Kirjoittaja Aihe: Kolaricali Saksassa  (Luettu 7550 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Kolaricali Saksassa
« : Helmikuu 27, 2014, 21:00:55 ip »
Sattui äsken vastaan: http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=22610.0;topicseen
"
Sattui pieni liikenneonnettomuus California Custom 1400 kanssa. Tarjoan Cali 1400 Custom, musta, 550 km, käyttöönotto 08/2013 ostettavaksi. Toinen osapuoli töytäisi sivusta, pyörä on vain suhteellisen kevyesti vaurioitunut. Jälleenmyyjän viralliset korjauskustannukset olisivat 7.600€, mutta silloin vaihdetaan kaikki ajateltavissa oleva missä on vähänkin naarmua. Jos tekee kaiken itse ollaan 2.500€ luokassa. Rungossa on virallisesti vaurio. Uudessa Calissa voi kuitenkin vaihtaa yksittäisiä rungonosia hitsaamatta, moottori yms. voi pysyä paikallaan. Vaihdettavaa on astinlauta ja jarrupoljin oikealla, ohjaustanko ja käyttölaitteet oikealla. Kolarin aikana oli Stein-Dinseltä ostettu pakoputkisto paikallaan, vain vasen puoli on naarmuuntunut. Alkuperäinen putkisto on käyttämättömänä ja kuuluu kauppaan. Maalatuista osista on vain suojapelti naarmuuntunut ja tankin oikea sivupaneeli. Nopeusmittarin kehyksen voi maalata. Pyörä on nähtävissä kotonani. Asiantuntijalausunto kuvineen ja hintoineen on kirjallisena. Haluaisin pyörästä 4.900 € sisältäen pakoputkiston. Tähän kun laskee 2.500-3.000€ korjauskustannuksia niin luulen että hinta on kohtuullinen 600 km ajetulle Calille. Ajattelin tarjota sitä ensin täällä, ehkä joku on kiinnostunut ennen kuin joku transsilvialainen ostaja kiinnostuu.  Kiinnostuneet voivat ilmoittautua 00 49 151 588 329 84.

Ostohinta ei paha osaajalle mutta joutuuko maksamaan Alvit Suomessa kun on niin vähän ajettu vasta ja ajoneuvoverokin on varmaan aikamoinen mutta toisaalta asiantuntijapaperi vaurioista vähentää vähän veroa?
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2014, 21:27:29 ip »
Pitää olla puoli vuotta ollut rekisterissä ja olikohan se 6000 (tätä en muista varmaksi) km ajettu niin on käytetty ajoneuvo jota ei veroteta uuden mukaan vaan täkäläisen vastaavan käytetyn pyyntihinnan sisältämän veromäärän mukaan. Kolarivaurio ei kiinnosta Tullia joka verotuspäätöksen tekee. Ihan sama mitä papereita sinne esitttää, ei vaikuta.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2014, 22:26:37 ip »
Kuustonnia juu. Siksi kannattaa ottaa pidempi kesäloma, jos Saksasta tms ostaa vaikka ylivuotisen.  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2014, 10:15:08 ap »
Eikös se ollut kuitenkin niin, että tuo 6 kk ja 6000 km koskee nykään vain arvonlisäveroa? Ainakin Tullin mukaan ajoneuvoa kohdellaan autoverotuksessa käytettynä, kun se on kerran rekisteröity jossakin maassa. Eli jos rekisteröit uuden pyörän Saksassa, voit ajaa vaikka suoraan Suomeen ja pyörä verotetaan käytettynä. Ja silloinhan se kuntokin vaikuttaa veron määrään.

Tuo uuden kuljetusvälineen ALV on muuten metka juttu, koskee periaatteessa kaikkia moottorikäyttöisiä maakulkuneuvoja riippumatta siitä, rekiströidäänkö laite vai ei. Eikä tuo ole edes mikään suomalainen spesialiteetti, vaan ihna EU:n säädös. Sen vuoksi esim. Mobile.de:ssä näkyy alle 6000 ajetuissa vehkeissä myös alviton hinta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2014, 11:53:37 ap »
Tuo on sitten varmaan aika tuore juttu. Tiedän nimittäin erään tapauksen parin vuoden sisältä, kun 4000 ajettua mopoa piti ajaa pari tonnia vanhemmaksi, oli hinnassa muuten aika paljon eroa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2014, 12:01:51 ip »
Saattaapi tuo Kolaricali olla edullinen ostos ja lopullisen hinnan suuruuden voi arvioida. (Tulli ei anna ennakkopäätöksiä tai -arvioita) Kyseessä alkaa olemaan vuoden ikäinen pyörä (Olettaen että se on rekisteröity keväällä -13.)
Sitten etsimään saman ikäisen, samalla varustuksella olevan käytetyn Californian pyyntihintaa Suomessa vaikka internetistä. Kaikista niistä lasketaan hintapyyntöjen keskiarvo. Siis pyyntihinnasta, ei todellisesta kauppahinnasta. Vuoden -13 hinnan ja nykyisen pyyntihinnan prosentuaalinen erotus on veron aleneman määrä karkeasti (Arvio, Tulli päättää tarkemmin.) Ehkä muutama prosenttia on hinta ja vero alentunut. Jos myyntihintoja ei ole vertailupohjaksi tekee Tulli arvion veron määrästä. Sitä varten on heillä arviolautakunta. Tähän asti on Tullin päätös ollut uuden pyörän osalta hitusen kalliimpi kuin on kaupasta ostaen.

