Kirjoittaja Aihe: Polttoaineen paine?  (Luettu 5375 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Polttoaineen paine?
« : Maaliskuu 21, 2014, 08:59:33 ap »
Pegaso juonitteli taas ja jäimme matkalla ilmeisen vielä tuntemattoman pa-puolen vian vuoksi. Vika ei jää päälle ja aloitankin tutkinnat polttoaineen paineesta. Pumppu työntää 2,5 baarin asteikolla olevan mittarin tappiin. Ajossa en ole vielä kokeillut kun ei ole kaikki mittarin liitososat vielä kotona. Mitä luokkaa paineet tulisi olla ja missä vaiheessa painetta on jo liian vähän. Jos saisi vian päälle niin voisi vaikka poissulkea vian paineessa ja siirtyä seuraaviin kohtiin. Pyörähän on ´07 Pegaso Trail.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2014, 09:54:11 ap »
3-5 viiden väliin mahtuu ruiskupelin paineet. Boschilla pumppu tuuppasi 5 ja paineensäätimellä tiputettiin kolmen pintaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2014, 10:14:34 ap »
Vaikuttaa että paineessa ei ole vikaa. Moottorinohjaukset käyttävät tyypillisesti, suuttimien arvosta riippuen, noin kolmen baarin (+- 0,2bar) ruiskutuspainetta jota paineensäädin säätää joko vallitsevan ilmanpaineen tai imukanavan paineen mukaan.

Ajotietokoneen kautta kyseisessä pyörässä pääsee lukemaan vikakoodit ja voimassa olevat asetusarvot näppäilemällä tarkistuskoodin.

• EXIT
• ECU ACTUATIONS
• ECU PARAMETERS
• ECU ERRORS
• DASHBOARD ERRORS
• DELETE ERRORS
• CO ADJUSTMENT
• SERVICE RESET
• DISCONNECT
• UPDATE
• UPDATE KEYS
• KM / MILES

Esimerkiksi "ECU parameters"-toiminnon takaa löytyy kaikennäköistä tarkasteltavaa. "ECU errors" taas ilmoittaa toimintovirheistä. "ECU actuations"-toiminnolla pystyt testaamaan moottorinohjauksen kaikki toiminnot.

Katso kyseisen mallin korjaamokäsikirjasta toiminnalliset arvot niin ei tarvitse arvuutella: http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page&view=manuales&order=t&key=A&make=1077&lang=ENG
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2014, 12:29:23 ip kirjoittanut motomatti »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2014, 17:37:02 ip »
Tarkoitus on paneutua pyörän sielunelämään A:sta alkaen ja noita vikakoodeja tutkiskelin jo viime kesänä kun edellisen kerran tultiin kärryn kyydissä kotiin mutta ainakaan silloin en vielä viisastunut niistä. Lisäksi syksyllä kun pa-pumppu lakkasi pelaamasta, luulin jo löytäneeni vian... Näjemmä erehdyin. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2014, 19:04:17 ip »
Noin tarkemmin ottaen: onko siinä Magneti Marellin moottorinohjaus? Jos on niin mikähän on tyyppi? Joihinkin moottorinohjauksiin pääsee tietokoneen avulla tutkimaan syntyjä syviä.

Jos näin äkisti kysytään niin sanoisin että vika löytyy ihan muualta kuin moottorinohjauksesta. Sulakkeet, releet, anturit, liitokset ja johtimet tarkastelun alle.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2014, 20:31:20 ip »
No nyt löytyi jotakin... muistissa oli seuraavaa:

STORED sensor sequence

12 crank axis sensor
30 turnover sensor
46 system power

Näistä kyselin jo viime kesäkuussakin kun Pegaso hyytyi. Samoja pukkeja kuitenkin taas. Pitäisiköhän nuo kaksi sensoria vaihtaa? Parikymmentä kilometriä ennen hyytymistä kävin kyljellänikin pyörällä mutta en edellisellä kerralla.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2014, 20:54:43 ip »
30 turnover sensor    Onko tuo se "kaatosensori"? Sammuu kun on kylellään. Voiskohan se antaa väärää infoa. Guzzin vastaavassa tuntuu olevan joku kuula tms sisällä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2014, 21:13:01 ip »
Sehän se mahtaa olla. Kytkentäkaaviossa on "bank angle sensor" eli kallistuskulma-anturi. Eikös sen voi ohittaa? Onhan sitä kaatuiltu ilmankin. Ja jos se katkaiseen bensapumpun toiminnan niin se anturi kyllä toimii kun pumppukin pelaa vaikkei käynnistykään. Jääköhän siitä jälki vikakoodina kun on kontattu.

