Kirjoittaja Aihe: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?  (Luettu 9867 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« : Huhtikuu 13, 2014, 20:18:13 ip »
Olen laittamassa V 11 Sportin takapäätä uudelleen läjään vaihteisto- ja kytkinremontin jäljiltä, ja ajattelin irroittaa perän takahaarukkapaketista asennuksen helpottamiseksi. Yksinkertaisimmin sen saa aikaan erottamalla kardaanin taka- ja etupään vetämällä ulos spooreista. Ihmettelin kun kardaaniin on viivaimella vedetty keltaisella maalitussilla kohdistusmerkit, mutta ne ovat tällä hetkellä n. 35-45 astetta pois linjasta. Muistan joskus lukeneeni vastaavasta tapauksesta V11LeMans.com foorumilta. http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=17286&hl=%2Bdrive+%2Bshaft+%2Bassembly#entry184683 

Ja nyt kysymykseen: Kuuluuko kardaanin nivelten sisempien poikkiakselien olla samassa tasossa, eli takaa katsoen samalla poikkiakselilla?

EDIT: Luettuani uudestaan yllä olevan linkin keskustelun, vastaan itselleni KYLLÄ!

...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2014, 22:38:25 ip »
Oikea vastaus on: kyllä!

Silloin kun kun kardaanin päät ovat peilikuvia toisilleen on asennus oikein.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2014, 06:10:41 ap »
Ei nyt ihan Guzziin liity; Lada Nivassa voi etuvedon kardaanin laittaa "epäsynkkaan". Vemputtaa jännästi ajossa ja tuhoutuu suht vilkkaasti. Sama hajoaminen on varmaan edessä pyöränkin kardaanissa, jos väärin laittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2014, 09:25:45 ap »
Sehän on ihan looginen ratkaisu. Mikä puolestaan laittaa ihmettelemään niitä keltaisia maaliviivoja 45 astetta pois linjasta. Miksi Giuseppe on Como-järven rannalla vaivautunut maalaamaan harhautusmerkit?!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2014, 09:58:42 ap »
Onko "harhautusmerkit" molemmissa päissä akselia ja vaihteistossa sekä perässä vastaavat vai siinä kohtaa mistä akseli katkeaa eli liukuspoorikohdassa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2014, 10:40:33 ap »
Ihan mielenkiinnosta: saako niitä merkkejä ollenkaan kohdakkain? Jos eivät oikeasti liity toisiinsa, vaan ovat esim tarkastusmerkkejä. Vaikkapa tulkattu saman kokoisiksi ja kuuluvat siten pariksi. Keltainen keltaisen kanssa ja vaikka punainen punaisen kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2014, 13:27:51 ip »
Akselin katkeamiskohdan kummallakin puolella, huolellisesti viivaimen kanssa vedetty. Alussa olleen linkin takana kaverilla on ollut samanlainen, sivussa ollut merkintä!

Ennen kuin kokeilen merkkejä kohdakkain tänä iltana, vedän punaisella maalikynällä kyllä omat kohdistusmerkit samalla kun kokoan takapään.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2014, 16:45:33 ip »
Eipä löytynyt valokuvaa mutta voisin vannoa että keltaiset merkit olivat samalla kohtaa, johon oli myös "lyöty kuopat" merkiksi. Oli siis myös "fyysiset merkit" lisäksi. Sen mukaan olen laittanut ja ajellut huomaamatta värinöitä.
"
In order not to damage the transmission joints, refit the shaft “A” and the joint “B”, aligning the reference marks as illustrated in the figure.
"
(kuva Workshop Manualista)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2017, 23:31:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2014, 19:17:44 ip »
Tuossa Camnin laittamassa kuvassa näkyy oikein selkeästi kuinka akselin "haarukat" suhtautuvat toisiinsa. Eräällä tutullani oli käynyt niin että huollossa oli akselin toinen pää mennyt väärään asentoon: Hän ihmetteli värinöitä ja jossain moottoritiellä akseli hajosi. Huoltaja ei kuitenkaan myöntänyt virhettään. Muuta vikaa ei kuitenkaan tullut.

