Kirjoittaja Aihe: Ruostetta nippeleissä  (Luettu 3973 kertaa)

Summu

  • Viestejä: 348
Ruostetta nippeleissä
« : Huhtikuu 11, 2014, 11:56:06 ap »
Nyt on kuulkaa käynyt niin, että etupyörän pinnojen nippeleihin on tullut vähäisiä ruostejälkiä. Epäilen tiesuolaveden vaikutusta. Millähän tuota alkaisi prosessoida ja kun ruoste on poissa, niin millä nuo suojaisi?

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2014, 12:37:51 ip »
Jos se on ihan pintaruostetta-siis ilman syöpymiä - niin olen tällaisiin käyttänyt menestyksellisesti Patapata -saippuateräsvillaa.
En tiedä sopiiko sitten suojaukseen spraylakka tms.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2014, 13:23:15 ip »
Kuulehan, Timo: teräsvilla on kaikista viimevihollisin tuohon hommaan. Varmasti lähtee ruoste mutta niin lähtee kiiltokin ja siinä samalla se vähä pinnoitus joka vielä olisi pelastettavissa. Ei niin hankaavaa: Juu arvaan, seuraavaksi sieltä keittiön kaapista löytyy Vim-puhdistusainetta. Sillä on vuosikymmenet pilattu sähköhellojen emaloinnit. Ei käytetä sitäkään.

Kaupoissa on kohtuuhintaan vahamaisia puhdistusaineita jotka ensinnäkin puhdistavat pinnan rittävän hellävaraisesti ja jättävät suojaavan kalvon sekä täyttävät mahdolliset pintakäsittelyssä olevat huokoset. Valitettavasti käsittelyn joutuu uusimaan kerran vuoteen jotta vaikutus säilyy tai jos on pessyt tehokkaalla pesuaineella perusteellisesti.

Tunnetumpia lienee Autosol. Siinä ei kuitenkaan ole tuota vahamaisuutta mutta puhdistuksen jälkeen on sitten helppo pyyhkäistä puhtaisiin pintoihin oikein kunnon vaha. Hieman enemmän työtä vain. Ja sitten on ne kymmenet muut valmistajat hämmästystävine tuotteineen: Eikä tässä vielä kaikki.....

Varastetaan tuolta autopuolen keskustelusta tietoa: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=303

Pitäneekin tuonne blogiin tehdä jokin vertailutesti. Otan jonkin vanhan ja kulahtaneen kromivanteen ja jaan sen maalarinteipillä osiin ja sitten vain sudit heilumaan ja kameralla lopputuloksista kuvia. No sekään ei kyllä riitä: pitää jättää vanne vielä räystäsvuotoon vuodeksi ja katsoa tuloksia vasta sitten.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2014, 13:42:04 ip »
Milläköhän tuosta saa ruosteen pois ??
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2014, 14:09:04 ip »
Eihän tuossa enää paljon ruostetta edes ole. Eiköhän se lähde loppukin kun sen alla oleva rauta loppuu....

Tuohon määrään ruostuneet osat puhdistetaan hellävaroin fosforihappokylvyssä. Järeämmät kappaleet voi myös hiekkapuhaltaa. On olemassa myös aineita jotka pelkistävät ruosteen takasin raudaksi eli kääntävät reaktion mutta ovat joko niin hitaita että ei jaksa varrota tai niin tehottomia että on mennyt ostosteeveerahat hukkaan.