Missäs tuo kampuran asennontunnistin majailee? Onko se tuo "pick up" -niminen laturin vieressä?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2014, 21:49:55 ip »
Muistelen että guzzissa sen kaatumisanturin voi ohittaa kun vaan ottaa liittimen irti. Helppo ainakin kokeilla.

Se asentoanturi on varmaan justiin se "pick up".

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 21, 2014, 22:29:36 ip »
Tarvittaessa Uusi kaatoanturi maksaisi reilun satasen mutta pick-up on köntässä laturin kanssa ja paketti maksaisi  yli 600... Kai sellaisen pick-upin saa jostakin erikseenkin...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 21, 2014, 22:32:59 ip »
Muistelen lukeneeni juttua jonkin vehkeet ko anturin disabloimisesta, ruuttaamalla anturiin silikonia tai jotain liimaa. Oli ameriikkalaisella foorumilla muistaakseni..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 21, 2014, 22:35:00 ip »
Pick-upilla tarkoitettaneen yleensä anturia joka pyörivästä kappaleesta, kuten kampi- tai nokka-akselista poimii signaalin tai signaaleja nimensä mukaisesti. Välttämättä, vaikka vikailmoitus siihen suuntaan näyttääkin, vika ei ole itse anturissa vaan se voi olla myös sen linjassa ECUn suuntaan. Eli liittimet ja itse johtokin voi olla vialla. Toki ilmoitus ei sulje sitä pois etteikö anturi voisi olla viallinen mutta aina pitää ottaa ympäristötekijät huomioon. Kaksi kertaa on itselle käynyt niin että kampiakselin asentoanturi on vikaantunut ja se ilmeni vasta silloin kun moottori oli lämmennyt. Jäähdyttyään toimi taas hetken. Ja aivan eri pyörissä ja erilaiset anturit.

Pyörän asentoanturi on laitettu siksi että kaatuessa se sammuttaa moottorin ettei se käy huonossa asennossa ja pikku keikauksen vuoksi koneeseen tulisi vaurio. Toisaalta moottoripyörillä on pärjätty noin sata vuotta ilmankin moista anturia.

Suosittelisin katsomaan pyörän korjaamokäsikirjasta misssä komponentit piilevät. Kun ei ole kokemusta kyseisestä pyörästä kuin vähän koeajoa 15 vuotta sitten. Osoite oli tuolla aiemmin.

Liitteenä piirroskuva kampiakselin asentotunnistimesta. (Kyseisen osoitteen korjaamokäsikirjasta.)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 21, 2014, 23:00:35 ip »
Jos tuo haistelee ei-öljytilassa, voi siihen tarttua magneettisesta töhkästä parta. Tämä sitten aiheuttaa jos jotain ontumista käyntiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 22, 2014, 10:05:07 ap »
Lähde nyt johdonmukaisesti etsimään vikaa. Pistä muistiin kertyneet vikakoodit ja nollaa muisti. Vian haun voi aloittaa kaatumisanturin eliminoimisella. Eliminoimisen jälkeen nollaa vikakoodit ja ajele niin kauan,että vika mahdollisesti ilmenee. Jos ei niin onneksi olkoon löysit vian syyn. Jos ilmaantuu, niin lue vikakoodit ja jatka yksi mahdollisuus kerrallaan samaan malliin.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Polttoaineen paine?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 22, 2014, 13:43:13 ip »
Useampi vika tulee samalla kertaa?
Tutkisin virransyötöt ja maadoitukset vikaantuneille komponenteille ensimmäiseksi.
System Power-vika voisi viitata juuri katkokseen tai oikosulkuun.
Oikosulku jonkun anturin piirissä/anturissa voi pimentää koko järjestelmän.

Pekka
Sohc van Helmi.