Mutta pyörän saa Suomeen aivan laillisesti tuolla 4900€ hinnalla jos ei lasketa kuljetuksesta syntyviä tuontikuluja mukaan. Pyörää ei ole pakko tullata tai käyttää katsastuskonttorilla ja sen voi kaikessa rauhassa ajan kanssa kunnostaa haluamaansa kuntoon ja vaikka kerätä mittariin vaaditut kilometrit. Ajamisen on joko tapahduttava lähtömaassa julkisilla väylillä tai Suomessa muulta liikenteeltä suljetulla alueella. Siinä ajellessa ja odotellessa voi samalla tienata verorahoja. Alle 6000 km ajetusta menee uuden pyörän autovero vaikka tuolla aiemmin joku sitä kiistikin.

Tärkeitä dokumenttejä ovat pyörän alkuperäinen rekisteröintitodistus ja kauppakirja. Ja tietenkin pyörän rungossa olevat identifiointitunnukset jotka ovat yhtäpitävät paperien kanssa.

Itselläkin on tuontipyörä "maannut" tallin perukoilla pari vuotta ja sitten kun on ollut oletettavissa että veroa ei enää mene (tai menee paljon vähemmän) niin olen vienyt paperit Tulliin.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2014, 12:42:25 ip »
Sorry Motomatti, mutta tässä tapauksessa taidat olla vanhentuneilla tiedoilla liikkeellä. Minun tietääkseni se 6000 km:n raja ei enää ole voimassa autoveroa laskettaessa (vain alvia). Samaa sanoo myös Tulli sivuillaan:
"Ajoneuvoa pidetään uutena, jos se ei ole ollut rekisteröitynä eikä käytössä. Uutena pidetään myös uutena maahantuotua ajoneuvoa, joka on ollut väliaikaisesti verottomassa esittelykäytössä."
Ko. säädöstä ei myöskään löydy (enää) autoverolaista (muutettu vissiin 2011). Eiköhän se tuokin päätös ollut perinteiseen tapaan EY-tuomioistuimen kautta haettu. Oma-aloitteisesti Suomen viranomaiset tuollaista tuskin tekisivät.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2014, 12:49:27 ip »
Alle 6000 km ajetusta menee uuden pyörän autovero vaikka tuolla aiemmin joku sitä kiistikin.

Sehän menee siis oikeasti näin:

Kuljetusväline on käytetty, jos se on ollut rekisteröitynä _TAI_ käytössä. (Eli kilometreillä ei tässä ole merkitystä.)

Mutta;

"Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa _uutena_ kuljetusvälineenä, jos

- se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin
käyttöön, tai
- jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä."

Eli tässä on se 6kk/6000km sääntö.

Tällöin menee maksuun autoveron lisäksi "Uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinnan arvonlisävero".

Ja siitä, koska se 6000 kilometriä / 6kk on saavutettu, sanotaan seuraavaa:

"ratkaisevana ajankohtana pidetään
myyntihetkeä. Tämä koskee molempia edellä mainittuja edellytyksiä."

Eli kauppakirjassa oleva päivämäärä ja mahdollinen mainittu mittarilukema ovat tärkeät. Onko ne oikeat, siitä voidaan olla montaa mieltä..  ;D

Eli se ostosmatkalla kilometrien kerääminen ei taida olla oikein.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2014, 13:05:32 ip »
Alle 6000 km ajetusta menee uuden pyörän autovero vaikka tuolla aiemmin joku sitä kiistikin.

Sehän menee siis oikeasti näin:

Kuljetusväline on käytetty, jos se on ollut rekisteröitynä _TAI_ käytössä. (Eli kilometreillä ei tässä ole merkitystä.)

