Kirjoittaja Aihe: Rengaspaineet  (Luettu 7379 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Rengaspaineet
« Vastaus #15 : Huhtikuu 11, 2014, 18:58:01 ip »
On se vaan kumma että kaikenlaisia vanhentuneita mittayksiköitä pitää vieläkin maailman laahata mukanaan. Amerikkalaisten ja maailmanvaltabrittien kotkotuksia. Siinä suhteessa olisi saksalaiset saaneet voittaa.

USA:ssa tunnetaan hyvin vain yksi SI-järjestelmän mukainen mitta. Se on 9 mm, ja se on tuttu käsiaseista.

Jossain tuohon viitataan sanomalla 9mm parabellum, one size fits all...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Rengaspaineet
« Vastaus #16 : Huhtikuu 19, 2014, 21:21:00 ip »
Sen verran jo ollaan sivussa otsikosta että laitanpa tähän pari keväistä havaintoa. Teissä, jopa yksi- ja kaksinumeroisissa on julkeita kulumisuria jotka voivat vaikuttaa pyörän ajettavuuteen merkittävästi. Saati että niihin kertyy vettä jos tulee sade. Toinen seikka näissä raiteissa on todella karhea pinta. Se siliää vasta kun kesärenkaat jyräävät sitä tasaisemmaksi samalla kun asfaltin pinta lämpenee auringon vaikutuksesta. Renkaiden kulutus on huipussaan kun näillä keleillä kumikin on vielä kovaa. Tarvitaan muutama hellepäivä että pinta siliäisi. Lisäksi karkea pinta on liukkaampaa kuin tasainen asfaltti koska se röpeliäisyys muodostuu kokonaan kivestä eikä sidemateriaalista asfalttipiestä. Myös katupöly on vahingollista, erityisesti taajamissa ruuhka-aikaan. Kannattaa siis hieman valikoida ajoajankohtaakin. Maaseudulla taasen on maa-aineksia tiellä. Ei ole vaikea ymmärtää miksi kansa ostaa Bemarin Gessuja ja vastaavia muita seikkailupyöriä jotka ovat armahtavaisempia kuljettajalle eivätkä hakkaa selkää ja ranteita hajalle kuin kovajousiset sportit.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Rengaspaineet
« Vastaus #17 : Huhtikuu 19, 2014, 21:37:39 ip »
Itsellä kun on ollut sekä "kovajousisia" sportteja (mm Centauro) ja massiivisia (Quota 1000) ja vähemmän massiivisia (NTX750 ja 650TT) katuenduroita on niillä huonopintaisella tiellä nopeassa ajossa eroa kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä sportilla onnistuu kiertämään isommat kuopat ja patit niin isolla endurolla ajaessa niihin ei tarvitse juurikaan huomiota käyttää: kyllä jousitus "imee" epätasaisuudet melko jyrkässäkin kallistuskulmassa kun enempi katupyörä on irti tien pinnasta. Joka ei ole isolla endurolla ajanut niin ei helposti usko todeksi mutta näin on. Tosin millään Varaderolla ei kannata yrittää. Se on vain katuenduron näköinen mutta ei kuitenkaan toimi niin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rengaspaineet
« Vastaus #18 : Huhtikuu 19, 2014, 21:56:42 ip »
Noissa vanhamaikaisissa enduroissa vannekokokin auttaa. Iso etunen syö ihan erilailla mobttuja kuin 16-18" vanne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.