Onhan Camnilla nuo päädyt saman suuntaiset kun olet maininnut että pyörä tärisee? Kardaanissa on lisäksi vielä kolme muuta tärinää tuottavaa kohdetta tuon väärän asennon lisäksi. Joillakin on päässyt vaihteistosta tuleva spooriakseli jo melko huonoon kuntoon koska kiristysvara on kardaanin etupäästä loppunut. Itseltä korjasin tämän vaivan ja tärinät vähenivät merkittävästi. Kardaanin kiinnityksessä vaihteistoon ja perään on suunnitteluvirhe jonka voi korjata.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2014, 10:45:29 ap »
Tiedossani on kaksi identtistä pikkulohkoGuzzille tapahtunutta kardaanivauriota joissa takapyörä haarukoineen on irronut vauhdissa. Kuten tiedämme niin pikkulohkon kardaanissa on yksi ristikkonivel ja takahaarukka on kiinni vaihteiston takakannessa.
Ristikon hajotessa se oli lyönyt rikki kardaaniputken etupään ja vaurioittanut vaihteiston takakannessa olevaa laakeripesää. Tällöin takahaarukka irtoaa etupäästään ja on kiinni enää vain iskunvaimentimien ja takalokasuojan varassa joten takpyörän pyörimisliike lakkaa. Todennäköinen seuraus on kaatuminen.

Korjaamiseen tarvittiin uusi kardaani, takahaarukka ja vaihteiston takakansi että muutama kosmeettinen korjaus. Kummassakaan tapauksessa pyörän kuljettaja ei loukkaantunut vakavasti. Mutta olisi voinut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 15, 2014, 11:55:16 ap »
Se onkin tuossa pikkulohkossa heikko lenkki se nivel. On niin pieni ja hento. Omasta kerran vaihtanut ristikon. Ei edes muuten oireillut, mutta tallissa pyörää siirtäessä kilahti sopivissa olosuhteissa. Yhdet neulat olivat jo tiessään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 15, 2014, 12:06:49 ip »
Maalitussilla ongelma ratkesi kädenkäänteessä. Ainoa ajatusvirhe tuli perän reaktiotangon kanssa. Olin ripustanut sen takarunkoon nippusiteellä pois tieltä, enkä siis muistanut, että tanko tulee takahaarukan diagonaaliputken alta. nyt muistan senkin seuraavalla kerralla.

On aina ainakin meikäläiselle kovaa ajatustyötä vaativaa, kun on purkanut pyörän alkutalvesta ja kokoaminen tapahtuu kevättalvella. Onneksi on puhelimessa kammera! Vaikkakin kootessa myös usein kiroaa typerää kuvaajaa, joka on ottanut kuvat aivan vääristä paikoista.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 15, 2014, 14:51:47 ip »
Tehtaalla laitettu taskusta joku pultti. Ei edes ihmetyttäisi piensarjavehkeessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 15, 2014, 16:41:22 ip »
Lootan vaihdoin pari vuotta sitten, koska 6. ulisi todella äänekkäästi, Edellinen omistaja oli ajanut isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Vaihdelaatikko maksoi käytettynä eBayssä vähemmän kuin kuutosvaihteen akseli, ratas ja laakerit uusina varaosina! Kytkimen vaihdoin todennäköisesti samasta syystä, kitkapintaa oli vielä vaikka kuinka mutta kevennysrei'itetty levy irtosi keskiöstä, ei ollut kestänyt hakkaavaa käyntiä.

Miksi joku oli ostanut V11 Sportin ajaakseen kustoomityylillä, ei aukene meikäläiselle. Oli TPS:kin säädetty melko väkevälle, vivut irti ja tyhjäkäyntiruuvit auki 425 mV ( vrt. 150 mV Kirjan mukaan ). No, kyllä jaksoi kiihtyä kun antoi kaasua parista tonnista! Ja vei vain 8 litraa sadalla....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 15, 2014, 17:36:46 ip »
Oma Cali ainakin tykkää, kun sitä ajetaan kuten sporttipyörää. En ole uskaltanut sille kertoa, että muut kutsuvat sitä customiksi. Tuossa Jackalissa on vieläpä vissiin pisin kokonaisvälitys, niin vitosta ei oikeasti tarvita konetien ulkopuolella. Kyllähän se jaksaisi lutkuttaa pikku kierroksilla,  mutta ei viitsi rikkoa. Muutamia oireita sellaisesta edellisestä elämästä on olemassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.