Mutta;

"Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa _uutena_ kuljetusvälineenä, jos

- se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin
käyttöön, tai
- jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä."

Eli tässä on se 6kk/6000km sääntö.

Tällöin menee maksuun autoveron lisäksi "Uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinnan arvonlisävero".

Ja siitä, koska se 6000 kilometriä / 6kk on saavutettu, sanotaan seuraavaa:

"ratkaisevana ajankohtana pidetään
myyntihetkeä. Tämä koskee molempia edellä mainittuja edellytyksiä."

Eli kauppakirjassa oleva päivämäärä ja mahdollinen mainittu mittarilukema ovat tärkeät. Onko ne oikeat, siitä voidaan olla montaa mieltä..  ;D

Eli se ostosmatkalla kilometrien kerääminen ei taida olla oikein.

Markolla taitaa olla nyt viimeisimmät faktat.
Just tänä aamuna olin tulliin yhteydessä kun pitäisi tuoda MOPO suomeen niin sain neuvonnassa samat ilmoitukset mutta ongelma tul nyt kun
täällä Ruotsissa rekisteri otteessa on merkitty 50cc ja sama mopo Suomessa on 49cc niin nyt tulli luokittelee kyseisen mopon moottoripyöräksi
josta kannetaan 9% veroa.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #9 : Helmikuu 28, 2014, 13:11:32 ip »

Hei

Miten Ruotsi kohtelee jos haet Tuon Calin Saksasta...
Tarviiko maksaa mitään veroa ??

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #10 : Helmikuu 28, 2014, 13:41:18 ip »
Ok. Tietoni saattavat olla vanhentuneita. Tuntuu vaan niin vähäisen aikaa kulunut kun tuota pykälää piti vielä toteuttaa. Mutta sinällään se ei suuresti veron määrän perusteita muuta. Eli tuosta edellisestä tekstistäni tuo aika- ja kilometrirajoitus pois niin loput tiedoista pätenevät.

Mutta, kuten kirjoitin, saa ajoneuvon tuoda maahan tullitta ja veroitta. Ne lankeavat maksuun vasta vähän ennen kuin ajoneuvo otetaan liikenteeseen. Siihen asti laite on vain kasa malmia.
Tiedän useita pyöriä joita on tuotu ulkomailta Suomeen joita ei ole aiettakaan rekisteröidä tänne. Kunhan on edullinen ja harvinainen puheenaihe tallin/olohuoneen nurkassa. Ajaakin voi omaa tonttia ympäri tai suljetulla radalla.

Ajoneuvolla pääsee myös ajamaan ns. siirtokilvillä ennen verojen maksua mutta silloin pitää olla veroilmoitus jätettynä.

Joka tapauksessa aika tekee työtään hiljalleen tuon veron aleneman suhteen. Jos nyt kävisi noutamassa kyseisen Calin Suomeen, kunnostelisi sitä hiljalleen ensi vuoteen niin vero olisi jo pudonnut jonkin verran edullisemmaksi. Kuten tunnettua, hinta putoaa nopeimmin uudella ajoneuvolla ja parin vuoden jälkeen hinta laskee hitaammin ja kyseessähän on edelleen se pyyntihinnan sisältämä veron osuus. Joka mielestäni on veroperusteena epämääräinen. Etenkin kun kyseessä on harvinaisempi laite.

Hankaluuksia tässä asiassa tuottaa se että on todennäköistä että pyyntihinnat vielä kaksi - kolme vuotta vanhoilta 1400 Californioilla ovat melko korkeita ja ja joku vielä pyytää niin korkeaa hintaa että se nostaa pyyntihintojen keskiarvoa törkeästi yli. Näin voi yksityishenkilö rajoittaa markkinoita pitämällä hintatasoa korkeana vaikka ilman todellista pyyntiaiettakaan. Tällä hetkellä ei Suomeen kannata joitain pyörämalleja tuoda rinnakkaistuontina lainkaan em asian vuoksi.

rimpjarille: Jos tuo mopo verotetaan moottoripyöränä niin sitä ei voi suoraan rekisteröidä moottoripyöräksi koska se ei täytä moottoripyörän vaatimuksia. Eli koita hankkia siihen sellainen paperi jossa lukee 49 cc tai myy se pois lähtömaassa. Jos papereissa lukee 50 cc täällä Suomessa niin sitä ei voi rekisteröidä mopoksi.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #11 : Helmikuu 28, 2014, 14:56:27 ip »

Hei

Miten Ruotsi kohtelee jos haet Tuon Calin Saksasta...
Tarviiko maksaa mitään veroa ??

