Eivät moottorinvalmistajat taatusti tee yhtään "parempia" moottoreita kuin on tarvis.
Jos poliittisen ohjauksen myötä joku seikka on jäänyt tai jätetty vaille huomiota, ei siihen
vapaaehtoisesti rahaa työnnetä. Normeista mennään yli siitä missä rima on matalin tai
parempi jos ei rimaa ollenkaan.
Aikojen alussa amerikkalaisia moottorinvalmistajia sakotettiin kun normien sallima
mittausmenetelmä oli niin yksinkertainen että, salli ihan oikean rimanalituksen.
Jäivät kiinni ja oikeus totesi että, ei oltu toimittu niin kuin olisi pitänyt.
Suorasuihkutusmoottoreista (ottomoottori missä polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan)
on tiedetty alusta lähtien että, hiukkasia ja nokiparttikeleita muodostuu suunnilleen samaan
malliin kuin dieselissä. Polttoaine ei ehdi höyrystyä vaan palaminen tapahtuu polttoaine-
pisaroiden pinnalla. Ottomoottorin partikkelipäästöille ei vain ole ilmeisesti ollut rajoituksia vielä.
Ovatkohan tutkijat havainneet että moottorijarrutuksessa hiukkaset olisivat erilaisia kuin
tasakaasulla ajettaessa. Uusissa dieseleissä DPF-suodattimen on tarkoitus kerätä nokihiukkaset
pois pakokaasuista.
Yllättävää jos "tutkijat" ovat olleet näiden hiukkasten olemassaolosta yllättyneitä

.
Tarkoitus tässä lienee kerätä huomiota (ja rahoitusta) tuomalla asia asiakkaiden tietoisuuteen.
Pekka