paineilmalla puhaltelu riittänee.
Liitteenä kuvat molemmista laturityypeistä.