Ongelmahan on yleensä ruosteenpoiston jälkeen se että paljastunut puhdas teräspinta on niin epätasainen ja huokoinen että sen tasoittamiseen menee tuhottomasti aikaa. Jokin bensatankki tai muu ohutseinäinen palikka kyllä korjaantuu juottamalla pintaan toista metallia joka tasoittaa tai joka voidaan tasoittaa niin että aiottu pintakäsittely, kuten kromaus, voidaan suorittaa. Kromaus on vain niin sileä ja kiiltävä kuin sen alla oleva metallipinta oli ennen kromausta. Kromaus aloitetaan kuparoinnilla, sitten nikkelöinnillä ja viimeisenä pintaan tulee kromi.
Valitettavasti tuolta kaukaa idästä tulee sellaista kromausta että siinä on jätetty nuo kaksi muuta vaihetta pois ja vedetty paksu kromi suoraan rautaan. Siitä johtuu että aina hieman huokoisen kromin läpi tulee niitä ruostepilkkuja näkyviin. Jos siellä olisi se kuparointi, edes, niin ruostepilkkuja ei tarvitsisi hinkkailla piiloon.

Voin osoittaa että vuoden -73 850GT:n täyskromatut lokasuojat olivat vielä ainakin toissavuonna ihan uuden veroiset. Samoin -76 Benellini lokarit, jolla ajoin kolarin ja lokasuojat menivät monelle mutkalle mutta oikomisen jälkeen ei pysty kuin tosi tarkka kaveri sanomaan missä kohtaa oli mutkia ollut. Kromipinta on siis edelleenkin alkuperäinen ja siinä ei näy jälkiä oikomisesta. Sen tekee se että teräksen ja kromin välissä ovat ne kaksi pehmeämpää metallia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2014, 14:32:15 ip »
Eikös nuo nipat ole yleensä itse sinällään ruostumatonta materiaalia? Minkä laitteen pinnat on kyseessä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2014, 19:31:39 ip »
>> Kuulehan, Timo: teräsvilla on kaikista viimevihollisin tuohon hommaan. <<
No tietenkin se ihan tavallinen teräsvillä. Mutta tuo Patapata on märkänä käytettävä saippuaa sisältävä, joka ei naarmuta järjellisesti käytettynä.
Olen itse tuota käyttänyt pyörässä muutamissa kohdissa ja hyvin on toiminut.
Kyllähän vaikka puuvillakangas tuhoaa kiillon jos sitä kovalla kädellä ja viikon hinkkaa... ;)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2014, 19:52:49 ip »
 - ja sit laita Kiiltävä lakka päälle, esim. pienellä penselillä
 - ja katos kuin hienoksi tulee

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2014, 20:15:38 ip »
Lakkaus on hetken ilo. Ei pysy metallipinnassa.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2014, 17:37:16 ip »
Tämä kotimainen tuote käytin muutama vuosi sitten kun puhdistin GL,n pinnat ja nippelit. http://www.maston.fi/products/fi/product/100332/100---kiiltava-lakka-332-400ml
Täytyy sanoa - hyvin on pysynyt päälle. Se puhdistustyö on se tärkein työvaihe.
Mutta aika vähän olen ajanut tällä m-pyörällä ja GL ei ole viihtynyt(tai omistaja ei ole halunnut mp,n olevan)auringonpaisteessa
kun Californianaurinko on jo tehnyt jäljet keltaisella tankilla pyörän nuorempien vuosien kuluessa sielläpäin.
Honda GL on saanut museoajoneuvostatuksen.

Kerrankin kiiltävä lakka (merkki en tiedä)oli käytetty sinivalkoisen museo-CB 750,n -81 tankilla suoraan alkuperäisvärin päälle (25 vuotta mp syntymisen jälkeen).
Tääkin onnistui hyvin ja täälläkin se pohjatyö olis pitänyt tehdä hyvin. Nyt lopputulos oli ehkä 98 -99 %sesti onnistunut. Täytyy
tietysti valita semmosia aineita jotka hyväksyy bensiiniä jos käsittelette pensatankit.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Ruostetta nippeleissä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2014, 20:50:19 ip »
Mistään mittään tierä mut ennen vanhaan kromi kesti. Omistin 70 luvun lopulla Minin vm 64. Kaveri katteli pihalla minin etupuskuria ja ihmetteli puskurissa olevaa kohoumaa, meni koitti ja painoi peukun läpi. Oli rauta ruostunut takaa pois ja jäljellä vaan kromi .