Kirjoittaja Aihe: Cali 3 Lataa huonosti ja lataa liikaa... luultavasti  (Luettu 2889 kertaa)

eeross

Cali 3 Lataa huonosti ja lataa liikaa... luultavasti
« : Huhtikuu 14, 2014, 12:08:24 ip »
Jo jonkin aikaa(3-6v) on rouvan sähköt reistailleet. Yleensä oon huolestunut vasta kun matkanteko ei ole tahtonut alkaa.
Pari kertaa kun olen putsaillut jännitteensäätäjän navat, oon aina saanu latausta aikaiseksi.
No eilen kun sitä latausta taas pähkäilin, huomasin että laite porkaa tyhjäkäynnillä ja kun konetta riivaa oikein huolella, lataillaa noin 16-17v
Lienee aika investoida uuteen säätimeen vai mahtaisko sitä jotenkin pystyä elvyttämään?
Mahtaako vika kuitenkin piillä jossain muuallakin, kun tuo uus säädin on hiukan turhan kallis?
Ku ite tekee, saa omatekemän.

motomatti

Vs: Cali 3 Lataa huonosti ja lataa liikaa... luultavasti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2014, 18:44:14 ip »
Hieman on korkea latausjännite. Siinä 14V olisi paree. Kiehauttaa akun herkästi noin korkea jännite. On vaikea sanoo onko säätimessä varsinaista vikaa vai onko kuitenkin siinä jo ropaamassasi riviliittimessä säätimen alareunassa. Säätimen maadoituskin on luotettu abikoliittimelle. Siitä kirjoittelin taannoin jo asiaakin koska sen huono kosketus kyllä sekoittaa säätimen ja saa sen ajan mittaan mykäksi.

http://www.motomatti.fi/2013/11/california-kolmosen-lataussaatimen.html

TunturiTT

« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2014, 19:58:59 ip »
Eikös tässä aloittaja jo ollut puhdistanut navat. Vika lienee silloin paikallistettavissa säätimeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2014, 19:28:22 ip »
Vianhaun edellytys on tietenkin se, että poissulkee kaikki ns. helpot. Ts. liittimien puhdistus ja kiristys, hapettumien poisto ja erityisesti lataussäätimen maadoitus. Jos maadoitus, eli kontakti pyörän runkoon, on huono, niin se saattaa nostaa latausjännitettä, koska säädin ikäänkuin kelluu ylemmässä potentiaalissa.
Voisi olla ihan hyvä tehdä vaikka väliaikainen maajohto säätimen rungosta akun napaan. Ja samalla tarkistaa onko säätimeltä akulle tuleva +johto kunnossa.

Yleensäkin näissä pörisevissä on erilaisten korroosioiden, löysien, ruostuneiden, jne. johtojen / liitosten / kontaktien aiheuttamat ongelmat aika yleisiä. Ja kun vielä se sähkö on vain 12V ja nykyvehkeissä olevat "tietokoneet" eivät suostu toimimaan, jos jännite on jonkin rajan ( yleensä ~11V ) alla. Huono akku saattaa näyttää mitattaessa hyvältä, mutta startin aikana jännite putoaakin jopa esim.8V:iin ja siihen hyytyy koko pyörä.
Sama saattaa ilmetä jossain muussa kohdassa, varsinkin jos on ihan itse omin pienin kätösin matkinut sähkömiestä; Huono Abiko-jatko ja - siihen se sähkö jää...
Toisinaan näkee esim.autojen takavaloissa merkillisiä toimintoja: Jarruvalo saattaa himmetä-kirkastua vilkun tahdissa. Kyseessä on pelkkä valaisimen maadoitusvika.

Joskus Nevadassa tuli savu pois säätimestä. Reippaana - elektroniikkaakin lukeneena - ajattelin korjata sen itse, vaan sen verran tiukkaan oli valettu hartsia, että vain kuori jäi ehjäksi.

Niin... ja eipä olisi eka akku, jossa yksi kenno on huono...

motomatti

« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2014, 20:10:02 ip »
Lainaus
ajattelin korjata sen itse, vaan sen verran tiukkaan oli valettu hartsia, että vain kuori jäi ehjäksi.

Kaverini Repe laittaa tuommoisen rasian johonkin liemeen joka muutamassa vuorokaudessa liottaa hartsin pois. Sitten pääsee käsiksi komponentteihin ja viimeksi uusi hartsi korjauksen päälle.

Tuota latausta olisi hyvä tarkastaa laittamalla kuormaksi ehjäksi tiedetyn, täyden akun. Mikä on latausjännite silloin?

eeross

« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2014, 16:12:07 ip »
Kiusasin konetta viel lisää ja sain parhaaksi jännitteeksi 19v ;D No nyt on uusi säädin ja lataus on laskenut rentouttavampiin lukemiin eli siis jännite rajoittuu biltema-mittarin mukaan alle 16v vaikka kuinka riivais. Lisäks latauksen merkkivalokin syttyy ja toimii niinku pitääkin.
Akkukin on uus ja niiltä osin asiat ovat kunnossa. Tuntuu tyhjäkäynnillä viel vähän purkavan varsinkin valot ja vilkku päällä mutta näillä arvoilla pystyy jo elämään.

Kovin paljon tuntuu tuo sytytyspuoli sähköä vaativan mutta taidan laittaa siitä uuden otsikon :)

Ku ite tekee, saa omatekemän.