Mr
Meillä ei tunneta semmoista kuin ajoneuvon tuontivero (meniköhän se oikein)
Jos haen kyseisen pyörän niin ainoat kulut ovat rekisteröinti sekä katsastus, tuo moms (ALV) sitä ei ole koska se on maksettu EU unionin sisällä olevaan maahan.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #12 : Helmikuu 28, 2014, 15:00:36 ip »
Ok. Tietoni saattavat olla vanhentuneita. Tuntuu vaan niin vähäisen aikaa kulunut kun tuota pykälää piti vielä toteuttaa. Mutta sinällään se ei suuresti veron määrän perusteita muuta. Eli tuosta edellisestä tekstistäni tuo aika- ja kilometrirajoitus pois niin loput tiedoista pätenevät.

Mutta, kuten kirjoitin, saa ajoneuvon tuoda maahan tullitta ja veroitta. Ne lankeavat maksuun vasta vähän ennen kuin ajoneuvo otetaan liikenteeseen. Siihen asti laite on vain kasa malmia.
Tiedän useita pyöriä joita on tuotu ulkomailta Suomeen joita ei ole aiettakaan rekisteröidä tänne. Kunhan on edullinen ja harvinainen puheenaihe tallin/olohuoneen nurkassa. Ajaakin voi omaa tonttia ympäri tai suljetulla radalla.

Ajoneuvolla pääsee myös ajamaan ns. siirtokilvillä ennen verojen maksua mutta silloin pitää olla veroilmoitus jätettynä.

Joka tapauksessa aika tekee työtään hiljalleen tuon veron aleneman suhteen. Jos nyt kävisi noutamassa kyseisen Calin Suomeen, kunnostelisi sitä hiljalleen ensi vuoteen niin vero olisi jo pudonnut jonkin verran edullisemmaksi. Kuten tunnettua, hinta putoaa nopeimmin uudella ajoneuvolla ja parin vuoden jälkeen hinta laskee hitaammin ja kyseessähän on edelleen se pyyntihinnan sisältämä veron osuus. Joka mielestäni on veroperusteena epämääräinen. Etenkin kun kyseessä on harvinaisempi laite.

Hankaluuksia tässä asiassa tuottaa se että on todennäköistä että pyyntihinnat vielä kaksi - kolme vuotta vanhoilta 1400 Californioilla ovat melko korkeita ja ja joku vielä pyytää niin korkeaa hintaa että se nostaa pyyntihintojen keskiarvoa törkeästi yli. Näin voi yksityishenkilö rajoittaa markkinoita pitämällä hintatasoa korkeana vaikka ilman todellista pyyntiaiettakaan. Tällä hetkellä ei Suomeen kannata joitain pyörämalleja tuoda rinnakkaistuontina lainkaan em asian vuoksi.

rimpjarille: Jos tuo mopo verotetaan moottoripyöränä niin sitä ei voi suoraan rekisteröidä moottoripyöräksi koska se ei täytä moottoripyörän vaatimuksia. Eli koita hankkia siihen sellainen paperi jossa lukee 49 cc tai myy se pois lähtömaassa. Jos papereissa lukee 50 cc täällä Suomessa niin sitä ei voi rekisteröidä mopoksi.

Joo siitähän se toinen ongelma sitten tuli ei tullin neuvonta siitä mitään sanonut mutta sitten soitin katsastuskonttorille niin siellä kertoivat että se täytyy katsastaa kevytmoottoripyöräksi. Yksinkertaisesti tulin siihen tulokseen että on Suomessa kuten täälläkin jo liikaa byrokraatteja ja ostan pojalle mopon Suomesta saa tarjota.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2014, 15:45:33 ip »
Kavereiden kanssa reissuun ja pyörä vaihtaa vielä kerran omistajaa ennen rajanylitystä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Kolaricali Saksassa
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2014, 17:00:55 ip »
Kuten motomatti kirjoitti
... saa ajoneuvon tuoda maahan tullitta ja veroitta. Ne lankeavat maksuun vasta vähän ennen kuin ajoneuvo otetaan liikenteeseen.
Eli voi ajaa vaikka omassa autotallissa Saksassa rekisteröityyn tehdasuuteen pyörään sen 6001 km ennen veroilmoituksen tekemistä ...
Tullissa en tuontipyörää (-99 K1200RS) edes käynyt näyttämässä (vuonna 2006) ja konttorilla oli kärryn päällä. Katsastusmies tarkisti vain e-merkit lampuista ja pakoputkesta sekä runkonumeron. En muista katsoiko mittarilukemaa lainkaan.
Muistelisin että ei ja veropäätös tehtiin kaavakkeseen täyttämäni km lukeman mukaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)